Asigurații RCA care au făcut un accident soldat cu vătămarea sănătății şi a integrității corporale ori decesul uneia sau mai multor persoane vor fi penalizați prin creșterea cu 40% (4 clase de malus) a prețului la asigurarea auto obligatorie pe care o vor încheia în anul ulterior producerii accidentului, potrivit unui proiect al ASF, care modifică sistemul bonus-malus din legislația RCA. În prezent, șoferii vinovați sunt penalizați doar cu 2 clase de malus, indiferent de severitatea accidentului.
Autoritatea de Supraveghere Financiară a supus dezbaterii un proiect prin care legislația asigurărilor auto RCA să fie modificată, astfel încât cei care produc accidente cu vătămări corporale sau decese să fie taxați suplimentar.
Cea mai importantă schimbare o reprezintă cea legată de sistemul bonus-malus, în sensul în care asigurații vor fi penalizați și li se va majora cu până la 40% prima de asigurare, în funcție de gravitatea accidentelor în care au fost implicați.
Sistemul bonus-malus este format din 8 clase de bonus (B) şi 8 clase de malus (M). Reducerea maximă (bonusul) de care un asigurat poate beneficia este de 50%, în timp ce penalizarea maximă (malusul) care poate fi aplicată este de 180%. La stabilirea unui malus contează data plății daunei și nu data producerii acesteia, sau persoana care a condus vehiculul. Clasa B0 este atribuită unui asigurat nou, fără istoric de daune.
Potrivit noilor modificări propuse, un șofer începător care ar produce un accident cu victime ar fi penalizat la prețul asigurării sale standard (B0) cu 4 clase malus, deci cu 40% față de prețul plătit înainte de a face accidentul.
De asemenea, se mai propune clarificarea condiţiilor în care contractele RCA pot rămâne în vigoare în cazul transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului asigurat şi în special în cazul vehiculelor pentru care se efectuează transferul de proprietate ca urmare a încetării unui contract de leasing financiar.
Se mai regăseşte clarificarea modului de evaluare a prejudiciilor pentru lipsa de folosinţă a vehiculului avariat, inclusiv înlocuirea temporară a acestuia prin stabilirea documentelor în baza cărora contravaloarea acestor prejudicii poate fi solicitată şi clarificarea modului de calcul al perioadei pentru care se acordă despăgubiri.
În final, se mai propune şi clarificarea termenului în care informaţiile cu privire la încheierea contractelor RCA şi daunele avizate sunt transmise către baza de date cu asigurările RCA încheiate pe teritoriul României, respectiv baza de date AIDA, care este dezvoltată şi administrată de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR).
Asigurații RCA care au făcut un accident soldat cu vătămarea sănătății şi a integrității corporale ori decesul uneia sau mai multor persoane vor fi penalizați prin creșterea cu 40% (4 clase de malus) a prețului la asigurarea auto obligatorie pe care o vor încheia în anul ulterior producerii accidentului, potrivit unui proiect al ASF, care modifică sistemul bonus-malus din legislația RCA. În prezent, șoferii vinovați sunt penalizați doar cu 2 clase de malus, indiferent de severitatea accidentului.
Autoritatea de Supraveghere Financiară a supus dezbaterii un proiect prin care legislația asigurărilor auto RCA să fie modificată, astfel încât cei care produc accidente cu vătămări corporale sau decese să fie taxați suplimentar.
Cea mai importantă schimbare o reprezintă cea legată de sistemul bonus-malus, în sensul în care asigurații vor fi penalizați și li se va majora cu până la 40% prima de asigurare, în funcție de gravitatea accidentelor în care au fost implicați.
Sistemul bonus-malus este format din 8 clase de bonus (B) şi 8 clase de malus (M). Reducerea maximă (bonusul) de care un asigurat poate beneficia este de 50%, în timp ce penalizarea maximă (malusul) care poate fi aplicată este de 180%. La stabilirea unui malus contează data plății daunei și nu data producerii acesteia, sau persoana care a condus vehiculul. Clasa B0 este atribuită unui asigurat nou, fără istoric de daune.
Potrivit noilor modificări propuse, un șofer începător care ar produce un accident cu victime ar fi penalizat la prețul asigurării sale standard (B0) cu 4 clase malus, deci cu 40% față de prețul plătit înainte de a face accidentul.
De asemenea, se mai propune clarificarea condiţiilor în care contractele RCA pot rămâne în vigoare în cazul transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului asigurat şi în special în cazul vehiculelor pentru care se efectuează transferul de proprietate ca urmare a încetării unui contract de leasing financiar.
Se mai regăseşte clarificarea modului de evaluare a prejudiciilor pentru lipsa de folosinţă a vehiculului avariat, inclusiv înlocuirea temporară a acestuia prin stabilirea documentelor în baza cărora contravaloarea acestor prejudicii poate fi solicitată şi clarificarea modului de calcul al perioadei pentru care se acordă despăgubiri.
În final, se mai propune şi clarificarea termenului în care informaţiile cu privire la încheierea contractelor RCA şi daunele avizate sunt transmise către baza de date cu asigurările RCA încheiate pe teritoriul României, respectiv baza de date AIDA, care este dezvoltată şi administrată de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR).