Istoria trabucului: Partea1, de Marius Porcolean
Istoria trabucului: Partea1, de Marius Porcolean

Istoria trabucului: Partea1, de Marius Porcolean

Vineri, 10 Februarie, 2017 19:11 Redactia CULINAR / NATIONALE / LOCALE Comentarii 1074 vizualizari  Recomanda pe Facebook  Recomanda pe Twitter
Redactia CULINAR / NATIONALE / LOCALE Comentarii  Recomanda pe Facebook Recomanda pe Twitter
Vineri, 10 Februarie, 2017 19:11 1074 vizualizari Tiparire

Dragi cititori, având în vedere că mai toată lumea este înnebunită în această perioadă de toate mașinațiunile ce se petrec pe scena politică „mioritică”, una mai șocantă ca alta, am considerat că ar fi un moment realmente oportun să ne desprindem puțin de la realitatea brutală de zi cu zi cu ajutorul unei miniserii în care să explorăm un hobby interesant, relaxant, numai bun în aceste vremuri, și anume, arta fumatului de trabucuri.
 

Așadar, să începem! ...cu câteva chestii tehnice! :) Tutunul, fâșiile acelea maronii pe care le îndrăgim cu toții, este produsul rezultat prin maturarea frunzelor plantei de tutun. Planta este o erbacee cu un ciclu de viață anual ce aparține genului Nicotiana, din familia Solanaceae, iar la nivel mondial se cunosc peste 70 de specii diferite, dintre care însă doar una este răspândită din punct de vedere comercial, și anume Nicotiana tabacum.
 

Sper că nu v-ați plictisit deja, pentru că abia am început! Chiar dacă poate nu pare că ar avea o istorie atât de îndelungată, se cunoaște că tutunul a fost folosit pentru prima dată încă din secolul X în America centrală, unde a fost descoperit un obiect din ceramică pe care sunt reprezentați băștinași ai civilizației Maya fumând frunze de tutun înfășurate cu sfoară. Nativii americani cultivau planta de tutun si o fumau în scopuri medicinale si ceremoniale. Aceștia au dat și un nume acestui straniu mănunchilui de tutun legat cu sfoară, SIKAR – care mai apoi a devenit CIGAR, ceea ce noi astăzi numim trabuc – fără să știe că vor pune numele unui lucru ce va cuceri lumea, la scurt timp după ce va fi descoperit de europeni.


 

Când Cristofor Columb, în încercarea sa de a descoperi o nouă rută către Asia în 1492, a descoperit de fapt Americile, acesta a ajuns și în Cuba, unde a observat că localnicii Lumii Noi, parcă „beau fum”dintr-o versiune primitivă a trabucului. Exploratorii au aflat că nativii fumau deja de sute de ani grămezi cilindrice de tutun invelite in frunze uscate de palmier sau porumb și înmuiate în apă de mare. Încă există dezbateri serioase pe tema cărei descoperiri este mai importantă, a Lumii Noi sau a trabucurilor. Noi considerăm că cea din urmă! :)
 

Columb a "cucerit" Cuba pentru Spania, pământul fertil și clima favorabilă de aici s-au dovedit a fi propice pentru cultivarea celor 3 tipuri de tutun care sunt folosite într-un trabuc -- miezul, liantul și învelișul -- iar astfel Spania a acaparat un monopol la acea vreme pentru tutunul exportat de aici, impunând chiar ca acesta să fie înregistrat în totalitate prin Sevilla. Mai târziu, spaniolii și-au impus chiar mai drastic acest monopol, obligând cultivatorii cubanezi să nu vândă recolta către altcineva în afară de ei, monopol care va avea să reziste până în 1817.


 

Primele fabrici de trabucuri au început să apară prin 1676 în Spania, iar la 1731 au fost înființate primele fabrici ale casei regale. Porturile italiene din Veneția sau Genova au devenit puncte cheie pentru transportul trabucurilor în Europa centrală și Rusia, iar prețul tutunului a explodat.
 

Spre sfârșitul secolului al XVI-lea, ambasadorul Franței în Portugalia, Jean Nicot – cel după care a fost denumită în acea perioada nicotina, substanța din tutun ce provoacă dependență – a trimis la curtea Reginei Franței, Caterina de Medici, plante și semințe de tutun. Acest lucru a făcut ca pe la mijlocul secolului al XVIII-lea să se dezvolte o industrie producătoare de trabucuri și  în Franța, iar la scurt timp după aceea, un german să primească dreptul de a fabrica „bastoni di tobacco” – bețe din tutun – printr-o  concesiune a guvernului papal de la Roma, astfel manufactura de trabucuri extinzându-se la nivel European.
 

Totuși, în acea perioadă, frunzele crescute în Cuba încă mai erau transportate până în Spania pentru a fi transformate în trabucuri. În scurt timp, însă, spaniolii au descoperit că trabucurile cubaneze „supraviețuiesc” mai bine lungii călătorii peste Atlantic decât funzele în sine, astfel că au început să apară primele fabrici oficiale de trabucuri în Cuba, în anul 1810 fiind îregistrate primele „branduri” la oficiul pentru mărci din Havana.
 

 

Explozia de vânzări de trabucuri ce a urmat, a umplut portul din Havana cu corăbii hotărâte să împrăștie delicioasele trabucuri cubaneze de-a lungul întregii lumi, iar apariția vapoarelor cu aburi a accelerat și mai tare distribuția mărcilor cubaneze de calitate superioară, astfel dând naștere epocii de aur a Havanei. Între 1830 și 1850 o bună parte din marile branduri, multe dintre care au supraviețuit până astăzi, au fost fondate.
 

În 1850, olandezul Gustavo Bock a introdus pentru prima dată benzile personalizate din hârtie, ca o metodă de a face distincția mai ușpară între brandurile prestigioase, iar în scurt timp șefi de stat, regi, președinți sau dictatori, cu toții își doreau o marcă proprie, personalizată. Această nebunie creată în jurul trabucurilor cubaneze a împământenit reputația acestora ca un simbol al bogăției, puterii și prestigiului. Ca să ne facem o idee despre amploarea pe care au luat-o trabucurile la un moment dat, se zvonește că Prim Ministrul britanic, Winston Churchill, ar fi fumat de-a lungul vieții sale în jur de un sfert de milion de trabucuri!


 

Astăzi, valea Viñales, provincia Pinar del Rio și partea de vest a Cubei, la modul general, sunt cele mai importante centre de cultivare a tutunului, tradiție care este bine închegată în sângele localnicilor ce încă mai folosesc metode de modă veche pentru a crește tutunul de care se bucură pasionații de pe toate meridianele planetei.
 

Încheiem aici acest prim capitol al miniseriei despre trabucuri și vă invităm să urmăriți cu atenție edițiile viitoare ale revistei pentru a nu rata continuarea poveștii!



 

 Marius Porcolean



Citate celebre

"Daca nu pot fuma in rai, atunci nu ma voi duce." declara Mark Twain

 

Ediții viitoare:

  • Cum sunt fabricate
  • Diferite forme de trabucuri
  • Cum se fumează
  • Oameni celebri / interesting facts / trivia
Istoria trabucului: Partea1, de Marius Porcolean

Dragi cititori, având în vedere că mai toată lumea este înnebunită în această perioadă de toate mașinațiunile ce se petrec pe scena politică „mioritică”, una mai șocantă ca alta, am considerat că ar fi un moment realmente oportun să ne desprindem puțin de la realitatea brutală de zi cu zi cu ajutorul unei miniserii în care să explorăm un hobby interesant, relaxant, numai bun în aceste vremuri, și anume, arta fumatului de trabucuri.
 

Așadar, să începem! ...cu câteva chestii tehnice! :) Tutunul, fâșiile acelea maronii pe care le îndrăgim cu toții, este produsul rezultat prin maturarea frunzelor plantei de tutun. Planta este o erbacee cu un ciclu de viață anual ce aparține genului Nicotiana, din familia Solanaceae, iar la nivel mondial se cunosc peste 70 de specii diferite, dintre care însă doar una este răspândită din punct de vedere comercial, și anume Nicotiana tabacum.
 

Sper că nu v-ați plictisit deja, pentru că abia am început! Chiar dacă poate nu pare că ar avea o istorie atât de îndelungată, se cunoaște că tutunul a fost folosit pentru prima dată încă din secolul X în America centrală, unde a fost descoperit un obiect din ceramică pe care sunt reprezentați băștinași ai civilizației Maya fumând frunze de tutun înfășurate cu sfoară. Nativii americani cultivau planta de tutun si o fumau în scopuri medicinale si ceremoniale. Aceștia au dat și un nume acestui straniu mănunchilui de tutun legat cu sfoară, SIKAR – care mai apoi a devenit CIGAR, ceea ce noi astăzi numim trabuc – fără să știe că vor pune numele unui lucru ce va cuceri lumea, la scurt timp după ce va fi descoperit de europeni.


 

Când Cristofor Columb, în încercarea sa de a descoperi o nouă rută către Asia în 1492, a descoperit de fapt Americile, acesta a ajuns și în Cuba, unde a observat că localnicii Lumii Noi, parcă „beau fum”dintr-o versiune primitivă a trabucului. Exploratorii au aflat că nativii fumau deja de sute de ani grămezi cilindrice de tutun invelite in frunze uscate de palmier sau porumb și înmuiate în apă de mare. Încă există dezbateri serioase pe tema cărei descoperiri este mai importantă, a Lumii Noi sau a trabucurilor. Noi considerăm că cea din urmă! :)
 

Columb a "cucerit" Cuba pentru Spania, pământul fertil și clima favorabilă de aici s-au dovedit a fi propice pentru cultivarea celor 3 tipuri de tutun care sunt folosite într-un trabuc -- miezul, liantul și învelișul -- iar astfel Spania a acaparat un monopol la acea vreme pentru tutunul exportat de aici, impunând chiar ca acesta să fie înregistrat în totalitate prin Sevilla. Mai târziu, spaniolii și-au impus chiar mai drastic acest monopol, obligând cultivatorii cubanezi să nu vândă recolta către altcineva în afară de ei, monopol care va avea să reziste până în 1817.


 

Primele fabrici de trabucuri au început să apară prin 1676 în Spania, iar la 1731 au fost înființate primele fabrici ale casei regale. Porturile italiene din Veneția sau Genova au devenit puncte cheie pentru transportul trabucurilor în Europa centrală și Rusia, iar prețul tutunului a explodat.
 

Spre sfârșitul secolului al XVI-lea, ambasadorul Franței în Portugalia, Jean Nicot – cel după care a fost denumită în acea perioada nicotina, substanța din tutun ce provoacă dependență – a trimis la curtea Reginei Franței, Caterina de Medici, plante și semințe de tutun. Acest lucru a făcut ca pe la mijlocul secolului al XVIII-lea să se dezvolte o industrie producătoare de trabucuri și  în Franța, iar la scurt timp după aceea, un german să primească dreptul de a fabrica „bastoni di tobacco” – bețe din tutun – printr-o  concesiune a guvernului papal de la Roma, astfel manufactura de trabucuri extinzându-se la nivel European.
 

Totuși, în acea perioadă, frunzele crescute în Cuba încă mai erau transportate până în Spania pentru a fi transformate în trabucuri. În scurt timp, însă, spaniolii au descoperit că trabucurile cubaneze „supraviețuiesc” mai bine lungii călătorii peste Atlantic decât funzele în sine, astfel că au început să apară primele fabrici oficiale de trabucuri în Cuba, în anul 1810 fiind îregistrate primele „branduri” la oficiul pentru mărci din Havana.
 

 

Explozia de vânzări de trabucuri ce a urmat, a umplut portul din Havana cu corăbii hotărâte să împrăștie delicioasele trabucuri cubaneze de-a lungul întregii lumi, iar apariția vapoarelor cu aburi a accelerat și mai tare distribuția mărcilor cubaneze de calitate superioară, astfel dând naștere epocii de aur a Havanei. Între 1830 și 1850 o bună parte din marile branduri, multe dintre care au supraviețuit până astăzi, au fost fondate.
 

În 1850, olandezul Gustavo Bock a introdus pentru prima dată benzile personalizate din hârtie, ca o metodă de a face distincția mai ușpară între brandurile prestigioase, iar în scurt timp șefi de stat, regi, președinți sau dictatori, cu toții își doreau o marcă proprie, personalizată. Această nebunie creată în jurul trabucurilor cubaneze a împământenit reputația acestora ca un simbol al bogăției, puterii și prestigiului. Ca să ne facem o idee despre amploarea pe care au luat-o trabucurile la un moment dat, se zvonește că Prim Ministrul britanic, Winston Churchill, ar fi fumat de-a lungul vieții sale în jur de un sfert de milion de trabucuri!


 

Astăzi, valea Viñales, provincia Pinar del Rio și partea de vest a Cubei, la modul general, sunt cele mai importante centre de cultivare a tutunului, tradiție care este bine închegată în sângele localnicilor ce încă mai folosesc metode de modă veche pentru a crește tutunul de care se bucură pasionații de pe toate meridianele planetei.
 

Încheiem aici acest prim capitol al miniseriei despre trabucuri și vă invităm să urmăriți cu atenție edițiile viitoare ale revistei pentru a nu rata continuarea poveștii!



 

 Marius Porcolean



Citate celebre

"Daca nu pot fuma in rai, atunci nu ma voi duce." declara Mark Twain

 

Ediții viitoare:

  • Cum sunt fabricate
  • Diferite forme de trabucuri
  • Cum se fumează
  • Oameni celebri / interesting facts / trivia

Stiri asemanatoare

ABONARE LA NEWSLETTER

Introduceti adresa dvs de email:
   

Locuri de muncă în Arad. Maxstile face angajări!

Vineri, 08 Septembrie, 2017 16:11

Locuri de muncă în Arad. Maxstile face angajări!

Una dintre cele mai mari companii din Arad face angajări în cadrul extinderii activității și va recruta -muncitori necalificaţi la ansamblare schelet lemn și manipulanţi care & ...

( P) DELIZIOSO Gelato & Dolce- Înghețata de care sigur te-ai îndrăgostit !

Joi, 31 August, 2017 13:50

( P) DELIZIOSO Gelato & Dolce- Înghețata de care sigur te-ai îndrăgostit !

Chiar dacă toamna bate la ușă, înghețata DELIZIOSO din Arad este IREZISTIBILĂ și te așteaptă cu cele mai delicioase arome ! NU EZITA și cumpără înghețată de calitate !&Ic ...

(P) Spălătoria automată Vibo Washing redă frumuseţea covoarelor.

Duminica, 03 Septembrie, 2017 13:50

(P) Spălătoria automată Vibo Washing redă frumuseţea covoarelor.

   Pare greu de crezut că un covor murdar şi plin de praf să se poată întoarce vreodată la starea impecabilă de la început a culorii şi a ţesăturii, însă Vib ...

AFLĂ cum poți scăpa de 10 kilograme în doar o săptămână !

Luni, 28 August, 2017 22:24

AFLĂ cum poți scăpa de 10 kilograme în doar o săptămână !

Vrei să slăbești rapid ? Poți scăpa de 10 kilograme în doar 7 zile ! AFLĂ care este trucul !Iată ce reguli trebuie să urmezi ca să scapi de 10 kilograme în doar o săptăm&ac ...

Câți dintre noi facem astfel de gesturi ? VEZI VIDEO care te va pune pe gânduri

Luni, 21 August, 2017 08:41

Câți dintre noi facem astfel de gesturi ? VEZI VIDEO care te va pune pe gânduri

Un om simplu, șofer, dar cu suflet mare, a oprit în trafic și a făcut un gest demn de tot respectul ! Câți dintre noi am fi făcut la fel ? VEZI VIDEOErau 38 de grade, iar șoferu ...