Niciodată în ultimii 60 de ani nu s-au realizat lucrări atât de ample pe drumurile județene, ca în mandatul președintelui PNL al Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca, între anii 2016-2020! Peste 725 de milioane de lei au fost investiți în modernizarea a 444 km drumuri județene, din care 400 de milioane de lei din fonduri europene!
Consiliul Județean Arad are în lucru 13 șantiere majore pe drumurile județene. Cele mai mari sunt pe traseul dintre Arad și Moneasa, pe două rute:
Arad-Șiria-Pâncota și Bârsa-Sebiș-Moneasa; respectiv Pâncota-Târnova-Buteni și de acolo, prin Sebiș, se face joncțiunea cu drumul spre Moneasa. Sunt în lucru, la această oră, 200,95 km de drumuri județene. Pe unele dintre șantiere se fac ultimele finisaje înaintea recepționării lucrării.
De la 300 promiși, la 450 realizați!
Conducerea Consiliului Județean Arad a anunțat, în anul 2016, că va moderniza 300 km de drumuri județene. La vremea respectivă proiectul a fost catalogat drept „fantezist” și „populist” de adversarii politici și administrativi ai echipei de la Consiliul Județean. Iată, însă, că la finalul anului 2020 s-a ajuns la 450 km de drumuri județene modernizate și reabilitate! Această performanță administrativă a fost posibilă datorită unui cumul de factori:
-Consiliul Județean Arad are o strategie coerentă pentru modernizarea infrastructurii județului. Ca urmare a acestei strategii, până în anul 2025 se va moderniza cel puțin jumătate din rețeaua de drumuri județene și va fi în execuție drumul expres Arad-Oradea;
-Consiliul Județean Arad este unul dintre cele mai eficiente consilii județene din România, la atragerea fondurilor europene. Din cele 725 milioane de lei investite pentru infrastructura rutieră arădeană, 400 de milioane de lei sunt fonduri europene;
-Consiliul Județean Arad are o echipă de specialiști care implementează proiectele câștigate, și din punct de vedere tehnic și logistic.
Astfel, chiar începând cu toamna anului 2016, toate cele cinci direcții ale Consiliului Județean au colaborat pentru realizarea acestor proiecte – Direcția Tehnică și de Investiții, Direcția Programe de Dezvoltare, Arhitectul Șef, Direcția de Strategii, Administrație Publică și Comunicare, Direcția Economică;
-Consiliul Județean Arad a îndrăznit ceea ce alte consilii județene nu au avut curajul să facă: să pună la lucru funcționarii, să îi scoată din birouri și să îi trimită pe teren, să pună presiune pe toate direcțiile de specialitate pentru implementarea administrativă a proiectelor generate de politicienii care au candidat la conducerea Consiliului Județean cu un program ambițios. La nivelul Direcției Tehnice s-a format o echipă de control de 15 persoane, completată de Corpul de Control al Președintelui Consiliului Județean Arad, care au realizat zilnic verificări pe șantierele în lucru.
Aceste elemente sunt integrate în viziunea și modul de lucru al conducerii Consiliului Județean Arad, în domeniul infrastructurii rutiere județene. Această viziune a fost premiată în decembrie 2019, la Cluj-Napoca, la Gala Administrației din România, proiectul arădean de modernizare de drumuri fiind considerat cel mai amplu din România.
Despre piedici și greutăți
Birocrația a fost principalul factor de întârziere a lucrărilor pe drumurile județene. Din cauza procedurilor greoaie de la București și a funcționarilor care au lăsat dosarele în așteptare, unele lucrări au început cu peste 1000 de zile de la depunerea documentației (Pâncota-Târnova-Buteni) sau chiar cu peste 1300 de zile (Arad-Horia-Șiria).
Acest lucru a provocat nemulțumirea arădenilor. Un alt factor care a întârziat foarte mult aceste lucrări îl reprezintă problemele legislative. Legea dă posibilitatea oricărei firme care participă la o licitație să conteste și astfel să blocheze orice licitație, fie că este vorba de atribuirea studiilor de fezabilitate, a documentației tehnice de proiectare sau a executării lucrării. Concret, după atribuirea lucrării sau a serviciului, ofertantul pierzător poate depune contestație în termen de 10 zile (respectiv 6 zile pentru procedurile simplificate). Contestația este judecată de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, în termen de 10 zile, cu posibilitatea prelungirii cu încă 10 (prelungire care nu este adusă la cunoștința autorității contractante, în cazul nostru Consiliul Județean Arad). După decizia Consiliului, există un nou termen de 10 zile lucrătoare, în care aceasta poate fi contestată la Curtea de Apel Timișoara. Termenul de judecare a dosarului la Curtea de Apel este de 45 de zile. Dacă se constată că petentul care a contestat licitația nu a avut dreptate, atunci rămân în vigoare deciziile date de Consiliul Județean Arad. Dacă se constată că a avut dreptate, se reiau procedurile de licitație și există posibilitatea ca noua licitație să fie iar contestată.
O soluție – covoarele asfaltice
Administrația PNL a realizat covoare asfaltice în aprox. 40 de localități din județul Arad! Pe lângă marile drumuri județene intrate în modernizare, conducerea Consiliului Județean Arad a găsit soluția pentru repararea rapidă și eficientă a unor drumuri județene cu trafic nu foarte intens, unele dintre ele nereparate de zeci de ani! Începând cu anul 2018, au intrat în lucru aprox. 120 km de drumuri județene pe care s-au realizat COVOARE ASFALTICE, în aprox. 40 de localități din județ! Covoarele asfaltice leagă între ele sate și comune, dar se realizează și în interiorul comunelor, acolo unde acestea sunt traversate de tronsoane de drum județean. „Am procedat astfel pentru că este soluția cea mai bună să ajungem cu asfalt nou și în localitățile mici, aflate la mare distanță de municipiu sau de drumurile naționale, de autostradă și drumurile europene. Am considerat că și acești arădeni merită să circule pe drumuri bune, iar în următorii patru ani vom continua să realizăm covoare asfaltice și între alte localități din județ. Lucrările au garanție de trei ani, iar dacă vor exista probleme în acești trei ani, ele vor fi remediate din banii constructorului”, a declarat președintele Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca.
Ce urmează?
Iustin Cionca, președintele Consiliului Județean Arad, a prezentat deja marile proiecte de infrastructură care vor fi pe agenda publică în următorii patru ani. În total, se va ajunge la 691,6 km!
1.Drumul expres Arad-Oradea, pe o lungime de 134 km, cu o valoarea estimată la 1 miliard de euro;
2.Ultima porțiune din Centura Aradului, cu pod nou peste Mureș (la Fîntînele) și pasaj peste calea ferată (la Vladimirescu), în valoare estimată la 48,3 milioane euro;
3. Modernizarea rețelei rutiere în zona de nord a județului Arad (Mișca-Apateu-Berechiu) - valoare estimată la 45 de milioane de euro;
4.Finalizarea rețelei de drumuri transfrontaliere, cu o porțiune de centură pentru orașul Chișineu Criș și cu centură ocolitoare pentru orașul Curtici, în valoare estimată de 13,8 milioane euro;
5.Varianta ocolitoare a municipiul Arad Nord-Est (Zimand Cuz - Horia - Vladimirescu), cu valoarea estimată la 20 de milioane euro;
6. Modernizarea DJ 708A Bârzava (DN 7) - Nadăș – Tauț, valoare estimată la 20 milioane euro;
7. Centura ocolitoare a Orașului Lipova – legătura DN 7 –A1 - valoare estimată la 45 milioane euro.
„Câte putem face dacă suntem lăsați să muncim...”
Președintele Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca, susține că investițiile în drumuri înseamnă dezvoltare.
Pe de o parte, firmele locale sunt plătite cu fonduri europene, iar o parte din câștigul lor se întoarce în bugetul Aradului sub formă de impozite și taxe, din care se pot finanța noi lucrări.
Pe de altă parte, investitorii caută să se stabilească în localități care sunt conectate la municipiu și la graniță cu drumuri cât mai bune. În al treilea rând, trebuie să avem în vedere siguranța circulației pe drumurile județene.
„Împreună cu colegul meu, Sergiu Bîlcea, la vremea respectivă vicepreședinte al Consiliului Județean Arad, am început aceste investiții. Am pornit de la o dorință, am realizat o strategie și am constatat că putem face mai mult decât ne-am propus. Sper ca Sergiu să ajungă în Parlamentul României și să susțină de la București pe mai departe proiectele Aradului, pentru că avem nevoie de parlamentari pricepuți, de oameni de acțiune care să colaboreze de la București cu administrațiile locale, să cunoască problemele din teritoriu și să pună umărul la rezolvarea lor. În următorii patru ani aștept schimbarea Legii Achizițiilor Publice, care ne-a blocat și ne-a pus bețe în roate, așa cum aștept ca fiecare lege care se va elabora să fie în ajutorul administrațiilor locale, și nu împotriva lor. Noi am avut performanțe și în condiții ostile, vă dați seama câte putem face dacă suntem lăsați să muncim” – a declarat Iustin Cionca, președintele Consiliului Județean Arad.
Niciodată în ultimii 60 de ani nu s-au realizat lucrări atât de ample pe drumurile județene, ca în mandatul președintelui PNL al Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca, între anii 2016-2020! Peste 725 de milioane de lei au fost investiți în modernizarea a 444 km drumuri județene, din care 400 de milioane de lei din fonduri europene!
Consiliul Județean Arad are în lucru 13 șantiere majore pe drumurile județene. Cele mai mari sunt pe traseul dintre Arad și Moneasa, pe două rute:
Arad-Șiria-Pâncota și Bârsa-Sebiș-Moneasa; respectiv Pâncota-Târnova-Buteni și de acolo, prin Sebiș, se face joncțiunea cu drumul spre Moneasa. Sunt în lucru, la această oră, 200,95 km de drumuri județene. Pe unele dintre șantiere se fac ultimele finisaje înaintea recepționării lucrării.
De la 300 promiși, la 450 realizați!
Conducerea Consiliului Județean Arad a anunțat, în anul 2016, că va moderniza 300 km de drumuri județene. La vremea respectivă proiectul a fost catalogat drept „fantezist” și „populist” de adversarii politici și administrativi ai echipei de la Consiliul Județean. Iată, însă, că la finalul anului 2020 s-a ajuns la 450 km de drumuri județene modernizate și reabilitate! Această performanță administrativă a fost posibilă datorită unui cumul de factori:
-Consiliul Județean Arad are o strategie coerentă pentru modernizarea infrastructurii județului. Ca urmare a acestei strategii, până în anul 2025 se va moderniza cel puțin jumătate din rețeaua de drumuri județene și va fi în execuție drumul expres Arad-Oradea;
-Consiliul Județean Arad este unul dintre cele mai eficiente consilii județene din România, la atragerea fondurilor europene. Din cele 725 milioane de lei investite pentru infrastructura rutieră arădeană, 400 de milioane de lei sunt fonduri europene;
-Consiliul Județean Arad are o echipă de specialiști care implementează proiectele câștigate, și din punct de vedere tehnic și logistic.
Astfel, chiar începând cu toamna anului 2016, toate cele cinci direcții ale Consiliului Județean au colaborat pentru realizarea acestor proiecte – Direcția Tehnică și de Investiții, Direcția Programe de Dezvoltare, Arhitectul Șef, Direcția de Strategii, Administrație Publică și Comunicare, Direcția Economică;
-Consiliul Județean Arad a îndrăznit ceea ce alte consilii județene nu au avut curajul să facă: să pună la lucru funcționarii, să îi scoată din birouri și să îi trimită pe teren, să pună presiune pe toate direcțiile de specialitate pentru implementarea administrativă a proiectelor generate de politicienii care au candidat la conducerea Consiliului Județean cu un program ambițios. La nivelul Direcției Tehnice s-a format o echipă de control de 15 persoane, completată de Corpul de Control al Președintelui Consiliului Județean Arad, care au realizat zilnic verificări pe șantierele în lucru.
Aceste elemente sunt integrate în viziunea și modul de lucru al conducerii Consiliului Județean Arad, în domeniul infrastructurii rutiere județene. Această viziune a fost premiată în decembrie 2019, la Cluj-Napoca, la Gala Administrației din România, proiectul arădean de modernizare de drumuri fiind considerat cel mai amplu din România.
Despre piedici și greutăți
Birocrația a fost principalul factor de întârziere a lucrărilor pe drumurile județene. Din cauza procedurilor greoaie de la București și a funcționarilor care au lăsat dosarele în așteptare, unele lucrări au început cu peste 1000 de zile de la depunerea documentației (Pâncota-Târnova-Buteni) sau chiar cu peste 1300 de zile (Arad-Horia-Șiria).
Acest lucru a provocat nemulțumirea arădenilor. Un alt factor care a întârziat foarte mult aceste lucrări îl reprezintă problemele legislative. Legea dă posibilitatea oricărei firme care participă la o licitație să conteste și astfel să blocheze orice licitație, fie că este vorba de atribuirea studiilor de fezabilitate, a documentației tehnice de proiectare sau a executării lucrării. Concret, după atribuirea lucrării sau a serviciului, ofertantul pierzător poate depune contestație în termen de 10 zile (respectiv 6 zile pentru procedurile simplificate). Contestația este judecată de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, în termen de 10 zile, cu posibilitatea prelungirii cu încă 10 (prelungire care nu este adusă la cunoștința autorității contractante, în cazul nostru Consiliul Județean Arad). După decizia Consiliului, există un nou termen de 10 zile lucrătoare, în care aceasta poate fi contestată la Curtea de Apel Timișoara. Termenul de judecare a dosarului la Curtea de Apel este de 45 de zile. Dacă se constată că petentul care a contestat licitația nu a avut dreptate, atunci rămân în vigoare deciziile date de Consiliul Județean Arad. Dacă se constată că a avut dreptate, se reiau procedurile de licitație și există posibilitatea ca noua licitație să fie iar contestată.
O soluție – covoarele asfaltice
Administrația PNL a realizat covoare asfaltice în aprox. 40 de localități din județul Arad! Pe lângă marile drumuri județene intrate în modernizare, conducerea Consiliului Județean Arad a găsit soluția pentru repararea rapidă și eficientă a unor drumuri județene cu trafic nu foarte intens, unele dintre ele nereparate de zeci de ani! Începând cu anul 2018, au intrat în lucru aprox. 120 km de drumuri județene pe care s-au realizat COVOARE ASFALTICE, în aprox. 40 de localități din județ! Covoarele asfaltice leagă între ele sate și comune, dar se realizează și în interiorul comunelor, acolo unde acestea sunt traversate de tronsoane de drum județean. „Am procedat astfel pentru că este soluția cea mai bună să ajungem cu asfalt nou și în localitățile mici, aflate la mare distanță de municipiu sau de drumurile naționale, de autostradă și drumurile europene. Am considerat că și acești arădeni merită să circule pe drumuri bune, iar în următorii patru ani vom continua să realizăm covoare asfaltice și între alte localități din județ. Lucrările au garanție de trei ani, iar dacă vor exista probleme în acești trei ani, ele vor fi remediate din banii constructorului”, a declarat președintele Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca.
Ce urmează?
Iustin Cionca, președintele Consiliului Județean Arad, a prezentat deja marile proiecte de infrastructură care vor fi pe agenda publică în următorii patru ani. În total, se va ajunge la 691,6 km!
1.Drumul expres Arad-Oradea, pe o lungime de 134 km, cu o valoarea estimată la 1 miliard de euro;
2.Ultima porțiune din Centura Aradului, cu pod nou peste Mureș (la Fîntînele) și pasaj peste calea ferată (la Vladimirescu), în valoare estimată la 48,3 milioane euro;
3. Modernizarea rețelei rutiere în zona de nord a județului Arad (Mișca-Apateu-Berechiu) - valoare estimată la 45 de milioane de euro;
4.Finalizarea rețelei de drumuri transfrontaliere, cu o porțiune de centură pentru orașul Chișineu Criș și cu centură ocolitoare pentru orașul Curtici, în valoare estimată de 13,8 milioane euro;
5.Varianta ocolitoare a municipiul Arad Nord-Est (Zimand Cuz - Horia - Vladimirescu), cu valoarea estimată la 20 de milioane euro;
6. Modernizarea DJ 708A Bârzava (DN 7) - Nadăș – Tauț, valoare estimată la 20 milioane euro;
7. Centura ocolitoare a Orașului Lipova – legătura DN 7 –A1 - valoare estimată la 45 milioane euro.
„Câte putem face dacă suntem lăsați să muncim...”
Președintele Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca, susține că investițiile în drumuri înseamnă dezvoltare.
Pe de o parte, firmele locale sunt plătite cu fonduri europene, iar o parte din câștigul lor se întoarce în bugetul Aradului sub formă de impozite și taxe, din care se pot finanța noi lucrări.
Pe de altă parte, investitorii caută să se stabilească în localități care sunt conectate la municipiu și la graniță cu drumuri cât mai bune. În al treilea rând, trebuie să avem în vedere siguranța circulației pe drumurile județene.
„Împreună cu colegul meu, Sergiu Bîlcea, la vremea respectivă vicepreședinte al Consiliului Județean Arad, am început aceste investiții. Am pornit de la o dorință, am realizat o strategie și am constatat că putem face mai mult decât ne-am propus. Sper ca Sergiu să ajungă în Parlamentul României și să susțină de la București pe mai departe proiectele Aradului, pentru că avem nevoie de parlamentari pricepuți, de oameni de acțiune care să colaboreze de la București cu administrațiile locale, să cunoască problemele din teritoriu și să pună umărul la rezolvarea lor. În următorii patru ani aștept schimbarea Legii Achizițiilor Publice, care ne-a blocat și ne-a pus bețe în roate, așa cum aștept ca fiecare lege care se va elabora să fie în ajutorul administrațiilor locale, și nu împotriva lor. Noi am avut performanțe și în condiții ostile, vă dați seama câte putem face dacă suntem lăsați să muncim” – a declarat Iustin Cionca, președintele Consiliului Județean Arad.