Mai multe proceduri adoptate în contextul pandemiei pentru funcţionarea sistemului de justiţie şi-au dovedit utilitatea, dincolo de necesitățile sanitare, susţine secretarul de stat în Ministerul Justiţiei, Mihai Paşca. Aceste măsuri vizează de fapt digitalizarea şi simplificarea relaţiei dintre cetăţeni şi instituţii.
„Prelungirea cu un an a unor măsuri testate în pandemie vizează de fapt eficientizarea actului de justiţie. Înlocuim contactul direct, unde este posibil, cu mijloace moderne de comunicare electronică și audio video pentru a simplifica relaţia cu cetăţenii și pentru o mai mare eficienţă”, susţine Mihai Paşca.
Legea 220 /2022 propune valorificarea măsurilor instituite în perioada stării de alertă prin Legea nr. 55/2020 și Legea nr. 114/2021 și aplicarea acestora pentru o perioadă de 1 an de la data intrării în vigoare a noii reglementări. Prin digitalizare au fost fluidizate procedurile și simplificate căile de realizare a drepturilor și intereselor legitime ale cetățenilor și persoanelor juridice.
„Prelungirea cu un an a acestor măsuri înseamnă o testare suplimentară, cu obiectivul ca ele să devină permanente”, a declarat secretarul de stat arădean.
Printre măsurile vizate de lege amintim desfășurarea, când este posibil, cu acordul părților, a ședințelor de judecată prin mijloace de telecomunicație audiovizuală care permit verificarea identității părților și garantează securitatea, integritatea, confidențialitatea și calitatea transmisiunii; fixarea de către instanță, ținând seama de împrejurări, a unor termene scurte, inclusiv de la o zi la alta sau chiar în aceeași zi; comunicarea, când este posibil, a actelor de procedură prin telefax, poștă electronică sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea textului actului și confirmarea primirii acestuia; cererile de chemare în judecată, căile de atac, precum și orice alte acte de procedură adresate instanței, pentru care legea prevede condiția formei scrise și care nu se depun direct în ședință, se transmit prin mijloace electronice; înștiințarea părților, când este posibil, prin mijloace moderne (de exemplu, telefonic sau prin e-mail) despre pronunțarea hotărârilor judecătorești prin modalitățile prevăzute de lege. Legea prelungeşte şi măsurile adoptate în ceea ce privește domeniul insolvenței şi domeniul executării pedepselor, al măsurilor educative, și al altor măsuri dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, prin utilizarea comunicării online în detrimentul contactului direct, faţă în faţă.
Mai multe proceduri adoptate în contextul pandemiei pentru funcţionarea sistemului de justiţie şi-au dovedit utilitatea, dincolo de necesitățile sanitare, susţine secretarul de stat în Ministerul Justiţiei, Mihai Paşca. Aceste măsuri vizează de fapt digitalizarea şi simplificarea relaţiei dintre cetăţeni şi instituţii.
„Prelungirea cu un an a unor măsuri testate în pandemie vizează de fapt eficientizarea actului de justiţie. Înlocuim contactul direct, unde este posibil, cu mijloace moderne de comunicare electronică și audio video pentru a simplifica relaţia cu cetăţenii și pentru o mai mare eficienţă”, susţine Mihai Paşca.
Legea 220 /2022 propune valorificarea măsurilor instituite în perioada stării de alertă prin Legea nr. 55/2020 și Legea nr. 114/2021 și aplicarea acestora pentru o perioadă de 1 an de la data intrării în vigoare a noii reglementări. Prin digitalizare au fost fluidizate procedurile și simplificate căile de realizare a drepturilor și intereselor legitime ale cetățenilor și persoanelor juridice.
„Prelungirea cu un an a acestor măsuri înseamnă o testare suplimentară, cu obiectivul ca ele să devină permanente”, a declarat secretarul de stat arădean.
Printre măsurile vizate de lege amintim desfășurarea, când este posibil, cu acordul părților, a ședințelor de judecată prin mijloace de telecomunicație audiovizuală care permit verificarea identității părților și garantează securitatea, integritatea, confidențialitatea și calitatea transmisiunii; fixarea de către instanță, ținând seama de împrejurări, a unor termene scurte, inclusiv de la o zi la alta sau chiar în aceeași zi; comunicarea, când este posibil, a actelor de procedură prin telefax, poștă electronică sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea textului actului și confirmarea primirii acestuia; cererile de chemare în judecată, căile de atac, precum și orice alte acte de procedură adresate instanței, pentru care legea prevede condiția formei scrise și care nu se depun direct în ședință, se transmit prin mijloace electronice; înștiințarea părților, când este posibil, prin mijloace moderne (de exemplu, telefonic sau prin e-mail) despre pronunțarea hotărârilor judecătorești prin modalitățile prevăzute de lege. Legea prelungeşte şi măsurile adoptate în ceea ce privește domeniul insolvenței şi domeniul executării pedepselor, al măsurilor educative, și al altor măsuri dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, prin utilizarea comunicării online în detrimentul contactului direct, faţă în faţă.