Desfășurată sub sloganul “Ai grijă de ochii tăi! Nu-ți neglija sănătatea vederii !”, campania privind siguranța pacientului are ca temă în 2022 Siguranţa pacientului ȋn domeniul sănătăţii vederii.
Scopul campaniei este informarea și conștientizarea populației asupra problemelor de sănătate a vederii și modalităților de prevenire a acestora.
Campania are ca obiectiv creșterea nivelului de informare și conștientizare a populației despre:
-afecțiunile oculare,
-importanţa cunoaşterii factorilor de risc comportamentali care pot favoriza apariţia tulburărilor oftalmologice,
-comportamentele protective pentru sănătatea vederii și importanța efectuării la timp a examenelor de screening pentru detectarea afecțiunilor oftalmologice și a examenelor oftalmologice.
Un pas important pentru realizarea acestor obiective este detectarea precoce a tulburărilor și afecțiunilor oculare. Pentru aceasta sunt obligatorii screeninguri ale vederii și examene oftalmologice .Deși ambele sunt importante, un screening al vederii și un examen oftalmologic nu sunt același lucru. Screening-ul vizual este o evaluare rapidă a vederii, poate ajuta la identificarea posibilelor tulburări de vedere dar nu poate pune un diagnostic corect. Examenul oftalmologic cuprinzător este un examen amănunțit efectuat de medicul oftalmolog.
Mesajele principale ale campaniei sunt:
-Cunoaște-ți istoricul sănătății ochilor membrilor familiei tale.
-Menține-ți în limite normale nivelul glicemic, al tensiunii arteriale și al colesterolului sanguin.
-Consumă legume, fructe și pește bogat în acizi grași omega-3.
-Menține-ți în limite normale greutatea corporală.
-Renunță la fumat sau nu începe niciodată să fumezi.
-Curăță-ți mâinile, ochelarii și lentilele de contact în mod corespunzător.
-Poartă ochelari de protecție atunci când faci activități în jurul casei.
-Ai grijă de siguranța ochilor la locul de muncă.
-Ai grijă de sănătatea vederii copiilor tăi.
-Asigură-te că beneficiați la timp, tu și copilul tău de examenele de screening si oftalmologice necesare.
Conform datelor Centrului Național de Statistică și Informatică în Sănătate Publică (CNSISP), în anul 2021, numărul cazurilor noi de glaucom, declarate de medicul de familie a fost de (12.001), iar cu cecitate și scădere a vederii (3750). În același an sunt în evidența cabinetului de nutriție și boli metabolice 152846 pacienţi cu retinopatie diabetică.
Tot în anul 2021 au fost înregistrați 1762 pacienți cu traumatisme oculare. Cât privește procedurile realizate în unitățile sanitare din România (sector public + sector privat) acestea au reprezentat 27.942 intervenții oftalmologice.
Între anii 2010-2020 s-a remarcat o scădere a numărului de consultații și tratamente oftalmologice ce revine pentru un locuitor de la 0.08 (2010) la 0.03 (2020).
În anul 2020, la nivel județean, în ceea ce privește gradul de ocupare al paturilor ȋn secţia de oftalmologie, s-a remarcat faptul că valoarea cea mai mare a indicelui de utilizare al acestora a fost înregistrat în București (144.9), Botoșani (143), județul Arad s-a situat la poziția 24, înregistrând un indice de 79,3, numărul cel mai scăzut a fost înregistrat în județul Giurgiu (7).
În același an, durata medie de spitalizare în secțiile de oftalmologie, cea mai mare valoare a fost înregistrată în județul Galați (5.9) zile, județul Arad a înregistrat (3) zile, în timp ce județele Bihor, Covasna și Mureș au înregistrat durata medie cea mai scazută (1.6) zile.
La cea de-a 74 - a Adunare Mondială a Sănătății, cel mai înalt organism decizional al OMS s-a convenit adoptarea a două noi obiective ambițioase privind sănătatea ochilor să:
-crească cu 40% diagnosticarea și tratamentul erorilor de refracție până în anul 2030;
-crească cu 30% numărul operațiilor de cataractă până în 2030.
Desfășurată sub sloganul “Ai grijă de ochii tăi! Nu-ți neglija sănătatea vederii !”, campania privind siguranța pacientului are ca temă în 2022 Siguranţa pacientului ȋn domeniul sănătăţii vederii.
Scopul campaniei este informarea și conștientizarea populației asupra problemelor de sănătate a vederii și modalităților de prevenire a acestora.
Campania are ca obiectiv creșterea nivelului de informare și conștientizare a populației despre:
-afecțiunile oculare,
-importanţa cunoaşterii factorilor de risc comportamentali care pot favoriza apariţia tulburărilor oftalmologice,
-comportamentele protective pentru sănătatea vederii și importanța efectuării la timp a examenelor de screening pentru detectarea afecțiunilor oftalmologice și a examenelor oftalmologice.
Un pas important pentru realizarea acestor obiective este detectarea precoce a tulburărilor și afecțiunilor oculare. Pentru aceasta sunt obligatorii screeninguri ale vederii și examene oftalmologice .Deși ambele sunt importante, un screening al vederii și un examen oftalmologic nu sunt același lucru. Screening-ul vizual este o evaluare rapidă a vederii, poate ajuta la identificarea posibilelor tulburări de vedere dar nu poate pune un diagnostic corect. Examenul oftalmologic cuprinzător este un examen amănunțit efectuat de medicul oftalmolog.
Mesajele principale ale campaniei sunt:
-Cunoaște-ți istoricul sănătății ochilor membrilor familiei tale.
-Menține-ți în limite normale nivelul glicemic, al tensiunii arteriale și al colesterolului sanguin.
-Consumă legume, fructe și pește bogat în acizi grași omega-3.
-Menține-ți în limite normale greutatea corporală.
-Renunță la fumat sau nu începe niciodată să fumezi.
-Curăță-ți mâinile, ochelarii și lentilele de contact în mod corespunzător.
-Poartă ochelari de protecție atunci când faci activități în jurul casei.
-Ai grijă de siguranța ochilor la locul de muncă.
-Ai grijă de sănătatea vederii copiilor tăi.
-Asigură-te că beneficiați la timp, tu și copilul tău de examenele de screening si oftalmologice necesare.
Conform datelor Centrului Național de Statistică și Informatică în Sănătate Publică (CNSISP), în anul 2021, numărul cazurilor noi de glaucom, declarate de medicul de familie a fost de (12.001), iar cu cecitate și scădere a vederii (3750). În același an sunt în evidența cabinetului de nutriție și boli metabolice 152846 pacienţi cu retinopatie diabetică.
Tot în anul 2021 au fost înregistrați 1762 pacienți cu traumatisme oculare. Cât privește procedurile realizate în unitățile sanitare din România (sector public + sector privat) acestea au reprezentat 27.942 intervenții oftalmologice.
Între anii 2010-2020 s-a remarcat o scădere a numărului de consultații și tratamente oftalmologice ce revine pentru un locuitor de la 0.08 (2010) la 0.03 (2020).
În anul 2020, la nivel județean, în ceea ce privește gradul de ocupare al paturilor ȋn secţia de oftalmologie, s-a remarcat faptul că valoarea cea mai mare a indicelui de utilizare al acestora a fost înregistrat în București (144.9), Botoșani (143), județul Arad s-a situat la poziția 24, înregistrând un indice de 79,3, numărul cel mai scăzut a fost înregistrat în județul Giurgiu (7).
În același an, durata medie de spitalizare în secțiile de oftalmologie, cea mai mare valoare a fost înregistrată în județul Galați (5.9) zile, județul Arad a înregistrat (3) zile, în timp ce județele Bihor, Covasna și Mureș au înregistrat durata medie cea mai scazută (1.6) zile.
La cea de-a 74 - a Adunare Mondială a Sănătății, cel mai înalt organism decizional al OMS s-a convenit adoptarea a două noi obiective ambițioase privind sănătatea ochilor să:
-crească cu 40% diagnosticarea și tratamentul erorilor de refracție până în anul 2030;
-crească cu 30% numărul operațiilor de cataractă până în 2030.