Cei care nu îÅŸi plătesc impozitele ÅŸi contribuÅ£iile la stat, în cel mult 60 de zile de la termenul de scadenţă, riscă închisoare de la 1 an la 5 ani sau amendă, se arată în proiectul de Ordonanţă privind unele măsuri fiscale pus în dezbatere publică pe site-ul Ministerului FinanÅ£elor în luna decembrie a anului trecut.
„Se reincriminează fapta de reÅ£inere ÅŸi neplată, respectiv se incriminează fapta de încasare ÅŸi neplată, ori, după caz, de nereÅ£inere sau neîncasare, în cel mult 60 de zile de la termenul de scadenţă prevăzut de lege, a impozitelor ÅŸi/sau contribuÅ£iilor prevăzute în Anexa. Astfel, pentru a asigura predictibilitatea normei de incriminare, s-au prevăzut expres, în Anexa la proiectul de act normativ, categoriile de impozite ÅŸi contribuÅ£ii, supuse regimului de reÅ£inere sau încasare ÅŸi plată sau virare, cu precizarea actului normativ ÅŸi a articolelor care le reglementează. Limitele pedepsei prevăzute sunt închisoarea de la 1 an la 5 ani”, se precizează în nota de fundamentare care însoÅ£eÅŸte proiectul de act normativ.
FinanÅ£ele motivează noile modificări prin necesitatea reformării sistemelor sociale publice din România în vederea creÅŸterii gradului de colectare a veniturilor la bugetul asigurărilor sociale de stat ÅŸi de responsabilizare a angajatorilor în ceea ce priveÅŸte plata la timp a contribuÅ£iilor sociale obligatorii datorate atât de către aceÅŸtia, cât ÅŸi de către angajaÅ£i.
”Fenomenul evaziunii fiscale reprezintă, din perspectiva efectelor pe care le generază, o temă de interes national întrucât este pusă în per funcÅ£ionare a statului prin lipsa resurselor necesare finanţării corespunzătoare a serviciilor publice, fiind afectat echilibrul bugetar prin generarea de deficite bugetare ÅŸi de costuri suplimentareaferente împrumuturilor publice, statul fiind împiedicat să aplice politici fiscale favorabile creÅŸteriieconomice 4inclusiv măsuri de realizare fiscală, este afectat mediul concurenÅ£ial cu consecinÅ£enegative asupra formării preÅ£urilor ÅŸi implicit asupra bunei funcÅ£ionări a pieÅ£ei libere”, spun FinanÅ£ele în proiect.
FinanÅ£ele susÅ£in că menÅ£inerea situaÅ£iei actuale reprezintă o vulnerabilitate pentru bugetul public, care a fost ”lipsit de resursele financiare necesare prin săvârÅŸirea infracÅ£iuniide reÅ£inere ÅŸi nevărsare a impozitelor sau contribuÅ£iilor cu reÅ£inere la sursă”, dar ÅŸi pentru persoanele care ar trebui să beneficieze de drepturile constituÅ£ionale cum ar fi dreptul la ocrotirea sănătăţii, dreptul la pensie, la ajutor pentru ÅŸomaj sau la alte forme de asigurări sociale.
În acest moment, companiile care nu plătesc aceste lucruri, nu sunt pasibile de închisoare, conform unei hotărâri a CurÅ£ii ConstituÅ£ionale.

Cei care nu îÅŸi plătesc impozitele ÅŸi contribuÅ£iile la stat, în cel mult 60 de zile de la termenul de scadenţă, riscă închisoare de la 1 an la 5 ani sau amendă, se arată în proiectul de Ordonanţă privind unele măsuri fiscale pus în dezbatere publică pe site-ul Ministerului FinanÅ£elor în luna decembrie a anului trecut.
„Se reincriminează fapta de reÅ£inere ÅŸi neplată, respectiv se incriminează fapta de încasare ÅŸi neplată, ori, după caz, de nereÅ£inere sau neîncasare, în cel mult 60 de zile de la termenul de scadenţă prevăzut de lege, a impozitelor ÅŸi/sau contribuÅ£iilor prevăzute în Anexa. Astfel, pentru a asigura predictibilitatea normei de incriminare, s-au prevăzut expres, în Anexa la proiectul de act normativ, categoriile de impozite ÅŸi contribuÅ£ii, supuse regimului de reÅ£inere sau încasare ÅŸi plată sau virare, cu precizarea actului normativ ÅŸi a articolelor care le reglementează. Limitele pedepsei prevăzute sunt închisoarea de la 1 an la 5 ani”, se precizează în nota de fundamentare care însoÅ£eÅŸte proiectul de act normativ.
FinanÅ£ele motivează noile modificări prin necesitatea reformării sistemelor sociale publice din România în vederea creÅŸterii gradului de colectare a veniturilor la bugetul asigurărilor sociale de stat ÅŸi de responsabilizare a angajatorilor în ceea ce priveÅŸte plata la timp a contribuÅ£iilor sociale obligatorii datorate atât de către aceÅŸtia, cât ÅŸi de către angajaÅ£i.
”Fenomenul evaziunii fiscale reprezintă, din perspectiva efectelor pe care le generază, o temă de interes national întrucât este pusă în per funcÅ£ionare a statului prin lipsa resurselor necesare finanţării corespunzătoare a serviciilor publice, fiind afectat echilibrul bugetar prin generarea de deficite bugetare ÅŸi de costuri suplimentareaferente împrumuturilor publice, statul fiind împiedicat să aplice politici fiscale favorabile creÅŸteriieconomice 4inclusiv măsuri de realizare fiscală, este afectat mediul concurenÅ£ial cu consecinÅ£enegative asupra formării preÅ£urilor ÅŸi implicit asupra bunei funcÅ£ionări a pieÅ£ei libere”, spun FinanÅ£ele în proiect.
FinanÅ£ele susÅ£in că menÅ£inerea situaÅ£iei actuale reprezintă o vulnerabilitate pentru bugetul public, care a fost ”lipsit de resursele financiare necesare prin săvârÅŸirea infracÅ£iuniide reÅ£inere ÅŸi nevărsare a impozitelor sau contribuÅ£iilor cu reÅ£inere la sursă”, dar ÅŸi pentru persoanele care ar trebui să beneficieze de drepturile constituÅ£ionale cum ar fi dreptul la ocrotirea sănătăţii, dreptul la pensie, la ajutor pentru ÅŸomaj sau la alte forme de asigurări sociale.
În acest moment, companiile care nu plătesc aceste lucruri, nu sunt pasibile de închisoare, conform unei hotărâri a CurÅ£ii ConstituÅ£ionale.