AsiguraÈ›ii RCA care au făcut un accident soldat cu vătămarea sănătății ÅŸi a integrității corporale ori decesul uneia sau mai multor persoane vor fi penalizaÈ›i prin creÈ™terea cu 40% (4 clase de malus) a preÈ›ului la asigurarea auto obligatorie pe care o vor încheia în anul ulterior producerii accidentului, potrivit unui proiect al ASF, care modifică sistemul bonus-malus din legislaÈ›ia RCA. În prezent, È™oferii vinovaÈ›i sunt penalizaÈ›i doar cu 2 clase de malus, indiferent de severitatea accidentului.
Autoritatea de Supraveghere Financiară a supus dezbaterii un proiect prin care legislaÈ›ia asigurărilor auto RCA să fie modificată, astfel încât cei care produc accidente cu vătămări corporale sau decese să fie taxaÈ›i suplimentar.
Cea mai importantă schimbare o reprezintă cea legată de sistemul bonus-malus, în sensul în care asiguraÈ›ii vor fi penalizaÈ›i È™i li se va majora cu până la 40% prima de asigurare, în funcÈ›ie de gravitatea accidentelor în care au fost implicaÈ›i.
Sistemul bonus-malus este format din 8 clase de bonus (B) ÅŸi 8 clase de malus (M). Reducerea maximă (bonusul) de care un asigurat poate beneficia este de 50%, în timp ce penalizarea maximă (malusul) care poate fi aplicată este de 180%. La stabilirea unui malus contează data plății daunei È™i nu data producerii acesteia, sau persoana care a condus vehiculul. Clasa B0 este atribuită unui asigurat nou, fără istoric de daune.
Potrivit noilor modificări propuse, un È™ofer începător care ar produce un accident cu victime ar fi penalizat la preÈ›ul asigurării sale standard (B0) cu 4 clase malus, deci cu 40% față de preÈ›ul plătit înainte de a face accidentul.
De asemenea, se mai propune clarificarea condiÅ£iilor în care contractele RCA pot rămâne în vigoare în cazul transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului asigurat ÅŸi în special în cazul vehiculelor pentru care se efectuează transferul de proprietate ca urmare a încetării unui contract de leasing financiar.
Se mai regăseÅŸte clarificarea modului de evaluare a prejudiciilor pentru lipsa de folosinţă a vehiculului avariat, inclusiv înlocuirea temporară a acestuia prin stabilirea documentelor în baza cărora contravaloarea acestor prejudicii poate fi solicitată ÅŸi clarificarea modului de calcul al perioadei pentru care se acordă despăgubiri.
În final, se mai propune ÅŸi clarificarea termenului în care informaÅ£iile cu privire la încheierea contractelor RCA ÅŸi daunele avizate sunt transmise către baza de date cu asigurările RCA încheiate pe teritoriul României, respectiv baza de date AIDA, care este dezvoltată ÅŸi administrată de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR).

AsiguraÈ›ii RCA care au făcut un accident soldat cu vătămarea sănătății ÅŸi a integrității corporale ori decesul uneia sau mai multor persoane vor fi penalizaÈ›i prin creÈ™terea cu 40% (4 clase de malus) a preÈ›ului la asigurarea auto obligatorie pe care o vor încheia în anul ulterior producerii accidentului, potrivit unui proiect al ASF, care modifică sistemul bonus-malus din legislaÈ›ia RCA. În prezent, È™oferii vinovaÈ›i sunt penalizaÈ›i doar cu 2 clase de malus, indiferent de severitatea accidentului.
Autoritatea de Supraveghere Financiară a supus dezbaterii un proiect prin care legislaÈ›ia asigurărilor auto RCA să fie modificată, astfel încât cei care produc accidente cu vătămări corporale sau decese să fie taxaÈ›i suplimentar.
Cea mai importantă schimbare o reprezintă cea legată de sistemul bonus-malus, în sensul în care asiguraÈ›ii vor fi penalizaÈ›i È™i li se va majora cu până la 40% prima de asigurare, în funcÈ›ie de gravitatea accidentelor în care au fost implicaÈ›i.
Sistemul bonus-malus este format din 8 clase de bonus (B) ÅŸi 8 clase de malus (M). Reducerea maximă (bonusul) de care un asigurat poate beneficia este de 50%, în timp ce penalizarea maximă (malusul) care poate fi aplicată este de 180%. La stabilirea unui malus contează data plății daunei È™i nu data producerii acesteia, sau persoana care a condus vehiculul. Clasa B0 este atribuită unui asigurat nou, fără istoric de daune.
Potrivit noilor modificări propuse, un È™ofer începător care ar produce un accident cu victime ar fi penalizat la preÈ›ul asigurării sale standard (B0) cu 4 clase malus, deci cu 40% față de preÈ›ul plătit înainte de a face accidentul.
De asemenea, se mai propune clarificarea condiÅ£iilor în care contractele RCA pot rămâne în vigoare în cazul transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului asigurat ÅŸi în special în cazul vehiculelor pentru care se efectuează transferul de proprietate ca urmare a încetării unui contract de leasing financiar.
Se mai regăseÅŸte clarificarea modului de evaluare a prejudiciilor pentru lipsa de folosinţă a vehiculului avariat, inclusiv înlocuirea temporară a acestuia prin stabilirea documentelor în baza cărora contravaloarea acestor prejudicii poate fi solicitată ÅŸi clarificarea modului de calcul al perioadei pentru care se acordă despăgubiri.
În final, se mai propune ÅŸi clarificarea termenului în care informaÅ£iile cu privire la încheierea contractelor RCA ÅŸi daunele avizate sunt transmise către baza de date cu asigurările RCA încheiate pe teritoriul României, respectiv baza de date AIDA, care este dezvoltată ÅŸi administrată de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR).