Istoria trabucului: Partea III: Primele mărci de trabucuri
Istoria trabucului: Partea III: Primele mărci de trabucuri

Istoria trabucului: Partea III: Primele mărci de trabucuri

Duminica, 09 Aprilie, 2017 22:03 Redactia CULINAR Comentarii  Recomanda pe Facebook  Recomanda pe Twitter
Redactia CULINAR Comentarii  Recomanda pe Facebook Recomanda pe Twitter
Duminica, 09 Aprilie, 2017 22:03 Tiparire

Stimați cititori, continuăm astăzi incursiunea în „arta fumatului de trabucuri”, începută în urmă cu două ediții, printr-un episod în care vom descoperi cum au luat ființă câteva dintre cele mai renumite și mai longevive mărci de trabucuri din lume.


Fondată în 1834 de către imigrantul spaniol Ignacio Larañaga, una dintre cele mai vechi mărci de trabucuri, ba chiar cea mai veche ce încă mai există, este Por Larañaga. Un lucru interesant despre această fabrică este că a fost prima din Cuba care a produs în 1925 trabucuri rulate automat cu mașini importate din SUA, lucru care a dus la scăderea prețurilor, dar și la scăderea numărului de angajați. Această situație a dus la greve și boicoturi, în final fabrica văzându-se nevoită să returneze mașinile furnizorului din SUA, revenind astfel la rularea manuală a trabucurilor. Marca Por Larañaga și-a învățat lecția și mai există și astăzi, producând mai multe vitole (modele) de trabucuri rulate manual.





A doua marcă cu care vom face cunoștință astăzi, a doua și în ordinea vechimii, este Punch. Fondată în 1840 de către un neamț pe nume Stockmann, este deseori considerată ca fiind sora mai mică a Por Larañaga. De-a lungul timpului, fabrica a trecut prin mai multe mâini, în 1884 fiind achiziționată de către Manuel Lopez Fernandez, al cărui nume este încă prezent pe toate cutiile și etichetele Punch. Marca a ajuns să fie și încă mai este foarte populară printre rândurile fumătorilor de trabucuri, în special în Marea Britanie, având în gamă o vitolă denumită după unul dintre cei mai cunoscuți fumători de trabucuri din toate timpurile, fostul prim ministru din timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Winston Churchill.


 

 
Ultima marcă din trioul cubanez al vechimii este H.Upmann, fondată în 1844 de către întreprinzătorul bancher Herman Upmann, care cu câțiva ani înainte deschisese un fel de serviciu poștal prin care europenii aflați în Cuba puteau trimite trabucuri către bătrânul continent. După aproape 80 de ani de succes, dar și multe controverse, în 1922, banca și fabrica de trabucuri Upmann au fost nevoite să declare falimentul, schimbând mai mulți patroni și ajungând în cele din urmă în posesia statului cubanez după naționalizările ce au urmat Revoluției încheiate în 1959. Deși nu este un fapt confirmat 100%, H.Upmann este creditată deseori cu inventarea împachetării trabucurilor în cutii din lemn de cedru care erau oferite clienților. Inițial, cutiile erau personalizate cu numele H.Upmann, dar conțineau trabucuri ale altor producători, până când aceștia au început să producă propriile trabucuri.

 
Mai citeşte:  Istoria trabucului: Partea I


 

O altă marcă dintre cele mai longevive este și Partagás, fondată de către Donul catalan Jaime Partagás y Ravelo, care a pus în 1845 bazele proprii fabrici de trabucuri în Havana, La Flor de Tabacas de Partagás. Faptul că Don Jaime era proprietarul celor mai bune plantații din regiunea Vuelta Abajo, având astfel posibilitatea de a alege dintre cele mai bune frunze de tutun de pe insulă, a garantat succesul mărcii Partagás, care în 1958 ajungea să fie a doua exportatoare de trabucuri cubaneze, însumând peste un sfert din cantitatea totală de bunuri din tutun exportate.


 

 

De-a lungul timpului au existat, și încă mai există, sute sau poate chiar mii de mărci de trabucuri – unele mai bune, altele mai puțin bune – dar spațiul nostru este limitat, astfel că nu putem să le menționăm pe toate. Totuși, pe lângă mărcile menționate până acum, trebuie să mai trecem în revistă câteva dintre cele mai cunoscute:

 

  • Hoyo de Monterrey – fondată în 1867 de către spaniolul Jose Gener, marca a ajuns să fie extrem de populară, în special în Marea Britanie, transformând în scurt timp fabrica în una dintre cele mai mari din Cuba. 

     
  • Bolívar – fondată în 1927 de către industriașul spaniol Jose F. Rocha, după numele celebrului Símon Bolívar, El Libertador.

     
  • Cohiba – fondată în 1966 ca o marcă privată cu producție limitată exclusiv pentru Fidel Castro și pentru înalți oficiali ai guvernului cubanez, a ajuns să dezvolte în jurul său un „statut de cult”, trabucurile fiind oferite deseori ca daruri diplomatice. Trabucurile Cohiba au fost oferite spre vânzare publicului larg abia în 1982, iar de atunci obțin constant unele dintre cele mai bune scoruri în review-urile de specialitate.

 

După atâtea povești presărate cu bucăți de istorie și cu tentă de tutun cubanez, m-a lovit o poftă grozavă, de aproape că simt deja gustul fumului delicios de aromat, așa că închei aici acest episod și mă duc să îmi aprind un trabuc ce a reușit să-și croiească drum din bine-cunoscuta insulă caraibiană, preț de câteva mii de kilometri, până în colecția personală a subsemnatului. Pe data viitoare!


 
 Marius Porcolean 

 

Istoria trabucului: Partea III: Primele mărci de trabucuri

Stimați cititori, continuăm astăzi incursiunea în „arta fumatului de trabucuri”, începută în urmă cu două ediții, printr-un episod în care vom descoperi cum au luat ființă câteva dintre cele mai renumite și mai longevive mărci de trabucuri din lume.


Fondată în 1834 de către imigrantul spaniol Ignacio Larañaga, una dintre cele mai vechi mărci de trabucuri, ba chiar cea mai veche ce încă mai există, este Por Larañaga. Un lucru interesant despre această fabrică este că a fost prima din Cuba care a produs în 1925 trabucuri rulate automat cu mașini importate din SUA, lucru care a dus la scăderea prețurilor, dar și la scăderea numărului de angajați. Această situație a dus la greve și boicoturi, în final fabrica văzându-se nevoită să returneze mașinile furnizorului din SUA, revenind astfel la rularea manuală a trabucurilor. Marca Por Larañaga și-a învățat lecția și mai există și astăzi, producând mai multe vitole (modele) de trabucuri rulate manual.





A doua marcă cu care vom face cunoștință astăzi, a doua și în ordinea vechimii, este Punch. Fondată în 1840 de către un neamț pe nume Stockmann, este deseori considerată ca fiind sora mai mică a Por Larañaga. De-a lungul timpului, fabrica a trecut prin mai multe mâini, în 1884 fiind achiziționată de către Manuel Lopez Fernandez, al cărui nume este încă prezent pe toate cutiile și etichetele Punch. Marca a ajuns să fie și încă mai este foarte populară printre rândurile fumătorilor de trabucuri, în special în Marea Britanie, având în gamă o vitolă denumită după unul dintre cei mai cunoscuți fumători de trabucuri din toate timpurile, fostul prim ministru din timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Winston Churchill.


 

 
Ultima marcă din trioul cubanez al vechimii este H.Upmann, fondată în 1844 de către întreprinzătorul bancher Herman Upmann, care cu câțiva ani înainte deschisese un fel de serviciu poștal prin care europenii aflați în Cuba puteau trimite trabucuri către bătrânul continent. După aproape 80 de ani de succes, dar și multe controverse, în 1922, banca și fabrica de trabucuri Upmann au fost nevoite să declare falimentul, schimbând mai mulți patroni și ajungând în cele din urmă în posesia statului cubanez după naționalizările ce au urmat Revoluției încheiate în 1959. Deși nu este un fapt confirmat 100%, H.Upmann este creditată deseori cu inventarea împachetării trabucurilor în cutii din lemn de cedru care erau oferite clienților. Inițial, cutiile erau personalizate cu numele H.Upmann, dar conțineau trabucuri ale altor producători, până când aceștia au început să producă propriile trabucuri.

 
Mai citeşte:  Istoria trabucului: Partea I


 

O altă marcă dintre cele mai longevive este și Partagás, fondată de către Donul catalan Jaime Partagás y Ravelo, care a pus în 1845 bazele proprii fabrici de trabucuri în Havana, La Flor de Tabacas de Partagás. Faptul că Don Jaime era proprietarul celor mai bune plantații din regiunea Vuelta Abajo, având astfel posibilitatea de a alege dintre cele mai bune frunze de tutun de pe insulă, a garantat succesul mărcii Partagás, care în 1958 ajungea să fie a doua exportatoare de trabucuri cubaneze, însumând peste un sfert din cantitatea totală de bunuri din tutun exportate.


 

 

De-a lungul timpului au existat, și încă mai există, sute sau poate chiar mii de mărci de trabucuri – unele mai bune, altele mai puțin bune – dar spațiul nostru este limitat, astfel că nu putem să le menționăm pe toate. Totuși, pe lângă mărcile menționate până acum, trebuie să mai trecem în revistă câteva dintre cele mai cunoscute:

 

  • Hoyo de Monterrey – fondată în 1867 de către spaniolul Jose Gener, marca a ajuns să fie extrem de populară, în special în Marea Britanie, transformând în scurt timp fabrica în una dintre cele mai mari din Cuba. 

     
  • Bolívar – fondată în 1927 de către industriașul spaniol Jose F. Rocha, după numele celebrului Símon Bolívar, El Libertador.

     
  • Cohiba – fondată în 1966 ca o marcă privată cu producție limitată exclusiv pentru Fidel Castro și pentru înalți oficiali ai guvernului cubanez, a ajuns să dezvolte în jurul său un „statut de cult”, trabucurile fiind oferite deseori ca daruri diplomatice. Trabucurile Cohiba au fost oferite spre vânzare publicului larg abia în 1982, iar de atunci obțin constant unele dintre cele mai bune scoruri în review-urile de specialitate.

 

După atâtea povești presărate cu bucăți de istorie și cu tentă de tutun cubanez, m-a lovit o poftă grozavă, de aproape că simt deja gustul fumului delicios de aromat, așa că închei aici acest episod și mă duc să îmi aprind un trabuc ce a reușit să-și croiească drum din bine-cunoscuta insulă caraibiană, preț de câteva mii de kilometri, până în colecția personală a subsemnatului. Pe data viitoare!


 
 Marius Porcolean 

 

Stiri asemanatoare

Mașină în flăcări în Micălaca

Vineri, 03 Ianuarie, 2025 18:49

Mașină în flăcări în Micălaca

Detașamentul Arad a intervenit astăzi (3 ianuarie), în cartierul Micălaca, zona 300 pentru stingerea unui incendiu ce se manifesta la un autoturism.   La sosirea echipajului de in ...

Un șofer de 18 ani a omorât doi oameni care mergeau pe lângă șosea

Sambata, 04 Ianuarie, 2025 08:20

Un șofer de 18 ani a omorât doi oameni care mergeau pe lângă șosea

Un tragic accident rutier care s-a soldat cu moartea a doi oameni s-a petrecut vineri seara în comuna doljeană Ostroveni, sat Lișteava.   La fața locului, pe DN 55, polițiști di ...

Ultimele zile ale lui 2024 la UVVG au fost dedicate Galei Premiilor Academice

Sambata, 04 Ianuarie, 2025 12:41

Ultimele zile ale lui 2024 la UVVG au fost dedicate Galei Premiilor Academice

Universitatea de Vest "Vasile Goldiș" din Arad a organizat seara trecută Gala Premiilor Academice UVVG, un eveniment dedicat recunoașterii meritelor și a efortului depus de membrii marii fami ...

Mașină în flăcări în Micălaca

Vineri, 03 Ianuarie, 2025 18:49

Mașină în flăcări în Micălaca

Detașamentul Arad a intervenit astăzi (3 ianuarie), în cartierul Micălaca, zona 300 pentru stingerea unui incendiu ce se manifesta la un autoturism.   La sosirea echipajului de in ...

Deși suntem în spațiul Schengen, MAI a început controalele aleatorii în zona de frontieră din a treia zi de liberă trecere

Sambata, 04 Ianuarie, 2025 16:54

Deși suntem în spațiul Schengen, MAI a început controalele aleatorii în zona de frontieră din a treia zi de liberă trecere

Miercuri dimineața, Ministerul Afacerilor Interne, prin structurile sale, respectiv Poliția Română, Poliția de Frontieră și Jandarmeria Română, a derulat controale în pro ...

Pericol de explozie pe calea ferată. Circulația feroviară întreruptă timp de aproape 6 ore

Sambata, 04 Ianuarie, 2025 08:47

Pericol de explozie pe calea ferată. Circulația feroviară întreruptă timp de aproape 6 ore

Compania Naţională de Căi Ferate “CFR” SA informează că, vineri, începând cu ora 15:38, traficul feroviar a fost întrerupt în zona HM Albești Târna ...

România închide anul 2024 cu peste 200 de kilometri noi de autostradă și drum expres

Joi, 02 Ianuarie, 2025 10:56

România închide anul 2024 cu peste 200 de kilometri noi de autostradă și drum expres

În total, România a închis anul 2024 cu aproape 201 de kilometri noi de autostradă și drum expres, dintre care, cei mai mulți – 102 km, pe Autostrada Moldovei A7. ...

Sărbătorim dragostea la Arad!

Luni, 12 Februarie, 2024 17:02

Sărbătorim dragostea la Arad!

Miercuri, 14 februarie invităm toate cuplurile de îndrăgostiți să se căsătorească pentru o zi pe Platoul Administrativ, într-un cadru festiv.  La kilometrul 0 al orașulu ...

Câte zile libere și minivacanțe vor avea românii în 2025! Calendarul complet

Vineri, 03 Ianuarie, 2025 16:09

Câte zile libere și minivacanțe vor avea românii în 2025! Calendarul complet

În 2025, angajații din România vor beneficia de 17 zile libere legale, dintre care 13 vor cădea în timpul săptămânii și 4 vor fi în weekend. Un aspect remarcabi ...

Încă o mașină a luat foc în Arad în urma unui scurtcircuit electric

Miercuri, 05 Iunie, 2024 15:48

Încă o mașină a luat foc în Arad în urma unui scurtcircuit electric

În această după-amiază (5 iunie), în jurul orei 15:00, pompierii militari arădeni au fost solicitați să intervină pentru localizarea și lichidarea unui incendiu izbucnit la un ...

Studenții au reducere pe tren din 1 ianuarie 2025 doar în anumite condiții. Anunțul făcut de CFR Călători

Vineri, 03 Ianuarie, 2025 09:26

Studenții au reducere pe tren din 1 ianuarie 2025 doar în anumite condiții. Anunțul făcut de CFR Călători

Prin art. XXIX alin. (1) al Ordonanței de Urgență nr. 156 din 30 decembrie 2024 publicată în Monitorul Oficial nr. 1334 din 31 decembrie 2024, în anul 2025, prin derogare de la pr ...

Nu parca în zonă, trece un mastodont – vezi traseul!

Miercuri, 16 Octombrie, 2024 11:15

Nu parca în zonă, trece un mastodont – vezi traseul!

În intervalul 17 octombrie (ora 16.00) - 18 octombrie (ora 8.00),  străzile Păstorului, Lipovei și Prutului vor fi tranzitate de câteva transporturi agabaritice constând ...

Accident cu două victime încarcerate între Dezna și Buhani

Miercuri, 16 Octombrie, 2024 10:56

Accident cu două victime încarcerate între Dezna și Buhani

Azi dimineață (16 octombrie), în jurul orei Ora 09.30 o mașină s-a răsturnat între Dezna și Buhani.   În urma accidentului au rezultat 2 victime incarcerate conști ...

Curătenia de toamnă – programul de colectare a biodeșeurilor voluminoase

Marti, 15 Octombrie, 2024 10:49

Curătenia de toamnă – programul de colectare a biodeșeurilor voluminoase

Începând cu această săptămână, în municipiul Arad se desfășoară programul de colectare gratuită a biodeșeurilor provenite din grădini și parcuri și a deșeuril ...



Acest site foloseşte cookies pentru a imbunatati experienta ta de navigare. Pentru mai multe detalii referitoare la cum folosim datele tale si la drepturile tale te invitam sa citesti: Politica de cookies sau/si Politica de Confidentialitate si apoi sa confirmi acordul tau.