Istoria trabucului: Partea1, de Marius Porcolean

Istoria trabucului: Partea1, de Marius Porcolean

Istoria trabucului: Partea1, de Marius Porcolean

Vineri, 10 Februarie, 2017 19:11 Redactia CULINAR / NATIONALE / LOCALE Comentarii  Recomanda pe Facebook  Recomanda pe Twitter
Redactia CULINAR / NATIONALE / LOCALE Comentarii  Recomanda pe Facebook Recomanda pe Twitter
Vineri, 10 Februarie, 2017 19:11 Tiparire

Dragi cititori, având în vedere că mai toată lumea este înnebunită în această perioadă de toate mașinațiunile ce se petrec pe scena politică „mioritică”, una mai șocantă ca alta, am considerat că ar fi un moment realmente oportun să ne desprindem puțin de la realitatea brutală de zi cu zi cu ajutorul unei miniserii în care să explorăm un hobby interesant, relaxant, numai bun în aceste vremuri, și anume, arta fumatului de trabucuri.
 

Așadar, să începem! ...cu câteva chestii tehnice! :) Tutunul, fâșiile acelea maronii pe care le îndrăgim cu toții, este produsul rezultat prin maturarea frunzelor plantei de tutun. Planta este o erbacee cu un ciclu de viață anual ce aparține genului Nicotiana, din familia Solanaceae, iar la nivel mondial se cunosc peste 70 de specii diferite, dintre care însă doar una este răspândită din punct de vedere comercial, și anume Nicotiana tabacum.
 

Sper că nu v-ați plictisit deja, pentru că abia am început! Chiar dacă poate nu pare că ar avea o istorie atât de îndelungată, se cunoaște că tutunul a fost folosit pentru prima dată încă din secolul X în America centrală, unde a fost descoperit un obiect din ceramică pe care sunt reprezentați băștinași ai civilizației Maya fumând frunze de tutun înfășurate cu sfoară. Nativii americani cultivau planta de tutun si o fumau în scopuri medicinale si ceremoniale. Aceștia au dat și un nume acestui straniu mănunchilui de tutun legat cu sfoară, SIKAR – care mai apoi a devenit CIGAR, ceea ce noi astăzi numim trabuc – fără să știe că vor pune numele unui lucru ce va cuceri lumea, la scurt timp după ce va fi descoperit de europeni.


 

Când Cristofor Columb, în încercarea sa de a descoperi o nouă rută către Asia în 1492, a descoperit de fapt Americile, acesta a ajuns și în Cuba, unde a observat că localnicii Lumii Noi, parcă „beau fum”dintr-o versiune primitivă a trabucului. Exploratorii au aflat că nativii fumau deja de sute de ani grămezi cilindrice de tutun invelite in frunze uscate de palmier sau porumb și înmuiate în apă de mare. Încă există dezbateri serioase pe tema cărei descoperiri este mai importantă, a Lumii Noi sau a trabucurilor. Noi considerăm că cea din urmă! :)
 

Columb a "cucerit" Cuba pentru Spania, pământul fertil și clima favorabilă de aici s-au dovedit a fi propice pentru cultivarea celor 3 tipuri de tutun care sunt folosite într-un trabuc -- miezul, liantul și învelișul -- iar astfel Spania a acaparat un monopol la acea vreme pentru tutunul exportat de aici, impunând chiar ca acesta să fie înregistrat în totalitate prin Sevilla. Mai târziu, spaniolii și-au impus chiar mai drastic acest monopol, obligând cultivatorii cubanezi să nu vândă recolta către altcineva în afară de ei, monopol care va avea să reziste până în 1817.


 

Primele fabrici de trabucuri au început să apară prin 1676 în Spania, iar la 1731 au fost înființate primele fabrici ale casei regale. Porturile italiene din Veneția sau Genova au devenit puncte cheie pentru transportul trabucurilor în Europa centrală și Rusia, iar prețul tutunului a explodat.
 

Spre sfârșitul secolului al XVI-lea, ambasadorul Franței în Portugalia, Jean Nicot – cel după care a fost denumită în acea perioada nicotina, substanța din tutun ce provoacă dependență – a trimis la curtea Reginei Franței, Caterina de Medici, plante și semințe de tutun. Acest lucru a făcut ca pe la mijlocul secolului al XVIII-lea să se dezvolte o industrie producătoare de trabucuri și  în Franța, iar la scurt timp după aceea, un german să primească dreptul de a fabrica „bastoni di tobacco” – bețe din tutun – printr-o  concesiune a guvernului papal de la Roma, astfel manufactura de trabucuri extinzându-se la nivel European.
 

Totuși, în acea perioadă, frunzele crescute în Cuba încă mai erau transportate până în Spania pentru a fi transformate în trabucuri. În scurt timp, însă, spaniolii au descoperit că trabucurile cubaneze „supraviețuiesc” mai bine lungii călătorii peste Atlantic decât funzele în sine, astfel că au început să apară primele fabrici oficiale de trabucuri în Cuba, în anul 1810 fiind îregistrate primele „branduri” la oficiul pentru mărci din Havana.
 

 

Explozia de vânzări de trabucuri ce a urmat, a umplut portul din Havana cu corăbii hotărâte să împrăștie delicioasele trabucuri cubaneze de-a lungul întregii lumi, iar apariția vapoarelor cu aburi a accelerat și mai tare distribuția mărcilor cubaneze de calitate superioară, astfel dând naștere epocii de aur a Havanei. Între 1830 și 1850 o bună parte din marile branduri, multe dintre care au supraviețuit până astăzi, au fost fondate.
 

În 1850, olandezul Gustavo Bock a introdus pentru prima dată benzile personalizate din hârtie, ca o metodă de a face distincția mai ușpară între brandurile prestigioase, iar în scurt timp șefi de stat, regi, președinți sau dictatori, cu toții își doreau o marcă proprie, personalizată. Această nebunie creată în jurul trabucurilor cubaneze a împământenit reputația acestora ca un simbol al bogăției, puterii și prestigiului. Ca să ne facem o idee despre amploarea pe care au luat-o trabucurile la un moment dat, se zvonește că Prim Ministrul britanic, Winston Churchill, ar fi fumat de-a lungul vieții sale în jur de un sfert de milion de trabucuri!


 

Astăzi, valea Viñales, provincia Pinar del Rio și partea de vest a Cubei, la modul general, sunt cele mai importante centre de cultivare a tutunului, tradiție care este bine închegată în sângele localnicilor ce încă mai folosesc metode de modă veche pentru a crește tutunul de care se bucură pasionații de pe toate meridianele planetei.
 

Încheiem aici acest prim capitol al miniseriei despre trabucuri și vă invităm să urmăriți cu atenție edițiile viitoare ale revistei pentru a nu rata continuarea poveștii!



 

 Marius Porcolean



Citate celebre

"Daca nu pot fuma in rai, atunci nu ma voi duce." declara Mark Twain

 

Ediții viitoare:

  • Cum sunt fabricate
  • Diferite forme de trabucuri
  • Cum se fumează
  • Oameni celebri / interesting facts / trivia
Istoria trabucului: Partea1, de Marius Porcolean

Dragi cititori, având în vedere că mai toată lumea este înnebunită în această perioadă de toate mașinațiunile ce se petrec pe scena politică „mioritică”, una mai șocantă ca alta, am considerat că ar fi un moment realmente oportun să ne desprindem puțin de la realitatea brutală de zi cu zi cu ajutorul unei miniserii în care să explorăm un hobby interesant, relaxant, numai bun în aceste vremuri, și anume, arta fumatului de trabucuri.
 

Așadar, să începem! ...cu câteva chestii tehnice! :) Tutunul, fâșiile acelea maronii pe care le îndrăgim cu toții, este produsul rezultat prin maturarea frunzelor plantei de tutun. Planta este o erbacee cu un ciclu de viață anual ce aparține genului Nicotiana, din familia Solanaceae, iar la nivel mondial se cunosc peste 70 de specii diferite, dintre care însă doar una este răspândită din punct de vedere comercial, și anume Nicotiana tabacum.
 

Sper că nu v-ați plictisit deja, pentru că abia am început! Chiar dacă poate nu pare că ar avea o istorie atât de îndelungată, se cunoaște că tutunul a fost folosit pentru prima dată încă din secolul X în America centrală, unde a fost descoperit un obiect din ceramică pe care sunt reprezentați băștinași ai civilizației Maya fumând frunze de tutun înfășurate cu sfoară. Nativii americani cultivau planta de tutun si o fumau în scopuri medicinale si ceremoniale. Aceștia au dat și un nume acestui straniu mănunchilui de tutun legat cu sfoară, SIKAR – care mai apoi a devenit CIGAR, ceea ce noi astăzi numim trabuc – fără să știe că vor pune numele unui lucru ce va cuceri lumea, la scurt timp după ce va fi descoperit de europeni.


 

Când Cristofor Columb, în încercarea sa de a descoperi o nouă rută către Asia în 1492, a descoperit de fapt Americile, acesta a ajuns și în Cuba, unde a observat că localnicii Lumii Noi, parcă „beau fum”dintr-o versiune primitivă a trabucului. Exploratorii au aflat că nativii fumau deja de sute de ani grămezi cilindrice de tutun invelite in frunze uscate de palmier sau porumb și înmuiate în apă de mare. Încă există dezbateri serioase pe tema cărei descoperiri este mai importantă, a Lumii Noi sau a trabucurilor. Noi considerăm că cea din urmă! :)
 

Columb a "cucerit" Cuba pentru Spania, pământul fertil și clima favorabilă de aici s-au dovedit a fi propice pentru cultivarea celor 3 tipuri de tutun care sunt folosite într-un trabuc -- miezul, liantul și învelișul -- iar astfel Spania a acaparat un monopol la acea vreme pentru tutunul exportat de aici, impunând chiar ca acesta să fie înregistrat în totalitate prin Sevilla. Mai târziu, spaniolii și-au impus chiar mai drastic acest monopol, obligând cultivatorii cubanezi să nu vândă recolta către altcineva în afară de ei, monopol care va avea să reziste până în 1817.


 

Primele fabrici de trabucuri au început să apară prin 1676 în Spania, iar la 1731 au fost înființate primele fabrici ale casei regale. Porturile italiene din Veneția sau Genova au devenit puncte cheie pentru transportul trabucurilor în Europa centrală și Rusia, iar prețul tutunului a explodat.
 

Spre sfârșitul secolului al XVI-lea, ambasadorul Franței în Portugalia, Jean Nicot – cel după care a fost denumită în acea perioada nicotina, substanța din tutun ce provoacă dependență – a trimis la curtea Reginei Franței, Caterina de Medici, plante și semințe de tutun. Acest lucru a făcut ca pe la mijlocul secolului al XVIII-lea să se dezvolte o industrie producătoare de trabucuri și  în Franța, iar la scurt timp după aceea, un german să primească dreptul de a fabrica „bastoni di tobacco” – bețe din tutun – printr-o  concesiune a guvernului papal de la Roma, astfel manufactura de trabucuri extinzându-se la nivel European.
 

Totuși, în acea perioadă, frunzele crescute în Cuba încă mai erau transportate până în Spania pentru a fi transformate în trabucuri. În scurt timp, însă, spaniolii au descoperit că trabucurile cubaneze „supraviețuiesc” mai bine lungii călătorii peste Atlantic decât funzele în sine, astfel că au început să apară primele fabrici oficiale de trabucuri în Cuba, în anul 1810 fiind îregistrate primele „branduri” la oficiul pentru mărci din Havana.
 

 

Explozia de vânzări de trabucuri ce a urmat, a umplut portul din Havana cu corăbii hotărâte să împrăștie delicioasele trabucuri cubaneze de-a lungul întregii lumi, iar apariția vapoarelor cu aburi a accelerat și mai tare distribuția mărcilor cubaneze de calitate superioară, astfel dând naștere epocii de aur a Havanei. Între 1830 și 1850 o bună parte din marile branduri, multe dintre care au supraviețuit până astăzi, au fost fondate.
 

În 1850, olandezul Gustavo Bock a introdus pentru prima dată benzile personalizate din hârtie, ca o metodă de a face distincția mai ușpară între brandurile prestigioase, iar în scurt timp șefi de stat, regi, președinți sau dictatori, cu toții își doreau o marcă proprie, personalizată. Această nebunie creată în jurul trabucurilor cubaneze a împământenit reputația acestora ca un simbol al bogăției, puterii și prestigiului. Ca să ne facem o idee despre amploarea pe care au luat-o trabucurile la un moment dat, se zvonește că Prim Ministrul britanic, Winston Churchill, ar fi fumat de-a lungul vieții sale în jur de un sfert de milion de trabucuri!


 

Astăzi, valea Viñales, provincia Pinar del Rio și partea de vest a Cubei, la modul general, sunt cele mai importante centre de cultivare a tutunului, tradiție care este bine închegată în sângele localnicilor ce încă mai folosesc metode de modă veche pentru a crește tutunul de care se bucură pasionații de pe toate meridianele planetei.
 

Încheiem aici acest prim capitol al miniseriei despre trabucuri și vă invităm să urmăriți cu atenție edițiile viitoare ale revistei pentru a nu rata continuarea poveștii!



 

 Marius Porcolean



Citate celebre

"Daca nu pot fuma in rai, atunci nu ma voi duce." declara Mark Twain

 

Ediții viitoare:

  • Cum sunt fabricate
  • Diferite forme de trabucuri
  • Cum se fumează
  • Oameni celebri / interesting facts / trivia

Stiri asemanatoare

Mașină în flăcări în Micălaca

Vineri, 03 Ianuarie, 2025 18:49

Mașină în flăcări în Micălaca

Detașamentul Arad a intervenit astăzi (3 ianuarie), în cartierul Micălaca, zona 300 pentru stingerea unui incendiu ce se manifesta la un autoturism.   La sosirea echipajului de in ...

Un șofer de 18 ani a omorât doi oameni care mergeau pe lângă șosea

Sambata, 04 Ianuarie, 2025 08:20

Un șofer de 18 ani a omorât doi oameni care mergeau pe lângă șosea

Un tragic accident rutier care s-a soldat cu moartea a doi oameni s-a petrecut vineri seara în comuna doljeană Ostroveni, sat Lișteava.   La fața locului, pe DN 55, polițiști di ...

Ultimele zile ale lui 2024 la UVVG au fost dedicate Galei Premiilor Academice

Sambata, 04 Ianuarie, 2025 12:41

Ultimele zile ale lui 2024 la UVVG au fost dedicate Galei Premiilor Academice

Universitatea de Vest "Vasile Goldiș" din Arad a organizat seara trecută Gala Premiilor Academice UVVG, un eveniment dedicat recunoașterii meritelor și a efortului depus de membrii marii fami ...

Mașină în flăcări în Micălaca

Vineri, 03 Ianuarie, 2025 18:49

Mașină în flăcări în Micălaca

Detașamentul Arad a intervenit astăzi (3 ianuarie), în cartierul Micălaca, zona 300 pentru stingerea unui incendiu ce se manifesta la un autoturism.   La sosirea echipajului de in ...

Deși suntem în spațiul Schengen, MAI a început controalele aleatorii în zona de frontieră din a treia zi de liberă trecere

Sambata, 04 Ianuarie, 2025 16:54

Deși suntem în spațiul Schengen, MAI a început controalele aleatorii în zona de frontieră din a treia zi de liberă trecere

Miercuri dimineața, Ministerul Afacerilor Interne, prin structurile sale, respectiv Poliția Română, Poliția de Frontieră și Jandarmeria Română, a derulat controale în pro ...

Pericol de explozie pe calea ferată. Circulația feroviară întreruptă timp de aproape 6 ore

Sambata, 04 Ianuarie, 2025 08:47

Pericol de explozie pe calea ferată. Circulația feroviară întreruptă timp de aproape 6 ore

Compania Naţională de Căi Ferate “CFR” SA informează că, vineri, începând cu ora 15:38, traficul feroviar a fost întrerupt în zona HM Albești Târna ...

România închide anul 2024 cu peste 200 de kilometri noi de autostradă și drum expres

Joi, 02 Ianuarie, 2025 10:56

România închide anul 2024 cu peste 200 de kilometri noi de autostradă și drum expres

În total, România a închis anul 2024 cu aproape 201 de kilometri noi de autostradă și drum expres, dintre care, cei mai mulți – 102 km, pe Autostrada Moldovei A7. ...

Sărbătorim dragostea la Arad!

Luni, 12 Februarie, 2024 17:02

Sărbătorim dragostea la Arad!

Miercuri, 14 februarie invităm toate cuplurile de îndrăgostiți să se căsătorească pentru o zi pe Platoul Administrativ, într-un cadru festiv.  La kilometrul 0 al orașulu ...

Câte zile libere și minivacanțe vor avea românii în 2025! Calendarul complet

Vineri, 03 Ianuarie, 2025 16:09

Câte zile libere și minivacanțe vor avea românii în 2025! Calendarul complet

În 2025, angajații din România vor beneficia de 17 zile libere legale, dintre care 13 vor cădea în timpul săptămânii și 4 vor fi în weekend. Un aspect remarcabi ...

Încă o mașină a luat foc în Arad în urma unui scurtcircuit electric

Miercuri, 05 Iunie, 2024 15:48

Încă o mașină a luat foc în Arad în urma unui scurtcircuit electric

În această după-amiază (5 iunie), în jurul orei 15:00, pompierii militari arădeni au fost solicitați să intervină pentru localizarea și lichidarea unui incendiu izbucnit la un ...

Studenții au reducere pe tren din 1 ianuarie 2025 doar în anumite condiții. Anunțul făcut de CFR Călători

Vineri, 03 Ianuarie, 2025 09:26

Studenții au reducere pe tren din 1 ianuarie 2025 doar în anumite condiții. Anunțul făcut de CFR Călători

Prin art. XXIX alin. (1) al Ordonanței de Urgență nr. 156 din 30 decembrie 2024 publicată în Monitorul Oficial nr. 1334 din 31 decembrie 2024, în anul 2025, prin derogare de la pr ...

Nu parca în zonă, trece un mastodont – vezi traseul!

Miercuri, 16 Octombrie, 2024 11:15

Nu parca în zonă, trece un mastodont – vezi traseul!

În intervalul 17 octombrie (ora 16.00) - 18 octombrie (ora 8.00),  străzile Păstorului, Lipovei și Prutului vor fi tranzitate de câteva transporturi agabaritice constând ...

Accident cu două victime încarcerate între Dezna și Buhani

Miercuri, 16 Octombrie, 2024 10:56

Accident cu două victime încarcerate între Dezna și Buhani

Azi dimineață (16 octombrie), în jurul orei Ora 09.30 o mașină s-a răsturnat între Dezna și Buhani.   În urma accidentului au rezultat 2 victime incarcerate conști ...

Curătenia de toamnă – programul de colectare a biodeșeurilor voluminoase

Marti, 15 Octombrie, 2024 10:49

Curătenia de toamnă – programul de colectare a biodeșeurilor voluminoase

Începând cu această săptămână, în municipiul Arad se desfășoară programul de colectare gratuită a biodeșeurilor provenite din grădini și parcuri și a deșeuril ...



Acest site foloseşte cookies pentru a imbunatati experienta ta de navigare. Pentru mai multe detalii referitoare la cum folosim datele tale si la drepturile tale te invitam sa citesti: Politica de cookies sau/si Politica de Confidentialitate si apoi sa confirmi acordul tau.