În data de 13 septembrie 1944, Marele Stat Major al Ungariei a dispus ofensiva pentru cucerirea Aradului. Un punct important al orașului a fost aerodromul din cartierul Gai, unde armata română concentrase o parte a puterii sale de foc și unde erau sechestrate, după 23 august, avioane de vânătoare germane. Tot aici, într-un hangar, au fost deținuți aproximativ o sută de militari germani, pe care întoarcerea armelor i-a surprins la Arad și care au participat la luptele din 26-27 august pentru aeroport (lupte câștigate de armata română).
Comandantul operațiunii de cucerire a aerodromului din Gai a fost numit, de partea maghiară, sublocotenentul în rezervă János Váradi, coordonatorul plutonului de tancuri ușoare Jászberény. Acesta a primit ordinul să ocupe aerodromul de la marginea Aradului.
În cadrul misiunii, Váradi a folosit cinci blindate de fabricație ungară, „Toldi”, aflată într-o stare tehnică precară, echipate cu tunuri de 4 cm. Trupele ungare au înaintat înspre aerodrom printr-un lan de porumb, sub acoperire, reușind să surprindă soldații români, cu o ploaie de grenade. Bătălia a durat aproximativ douăzeci de minute, după care blindatele „Toldi” au pătruns în incinta aerodromului și au reușit să îl cucerească. Militarii unguri au eliberat și prizonierii nemți care au fost închiși într-un hangar de către români.
Maniera de luptă a sublocotenentului Váradi a fost elogiată nu doar de comandanții săi, ci și de postul național de radio al Ungariei. Ca urmare a luptelor de la Arad, lui Váradi i s-a decernat Crucea de Cavaler cu Sabie și Panglică de Război a Ordinului de Merit al Ungariei și Crucea de Fier germană, clasa a II-a. Câteva luni mai târziu, la 15 februarie 1945, a primit medalia de bronz Signum Laudis cu sabie și panglică de război, remarcându-se în luptele din războiul intern al Ungariei.
Foto: Virez Varadi Janos, în ziua cununiei
În data de 13 septembrie 1944, Marele Stat Major al Ungariei a dispus ofensiva pentru cucerirea Aradului. Un punct important al orașului a fost aerodromul din cartierul Gai, unde armata română concentrase o parte a puterii sale de foc și unde erau sechestrate, după 23 august, avioane de vânătoare germane. Tot aici, într-un hangar, au fost deținuți aproximativ o sută de militari germani, pe care întoarcerea armelor i-a surprins la Arad și care au participat la luptele din 26-27 august pentru aeroport (lupte câștigate de armata română).
Comandantul operațiunii de cucerire a aerodromului din Gai a fost numit, de partea maghiară, sublocotenentul în rezervă János Váradi, coordonatorul plutonului de tancuri ușoare Jászberény. Acesta a primit ordinul să ocupe aerodromul de la marginea Aradului.
În cadrul misiunii, Váradi a folosit cinci blindate de fabricație ungară, „Toldi”, aflată într-o stare tehnică precară, echipate cu tunuri de 4 cm. Trupele ungare au înaintat înspre aerodrom printr-un lan de porumb, sub acoperire, reușind să surprindă soldații români, cu o ploaie de grenade. Bătălia a durat aproximativ douăzeci de minute, după care blindatele „Toldi” au pătruns în incinta aerodromului și au reușit să îl cucerească. Militarii unguri au eliberat și prizonierii nemți care au fost închiși într-un hangar de către români.
Maniera de luptă a sublocotenentului Váradi a fost elogiată nu doar de comandanții săi, ci și de postul național de radio al Ungariei. Ca urmare a luptelor de la Arad, lui Váradi i s-a decernat Crucea de Cavaler cu Sabie și Panglică de Război a Ordinului de Merit al Ungariei și Crucea de Fier germană, clasa a II-a. Câteva luni mai târziu, la 15 februarie 1945, a primit medalia de bronz Signum Laudis cu sabie și panglică de război, remarcându-se în luptele din războiul intern al Ungariei.
Foto: Virez Varadi Janos, în ziua cununiei