Istoria trabucului: Partea1, de Marius Porcolean
Istoria trabucului: Partea1, de Marius Porcolean

Istoria trabucului: Partea1, de Marius Porcolean

Vineri, 10 Februarie, 2017 19:11 Redactia CULINAR / NATIONALE / LOCALE Comentarii 1486 vizualizari  Recomanda pe Facebook  Recomanda pe Twitter
Redactia CULINAR / NATIONALE / LOCALE Comentarii  Recomanda pe Facebook Recomanda pe Twitter
Vineri, 10 Februarie, 2017 19:11 1486 vizualizari Tiparire

Dragi cititori, având în vedere că mai toată lumea este înnebunită în această perioadă de toate mașinațiunile ce se petrec pe scena politică „mioritică”, una mai șocantă ca alta, am considerat că ar fi un moment realmente oportun să ne desprindem puțin de la realitatea brutală de zi cu zi cu ajutorul unei miniserii în care să explorăm un hobby interesant, relaxant, numai bun în aceste vremuri, și anume, arta fumatului de trabucuri.
 

Așadar, să începem! ...cu câteva chestii tehnice! :) Tutunul, fâșiile acelea maronii pe care le îndrăgim cu toții, este produsul rezultat prin maturarea frunzelor plantei de tutun. Planta este o erbacee cu un ciclu de viață anual ce aparține genului Nicotiana, din familia Solanaceae, iar la nivel mondial se cunosc peste 70 de specii diferite, dintre care însă doar una este răspândită din punct de vedere comercial, și anume Nicotiana tabacum.
 

Sper că nu v-ați plictisit deja, pentru că abia am început! Chiar dacă poate nu pare că ar avea o istorie atât de îndelungată, se cunoaște că tutunul a fost folosit pentru prima dată încă din secolul X în America centrală, unde a fost descoperit un obiect din ceramică pe care sunt reprezentați băștinași ai civilizației Maya fumând frunze de tutun înfășurate cu sfoară. Nativii americani cultivau planta de tutun si o fumau în scopuri medicinale si ceremoniale. Aceștia au dat și un nume acestui straniu mănunchilui de tutun legat cu sfoară, SIKAR – care mai apoi a devenit CIGAR, ceea ce noi astăzi numim trabuc – fără să știe că vor pune numele unui lucru ce va cuceri lumea, la scurt timp după ce va fi descoperit de europeni.


 

Când Cristofor Columb, în încercarea sa de a descoperi o nouă rută către Asia în 1492, a descoperit de fapt Americile, acesta a ajuns și în Cuba, unde a observat că localnicii Lumii Noi, parcă „beau fum”dintr-o versiune primitivă a trabucului. Exploratorii au aflat că nativii fumau deja de sute de ani grămezi cilindrice de tutun invelite in frunze uscate de palmier sau porumb și înmuiate în apă de mare. Încă există dezbateri serioase pe tema cărei descoperiri este mai importantă, a Lumii Noi sau a trabucurilor. Noi considerăm că cea din urmă! :)
 

Columb a "cucerit" Cuba pentru Spania, pământul fertil și clima favorabilă de aici s-au dovedit a fi propice pentru cultivarea celor 3 tipuri de tutun care sunt folosite într-un trabuc -- miezul, liantul și învelișul -- iar astfel Spania a acaparat un monopol la acea vreme pentru tutunul exportat de aici, impunând chiar ca acesta să fie înregistrat în totalitate prin Sevilla. Mai târziu, spaniolii și-au impus chiar mai drastic acest monopol, obligând cultivatorii cubanezi să nu vândă recolta către altcineva în afară de ei, monopol care va avea să reziste până în 1817.


 

Primele fabrici de trabucuri au început să apară prin 1676 în Spania, iar la 1731 au fost înființate primele fabrici ale casei regale. Porturile italiene din Veneția sau Genova au devenit puncte cheie pentru transportul trabucurilor în Europa centrală și Rusia, iar prețul tutunului a explodat.
 

Spre sfârșitul secolului al XVI-lea, ambasadorul Franței în Portugalia, Jean Nicot – cel după care a fost denumită în acea perioada nicotina, substanța din tutun ce provoacă dependență – a trimis la curtea Reginei Franței, Caterina de Medici, plante și semințe de tutun. Acest lucru a făcut ca pe la mijlocul secolului al XVIII-lea să se dezvolte o industrie producătoare de trabucuri și  în Franța, iar la scurt timp după aceea, un german să primească dreptul de a fabrica „bastoni di tobacco” – bețe din tutun – printr-o  concesiune a guvernului papal de la Roma, astfel manufactura de trabucuri extinzându-se la nivel European.
 

Totuși, în acea perioadă, frunzele crescute în Cuba încă mai erau transportate până în Spania pentru a fi transformate în trabucuri. În scurt timp, însă, spaniolii au descoperit că trabucurile cubaneze „supraviețuiesc” mai bine lungii călătorii peste Atlantic decât funzele în sine, astfel că au început să apară primele fabrici oficiale de trabucuri în Cuba, în anul 1810 fiind îregistrate primele „branduri” la oficiul pentru mărci din Havana.
 

 

Explozia de vânzări de trabucuri ce a urmat, a umplut portul din Havana cu corăbii hotărâte să împrăștie delicioasele trabucuri cubaneze de-a lungul întregii lumi, iar apariția vapoarelor cu aburi a accelerat și mai tare distribuția mărcilor cubaneze de calitate superioară, astfel dând naștere epocii de aur a Havanei. Între 1830 și 1850 o bună parte din marile branduri, multe dintre care au supraviețuit până astăzi, au fost fondate.
 

În 1850, olandezul Gustavo Bock a introdus pentru prima dată benzile personalizate din hârtie, ca o metodă de a face distincția mai ușpară între brandurile prestigioase, iar în scurt timp șefi de stat, regi, președinți sau dictatori, cu toții își doreau o marcă proprie, personalizată. Această nebunie creată în jurul trabucurilor cubaneze a împământenit reputația acestora ca un simbol al bogăției, puterii și prestigiului. Ca să ne facem o idee despre amploarea pe care au luat-o trabucurile la un moment dat, se zvonește că Prim Ministrul britanic, Winston Churchill, ar fi fumat de-a lungul vieții sale în jur de un sfert de milion de trabucuri!


 

Astăzi, valea Viñales, provincia Pinar del Rio și partea de vest a Cubei, la modul general, sunt cele mai importante centre de cultivare a tutunului, tradiție care este bine închegată în sângele localnicilor ce încă mai folosesc metode de modă veche pentru a crește tutunul de care se bucură pasionații de pe toate meridianele planetei.
 

Încheiem aici acest prim capitol al miniseriei despre trabucuri și vă invităm să urmăriți cu atenție edițiile viitoare ale revistei pentru a nu rata continuarea poveștii!



 

 Marius Porcolean



Citate celebre

"Daca nu pot fuma in rai, atunci nu ma voi duce." declara Mark Twain

 

Ediții viitoare:

  • Cum sunt fabricate
  • Diferite forme de trabucuri
  • Cum se fumează
  • Oameni celebri / interesting facts / trivia
Istoria trabucului: Partea1, de Marius Porcolean

Dragi cititori, având în vedere că mai toată lumea este înnebunită în această perioadă de toate mașinațiunile ce se petrec pe scena politică „mioritică”, una mai șocantă ca alta, am considerat că ar fi un moment realmente oportun să ne desprindem puțin de la realitatea brutală de zi cu zi cu ajutorul unei miniserii în care să explorăm un hobby interesant, relaxant, numai bun în aceste vremuri, și anume, arta fumatului de trabucuri.
 

Așadar, să începem! ...cu câteva chestii tehnice! :) Tutunul, fâșiile acelea maronii pe care le îndrăgim cu toții, este produsul rezultat prin maturarea frunzelor plantei de tutun. Planta este o erbacee cu un ciclu de viață anual ce aparține genului Nicotiana, din familia Solanaceae, iar la nivel mondial se cunosc peste 70 de specii diferite, dintre care însă doar una este răspândită din punct de vedere comercial, și anume Nicotiana tabacum.
 

Sper că nu v-ați plictisit deja, pentru că abia am început! Chiar dacă poate nu pare că ar avea o istorie atât de îndelungată, se cunoaște că tutunul a fost folosit pentru prima dată încă din secolul X în America centrală, unde a fost descoperit un obiect din ceramică pe care sunt reprezentați băștinași ai civilizației Maya fumând frunze de tutun înfășurate cu sfoară. Nativii americani cultivau planta de tutun si o fumau în scopuri medicinale si ceremoniale. Aceștia au dat și un nume acestui straniu mănunchilui de tutun legat cu sfoară, SIKAR – care mai apoi a devenit CIGAR, ceea ce noi astăzi numim trabuc – fără să știe că vor pune numele unui lucru ce va cuceri lumea, la scurt timp după ce va fi descoperit de europeni.


 

Când Cristofor Columb, în încercarea sa de a descoperi o nouă rută către Asia în 1492, a descoperit de fapt Americile, acesta a ajuns și în Cuba, unde a observat că localnicii Lumii Noi, parcă „beau fum”dintr-o versiune primitivă a trabucului. Exploratorii au aflat că nativii fumau deja de sute de ani grămezi cilindrice de tutun invelite in frunze uscate de palmier sau porumb și înmuiate în apă de mare. Încă există dezbateri serioase pe tema cărei descoperiri este mai importantă, a Lumii Noi sau a trabucurilor. Noi considerăm că cea din urmă! :)
 

Columb a "cucerit" Cuba pentru Spania, pământul fertil și clima favorabilă de aici s-au dovedit a fi propice pentru cultivarea celor 3 tipuri de tutun care sunt folosite într-un trabuc -- miezul, liantul și învelișul -- iar astfel Spania a acaparat un monopol la acea vreme pentru tutunul exportat de aici, impunând chiar ca acesta să fie înregistrat în totalitate prin Sevilla. Mai târziu, spaniolii și-au impus chiar mai drastic acest monopol, obligând cultivatorii cubanezi să nu vândă recolta către altcineva în afară de ei, monopol care va avea să reziste până în 1817.


 

Primele fabrici de trabucuri au început să apară prin 1676 în Spania, iar la 1731 au fost înființate primele fabrici ale casei regale. Porturile italiene din Veneția sau Genova au devenit puncte cheie pentru transportul trabucurilor în Europa centrală și Rusia, iar prețul tutunului a explodat.
 

Spre sfârșitul secolului al XVI-lea, ambasadorul Franței în Portugalia, Jean Nicot – cel după care a fost denumită în acea perioada nicotina, substanța din tutun ce provoacă dependență – a trimis la curtea Reginei Franței, Caterina de Medici, plante și semințe de tutun. Acest lucru a făcut ca pe la mijlocul secolului al XVIII-lea să se dezvolte o industrie producătoare de trabucuri și  în Franța, iar la scurt timp după aceea, un german să primească dreptul de a fabrica „bastoni di tobacco” – bețe din tutun – printr-o  concesiune a guvernului papal de la Roma, astfel manufactura de trabucuri extinzându-se la nivel European.
 

Totuși, în acea perioadă, frunzele crescute în Cuba încă mai erau transportate până în Spania pentru a fi transformate în trabucuri. În scurt timp, însă, spaniolii au descoperit că trabucurile cubaneze „supraviețuiesc” mai bine lungii călătorii peste Atlantic decât funzele în sine, astfel că au început să apară primele fabrici oficiale de trabucuri în Cuba, în anul 1810 fiind îregistrate primele „branduri” la oficiul pentru mărci din Havana.
 

 

Explozia de vânzări de trabucuri ce a urmat, a umplut portul din Havana cu corăbii hotărâte să împrăștie delicioasele trabucuri cubaneze de-a lungul întregii lumi, iar apariția vapoarelor cu aburi a accelerat și mai tare distribuția mărcilor cubaneze de calitate superioară, astfel dând naștere epocii de aur a Havanei. Între 1830 și 1850 o bună parte din marile branduri, multe dintre care au supraviețuit până astăzi, au fost fondate.
 

În 1850, olandezul Gustavo Bock a introdus pentru prima dată benzile personalizate din hârtie, ca o metodă de a face distincția mai ușpară între brandurile prestigioase, iar în scurt timp șefi de stat, regi, președinți sau dictatori, cu toții își doreau o marcă proprie, personalizată. Această nebunie creată în jurul trabucurilor cubaneze a împământenit reputația acestora ca un simbol al bogăției, puterii și prestigiului. Ca să ne facem o idee despre amploarea pe care au luat-o trabucurile la un moment dat, se zvonește că Prim Ministrul britanic, Winston Churchill, ar fi fumat de-a lungul vieții sale în jur de un sfert de milion de trabucuri!


 

Astăzi, valea Viñales, provincia Pinar del Rio și partea de vest a Cubei, la modul general, sunt cele mai importante centre de cultivare a tutunului, tradiție care este bine închegată în sângele localnicilor ce încă mai folosesc metode de modă veche pentru a crește tutunul de care se bucură pasionații de pe toate meridianele planetei.
 

Încheiem aici acest prim capitol al miniseriei despre trabucuri și vă invităm să urmăriți cu atenție edițiile viitoare ale revistei pentru a nu rata continuarea poveștii!



 

 Marius Porcolean



Citate celebre

"Daca nu pot fuma in rai, atunci nu ma voi duce." declara Mark Twain

 

Ediții viitoare:

  • Cum sunt fabricate
  • Diferite forme de trabucuri
  • Cum se fumează
  • Oameni celebri / interesting facts / trivia

Stiri asemanatoare

ABONARE LA NEWSLETTER

Introduceti adresa dvs de email:
   

Primarii din Zona 1 a judeţului Arad au decis! Retim CONTINUĂ!

Luni, 14 Mai, 2018 20:57

Primarii din Zona 1 a judeţului Arad au decis! Retim CONTINUĂ!

În cadrul Adunării Generale a ADI SIGD s-a discutat oportunitatea rezilierii contractului cu operatorul Retim, care a câştigat licitaţia pentru colectarea selectivă a deşeurilor ...

Expo Arad va găzdui Târgul Economiei Arădene

Luni, 14 Mai, 2018 19:26

Expo Arad va găzdui Târgul Economiei Arădene

Târgul Economiei Arădene se va desfăşura în cadrul Săptămânii economiei şi culturii arădene, în perioada 17 - 20 mai 2018, la Expo Arad, cel mai mare complex expozi ...

Cinci sfaturi de care să ții cont înainte de a achiziționa mobiler de grădină (P)

Duminica, 13 Mai, 2018 20:06

Cinci sfaturi de care să ții cont înainte de a achiziționa mobiler de grădină  (P)

Odată cu venirea sezonului cald, nu mai suntem atât de atrași de petrecerea timpului în interiorul casei, mai ales dacă dispunem de o grădină. Însă fie vremea capricioasă ...

După trei săptamâni de criză a gunoailor, directorul ADI Sistem Integrat de Gestionare a Deseurilor (SIGD) Arad, Adrian Ţolea şi-a depus astăzi mandatul

Luni, 14 Mai, 2018 19:02

După trei săptamâni de criză a gunoailor, directorul ADI Sistem Integrat de Gestionare a Deseurilor (SIGD) Arad, Adrian Ţolea şi-a depus astăzi mandatul

Adrian Ţolea, directorul ADI Sistem Integrat de Gestionare a Deseurilor (SIGD) Arad, şi-a depus mandatul în cursul zilei de luni, la trei săptămâni decând noul operator RETI ...

Peter Hügel a demisionat din funcţia de manager al Complexului Muzeal Arad

Duminica, 13 Mai, 2018 13:09

Peter Hügel  a demisionat din funcţia de manager al Complexului Muzeal Arad

Managerul Complexului Muzeal Arad, dr. Peter Hügel, a solicitat încetarea contractului său de management prin acordul părților, începând cu data de 9 mai 2018.   ...

Firma de transport de pe strada Dunării din Gai promite să-şi mute garajul până în luna septembrie

Luni, 14 Mai, 2018 19:42

Firma de transport de pe strada Dunării din Gai promite să-şi mute garajul până în luna septembrie

Găienii se confruntă cu câteva probleme deosebit de serioase, iar cei responsabili se feresc să vină în fața cetățenilor cu răspunsuri sau soluții pertinente.    ...

Raliul Aradului KIA 2018 caută voluntari!

Vineri, 06 Aprilie, 2018 13:14

Raliul Aradului KIA 2018  caută voluntari!

Preşedintele Colegiului FRAS al arbitrilor aradeni, Egon Zimmerman, continuă pregătirile pentru buna desfaşurare a Raliului Aradului 2018. Etapa arădeana va avea loc în perioada 23-26 ...

Cupa Aradului la Ciclism, ediţia a VIII-a

Luni, 14 Mai, 2018 09:03

Cupa Aradului la Ciclism, ediţia a VIII-a

Cupa Aradului la Ciclism, ajunsă la a opta ediţie, va avea loc, în 19 mai 2018, în centrul municipiului Arad, concursul  fiind organizat pentru toate categoriile de biciclete d ...

Arădeanul Robert Muresan #95 preia conducerea în Campionatul European BMU

Marti, 15 Mai, 2018 11:12

Arădeanul Robert Muresan #95 preia conducerea în Campionatul European BMU

În week-endul 11 – 13 mai 2018 pe Circuitul Motorpark România s-au desfășurat etapele 03 și 04 din Campionatul European BMU de Motociclism precum și Campionatul Național al ...

Programul manifestărilor prilejuite de sărbătoarea religioasă „Înălțarea Domnului – Ziua Eroilor”

Marti, 15 Mai, 2018 11:03

Programul manifestărilor prilejuite de sărbătoarea religioasă
„Înălțarea Domnului – Ziua Eroilor”

De sărbătoarea religioasă „Înălțarea Domnului – Ziua Eroilor”, din data de 17.05.2018, Instituția Prefectului – Județul Arad îi invită pe toți cei int ...

Ziridava si Centenarul - Cursa „Ziridava Road Race”

Marti, 24 Aprilie, 2018 10:13

Ziridava si Centenarul - Cursa „Ziridava Road Race”

Proiectul „Ziridava si Centenarul” are ca principal scop aducerea la cunoştinţa populaţiei în general asupra originii numelui „Ziridava”. În ciuda părerii ...

Înfiinţarea Asociaţiei de Transport Public, oportunitate pentru achiziţionarea de autobuze şi tramvaie noi

Luni, 23 Aprilie, 2018 17:55

Înfiinţarea Asociaţiei de Transport Public, oportunitate pentru achiziţionarea de autobuze şi tramvaie noi

Consiliul Judeţean şi Primăria doresc înfiinţarea unei Asociaţii de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) de Transport Public, scopul principal fiind atragerea de fonduri pentru îmbu ...

Primarii din Zona 1 a judeţului Arad au decis! Retim CONTINUĂ!

Luni, 14 Mai, 2018 20:57

Primarii din Zona 1 a judeţului Arad au decis! Retim CONTINUĂ!

În cadrul Adunării Generale a ADI SIGD s-a discutat oportunitatea rezilierii contractului cu operatorul Retim, care a câştigat licitaţia pentru colectarea selectivă a deşeurilor ...

“Drumul Regelui” - Maratonul MTB de Ciclism de la Petriş

Luni, 14 Mai, 2018 21:12

“Drumul Regelui” - Maratonul MTB de Ciclism de la Petriş

Cea de-a cincea ediție a maratonului de ciclism Drumul Regelui, Marea Unire a cicliștilor, s-a desfășurat la Petriș (Jud. Arad) în 12 mai și a adunat la start 314 concurenți, cărora ...

CCIA Arad informează societățile arădene despre expoziția China Smart Expo, ediția 2018

Marti, 24 Aprilie, 2018 09:42

CCIA Arad informează societățile arădene despre expoziția China Smart Expo, ediția 2018

CCIA Arad invită societățile arădene interesate de participarea la cea de-a 9-a ediție a China Smart Expo să transmită intențiile de participare până în data de 4 mai 2018. E ...

Ziua Familiei - un eveniment pentru copii, părinţi şi bunici, în Parcul Aventura Voinicilor

Luni, 14 Mai, 2018 20:05

Ziua Familiei - un eveniment pentru copii, părinţi şi bunici, în Parcul Aventura Voinicilor

A cincea ediţie a evenimentului „Ziua familiei” se va desfășura în 18 mai 2018, în Parcul Aventura Voincilor. Organizatorii evenimentului, Primăria Municipiului Arad, ...