În anul 2017, pe rolul Tribunalului Arad și al celor 5 judecătorii arondate a fost înregistrat un număr total de 49.911 dosare-cauze noi și stoc, din care 36.729 dosare la cele 5 judecătorii și 13.182 dosare la tribunal.
Din acestea un număr de 42.764 dosare reprezintă cauze noi, înregistrate în anul 2017, din care 31.569 dosare la cele 5 judecătorii și 11.195 dosare la tribunal, diferența de 7147 dosare reprezentând stocul preluat din anii anteriori.
Pe instanțe situația se prezintă astfel:
– Judecătoria Arad – 25.218 dosare din care 21.630 cauze noi, 3588 stoc
– Judecătoria Chișineu-Criș – 3397 dosare din care 3033 cauze noi, 364 stoc
– Judecătoria Gurahonț- 1818 dosare din care 1577 cauze noi, 241 stoc
– Judecătoria Ineu- 3019 dosare din care 2647 cauze noi, 372 stoc
– Judecătoria Lipova- 3277 dosare din care 2655 cauze noi, 622 stoc
– Tribunalul Arad- 13.182 dosare din care 11.195 cauze noi – din care 8846 dosare de fond iar din acestea 7270 nou intrate, 3549 dosare în apel – din care 3108 nou intrate, 138 dosare în recurs – din care 112 nou intrate și 649 contestații în materie penală – din care 577 nou intrate; 1987 dosare reprezentă stoc preluat din anii anteriori.
Comparativ cu cifrele anilor 2015 și 2016, se constată o majorare a numărului cauzelor noi mai ales la nivelul judecătoriilor, în materie penală la obiectele privind: modificarea pedepsei, confirmarea redeschiderii urmăririi penale , confirmarea renunțării la urmărirea penală, contestația la executare , măsuri și excepții dispuse de judecătorul de cameră preliminară, verificarea măsurilor preventive-efect al noilor dispoziții de drept material și procedural, care intrate în vigoare din plin în anul 2014 au suportat modificări care au atras sesizări ale instanței și majorarea numărului de hotărâri pronunțate în dosare raportat la fazele actuale ale procesului penal; și în materiile non-penale la obiectele privind: acordarea personalității juridice, cereri de valoare redusă, contestație la executare (efect al actelor normative privind recuperarea timbrului de mediu), încuviințarea executării silite (preponderent efect al acelorași acte normative privind recuperarea timbrului de mediu), plângeri contravenționale, curatelă și divorț.
În aceeași cheie, a comparației cu anii 2015-2016, în ce privește volumul de activitate al tribunalului putem spune că asistăm la o stagnare a volumului total cu fluctuații mai mari totuși în materiile contenciosului fiscal cauzate de modificarea dispozițiilor legale privind restituirea timbrului de mediu și penal cauzate de modificarea dispozițiilor de drept material și procesual atât în faza derulării procesului penal până la pronunțarea unei hotărâri cât și ulterior în ce privește executarea pedepselor.
Din totalul cauzelor rulate au fost soluționate 42.535 dosare din care 31.265 la cele 5 judecătorii și 11.270 dosare la tribunal, ceea ce reprezintă o rezolvare a cauzelor cu care instanțele au fost sesizate în procent de 85,22 %.
Din numărul total al dosarelor înregistrate la tribunal și la cele 5 judecătorii, la data de 31.12.2017 au rămas pe rol un număr de 7376 dosare, adică 14,78% din cele cu care au fost sesizate, din care 5464 dosare la cele 5 judecătorii și 1912 dosare la tribunal, iar din acestea din urmă 540 de dosare sunt în materia falimentului.
Din stocul prezentat au acumulat vechime de peste 1 an și 6 luni pe rol un număr de 279 dosare, din care 85 dosare la cele 5 judecătorii și 194 dosare la tribunal. Din cele 194 de dosare rămase la Tribunalul Arad, un număr de 187 sunt în materia falimentului, astfel încât rezultă doar 7 cauze, de altă natură (decât falimentul) – în materii non-penale, care au o vechime mai mare de 1 an si 6 luni.
CONCLUZII
● Şi în anul 2017 pentru judecătorii Tribunalului Arad încărcătura s-a menţinut la un nivel ridicat, în medie de 527 dosare/judecător.
● Cu toate că în anumite materii volumul de activitate a crescut, calitatea actului de justiţie a crescut, cifrele fiind pozitive în partea reprezentând hotărârile menţinute în căile de atac.
● Activitatea eficientă a tribunalului, cu un indice foarte bun al parametrilor calitativi esențiali –stoc scăzut, volum redus de dosare vechi în toate celelalte materii decât falimentul, încadrarea în termenele pentru motivarea hotărârilor judecătorești pronunțate, indice scăzut de desfiináre/modificare a hotărârilor- au fost posibile datorită eforturilor conjugate ale judecătorilor ce funcţionează la nivelul Tribunalului Arad şi al judecătoriilor arondate, sprijinite de munca personalului auxiliar din instanţe și al specialiștilor IT.
●Evaluînd punctele tari, dar şi punctele vulnerabile identificate în activitatea noastră, vom orienta obiectivele anului 2018 spre măsuri care să sprijine fluidizarea procedurilor de lucru interne cu scopul reducerii termenelor prealabile procedurii publice a procesului, în paralel cu o continuare a eforturilor legate de transparentizarea activităţii instanţelor îndeosebi prin acţiuni la nivelul managementului general menite să asigure promovarea imaginii pozitive a instanţelor arădene şi evident cu menţinerea aceluiaşi ritm al demersurilor pentru adecvarea schemelor de personal la nevoile reale, generate de volumul de dosare deduse judecăţii, care s-a dovedit a fi pe lângă activitățile constante privind pregătirea profesională şi organizarea secţiilor prin valorificarea potențialului profesional, o componentă importantă pentru încadrarea activităţii într-una de maximă eficienţă.
În anul 2017, pe rolul Tribunalului Arad și al celor 5 judecătorii arondate a fost înregistrat un număr total de 49.911 dosare-cauze noi și stoc, din care 36.729 dosare la cele 5 judecătorii și 13.182 dosare la tribunal.
Din acestea un număr de 42.764 dosare reprezintă cauze noi, înregistrate în anul 2017, din care 31.569 dosare la cele 5 judecătorii și 11.195 dosare la tribunal, diferența de 7147 dosare reprezentând stocul preluat din anii anteriori.
Pe instanțe situația se prezintă astfel:
– Judecătoria Arad – 25.218 dosare din care 21.630 cauze noi, 3588 stoc
– Judecătoria Chișineu-Criș – 3397 dosare din care 3033 cauze noi, 364 stoc
– Judecătoria Gurahonț- 1818 dosare din care 1577 cauze noi, 241 stoc
– Judecătoria Ineu- 3019 dosare din care 2647 cauze noi, 372 stoc
– Judecătoria Lipova- 3277 dosare din care 2655 cauze noi, 622 stoc
– Tribunalul Arad- 13.182 dosare din care 11.195 cauze noi – din care 8846 dosare de fond iar din acestea 7270 nou intrate, 3549 dosare în apel – din care 3108 nou intrate, 138 dosare în recurs – din care 112 nou intrate și 649 contestații în materie penală – din care 577 nou intrate; 1987 dosare reprezentă stoc preluat din anii anteriori.
Comparativ cu cifrele anilor 2015 și 2016, se constată o majorare a numărului cauzelor noi mai ales la nivelul judecătoriilor, în materie penală la obiectele privind: modificarea pedepsei, confirmarea redeschiderii urmăririi penale , confirmarea renunțării la urmărirea penală, contestația la executare , măsuri și excepții dispuse de judecătorul de cameră preliminară, verificarea măsurilor preventive-efect al noilor dispoziții de drept material și procedural, care intrate în vigoare din plin în anul 2014 au suportat modificări care au atras sesizări ale instanței și majorarea numărului de hotărâri pronunțate în dosare raportat la fazele actuale ale procesului penal; și în materiile non-penale la obiectele privind: acordarea personalității juridice, cereri de valoare redusă, contestație la executare (efect al actelor normative privind recuperarea timbrului de mediu), încuviințarea executării silite (preponderent efect al acelorași acte normative privind recuperarea timbrului de mediu), plângeri contravenționale, curatelă și divorț.
În aceeași cheie, a comparației cu anii 2015-2016, în ce privește volumul de activitate al tribunalului putem spune că asistăm la o stagnare a volumului total cu fluctuații mai mari totuși în materiile contenciosului fiscal cauzate de modificarea dispozițiilor legale privind restituirea timbrului de mediu și penal cauzate de modificarea dispozițiilor de drept material și procesual atât în faza derulării procesului penal până la pronunțarea unei hotărâri cât și ulterior în ce privește executarea pedepselor.
Din totalul cauzelor rulate au fost soluționate 42.535 dosare din care 31.265 la cele 5 judecătorii și 11.270 dosare la tribunal, ceea ce reprezintă o rezolvare a cauzelor cu care instanțele au fost sesizate în procent de 85,22 %.
Din numărul total al dosarelor înregistrate la tribunal și la cele 5 judecătorii, la data de 31.12.2017 au rămas pe rol un număr de 7376 dosare, adică 14,78% din cele cu care au fost sesizate, din care 5464 dosare la cele 5 judecătorii și 1912 dosare la tribunal, iar din acestea din urmă 540 de dosare sunt în materia falimentului.
Din stocul prezentat au acumulat vechime de peste 1 an și 6 luni pe rol un număr de 279 dosare, din care 85 dosare la cele 5 judecătorii și 194 dosare la tribunal. Din cele 194 de dosare rămase la Tribunalul Arad, un număr de 187 sunt în materia falimentului, astfel încât rezultă doar 7 cauze, de altă natură (decât falimentul) – în materii non-penale, care au o vechime mai mare de 1 an si 6 luni.
CONCLUZII
● Şi în anul 2017 pentru judecătorii Tribunalului Arad încărcătura s-a menţinut la un nivel ridicat, în medie de 527 dosare/judecător.
● Cu toate că în anumite materii volumul de activitate a crescut, calitatea actului de justiţie a crescut, cifrele fiind pozitive în partea reprezentând hotărârile menţinute în căile de atac.
● Activitatea eficientă a tribunalului, cu un indice foarte bun al parametrilor calitativi esențiali –stoc scăzut, volum redus de dosare vechi în toate celelalte materii decât falimentul, încadrarea în termenele pentru motivarea hotărârilor judecătorești pronunțate, indice scăzut de desfiináre/modificare a hotărârilor- au fost posibile datorită eforturilor conjugate ale judecătorilor ce funcţionează la nivelul Tribunalului Arad şi al judecătoriilor arondate, sprijinite de munca personalului auxiliar din instanţe și al specialiștilor IT.
●Evaluînd punctele tari, dar şi punctele vulnerabile identificate în activitatea noastră, vom orienta obiectivele anului 2018 spre măsuri care să sprijine fluidizarea procedurilor de lucru interne cu scopul reducerii termenelor prealabile procedurii publice a procesului, în paralel cu o continuare a eforturilor legate de transparentizarea activităţii instanţelor îndeosebi prin acţiuni la nivelul managementului general menite să asigure promovarea imaginii pozitive a instanţelor arădene şi evident cu menţinerea aceluiaşi ritm al demersurilor pentru adecvarea schemelor de personal la nevoile reale, generate de volumul de dosare deduse judecăţii, care s-a dovedit a fi pe lângă activitățile constante privind pregătirea profesională şi organizarea secţiilor prin valorificarea potențialului profesional, o componentă importantă pentru încadrarea activităţii într-una de maximă eficienţă.