Pentru comuniști era o sărbătoare, astăzi o astfel de aniversare trece nebăgată în seamă... Prim-secretarul judeţului Arad inspecta uzina săptămânal. Într-o vreme îşi începea chiar săptămâna la IVA, cerând rapoarte pe care apoi le trimitea mai departe la Bucureşti.
La 11 februarie 1972, la manifestările festive consacrate împlinirii a 80 de ani de existenţă a Întreprinderii de Vagoane Arad, a participat Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român.
Cu acest prilej uzina a fost distinsă cu Ordinul Muncii clasa I. Tot atunci, au mai fost înmânate trei titluri de "Eroi ai Muncii Socialiste" şi mai multe distincţii, unor muncitori, ingineri şi tehnicieni.
La Arad, se fabricau atunci, peste 50 tipuri de vagoane de marfă (platforme, basculante, siderurgice, frigorifice, cisterne, agabaritice pe 20 de osii etc) şi vagoane clasă (călători, metrou, postal, încălzitor, bar). Din istoria întreprinderii reținem că după cel de-al doilea război mondial, societatea este naţionalizată şi reorganizată sub diferite denumiri: „Fabrica de Vagoane Arad”, „Uzinele de Vagoane Arad”, „Întreprinderea de Vagoane Arad –IVA”, dar păstrează ca principal obiect de activitate fabricaţia de vagoane de marfă, călători şi metrou.
Fabrica producea vagoane pentru piaţa internă şi exportă pe toate cele cinci continente, precum şi asigură şi întregul parc de rame al METROREX Bucureşti.
Întreprinderea de vagoane de la Arad era vestită pentru trei lucruri: asigura întregul export de vagoane al României către statele din fostul bloc comunist, Asia şi Africa; a realizat trenul preşedintelui Nicolae Ceauşescu; a fost locul unde s-au fabricat vagoanele de metrou puse în circulaţie pe magistrala Capitalei. Metrourile se fabricau tocmai la Arad, pentru că IVA era singura întreprindere din ţară care realizase până atunci vagoane de călători. În plus avea şi un institut de proiectări şi cercetări foarte puternic, unic în ţară. Erau obiective importante, care au determinat autorităţile comuniste să declare IVA ca fiind întreprindere de interes naţional, iar liniile tehnologice de la Arad erau considerate secrete de stat şi păzite cu străşnicie. De aceea, nu trecea săptămână ca prim-secretarul judeţului să nu vină în inspecţie. Într-o vreme îşi începea chiar săptămâna la IVA, cerând rapoarte pe care apoi le trimitea mai departe la Bucureşti.
Autorităţile trebuiau să se convingă că nu apar sincope de aprovizionare şi de execuţie în domeniul bănos al pregătirii infrastructurii pentru căile ferate. Când întreprinderea avea de executat comenzi speciale, prim-secretarul venea chiar şi de trei ori pe săptămână să fie informat asupra stadiului de implementare a proiectului.
(Sursa foto: Fototeca on-line a comunismului românesc)
Pentru comuniști era o sărbătoare, astăzi o astfel de aniversare trece nebăgată în seamă... Prim-secretarul judeţului Arad inspecta uzina săptămânal. Într-o vreme îşi începea chiar săptămâna la IVA, cerând rapoarte pe care apoi le trimitea mai departe la Bucureşti.
La 11 februarie 1972, la manifestările festive consacrate împlinirii a 80 de ani de existenţă a Întreprinderii de Vagoane Arad, a participat Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român.
Cu acest prilej uzina a fost distinsă cu Ordinul Muncii clasa I. Tot atunci, au mai fost înmânate trei titluri de "Eroi ai Muncii Socialiste" şi mai multe distincţii, unor muncitori, ingineri şi tehnicieni.
La Arad, se fabricau atunci, peste 50 tipuri de vagoane de marfă (platforme, basculante, siderurgice, frigorifice, cisterne, agabaritice pe 20 de osii etc) şi vagoane clasă (călători, metrou, postal, încălzitor, bar). Din istoria întreprinderii reținem că după cel de-al doilea război mondial, societatea este naţionalizată şi reorganizată sub diferite denumiri: „Fabrica de Vagoane Arad”, „Uzinele de Vagoane Arad”, „Întreprinderea de Vagoane Arad –IVA”, dar păstrează ca principal obiect de activitate fabricaţia de vagoane de marfă, călători şi metrou.
Fabrica producea vagoane pentru piaţa internă şi exportă pe toate cele cinci continente, precum şi asigură şi întregul parc de rame al METROREX Bucureşti.
Întreprinderea de vagoane de la Arad era vestită pentru trei lucruri: asigura întregul export de vagoane al României către statele din fostul bloc comunist, Asia şi Africa; a realizat trenul preşedintelui Nicolae Ceauşescu; a fost locul unde s-au fabricat vagoanele de metrou puse în circulaţie pe magistrala Capitalei. Metrourile se fabricau tocmai la Arad, pentru că IVA era singura întreprindere din ţară care realizase până atunci vagoane de călători. În plus avea şi un institut de proiectări şi cercetări foarte puternic, unic în ţară. Erau obiective importante, care au determinat autorităţile comuniste să declare IVA ca fiind întreprindere de interes naţional, iar liniile tehnologice de la Arad erau considerate secrete de stat şi păzite cu străşnicie. De aceea, nu trecea săptămână ca prim-secretarul judeţului să nu vină în inspecţie. Într-o vreme îşi începea chiar săptămâna la IVA, cerând rapoarte pe care apoi le trimitea mai departe la Bucureşti.
Autorităţile trebuiau să se convingă că nu apar sincope de aprovizionare şi de execuţie în domeniul bănos al pregătirii infrastructurii pentru căile ferate. Când întreprinderea avea de executat comenzi speciale, prim-secretarul venea chiar şi de trei ori pe săptămână să fie informat asupra stadiului de implementare a proiectului.
(Sursa foto: Fototeca on-line a comunismului românesc)