Cu o companie pentru drumuri şi autostrăzi cu un buget anual de 1,7 miliarde de euro, de ce nu avem totuşi şosele în România? Banii ar ajunge pentru construirea a 300 de kilometri de autostradă pe an sau reabilitarea a 2.500 de kilometri de drum naţional.
Se scurg însă printr-o reţea de interese politice şi economice. Contracte cu dedicaţie, supraevaluări de costuri, plăţi pentru lucrări inexistente sunt doar câteva dintre motivele pentru care astăzi, după 25 de ani de la Revoluţie, nu avem nici măcar 700 de kilometri de autostradă, susţine Gandul.
În premieră în ultimii ani, nu procurorii, ci un angajat al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a vorbit despre corupţia din Compania care are în administrare cei 15.665 de kilometri de drum naţional şi 695 de autostradă.
„Dacă se ia şpagă în CNADNR? Eu am informaţii de următorul tip. Sunt directori care au case mai mari decât Versailles-ul şi care au lucrat toată viaţa lor la stat. Mai e o problemă. Au gestionat contracte care şi-au mărit valoarea de la un milion de euro la 10 milioane de euro, au contracte pe nişte caiete de sarcini doar la anumite firme, adică erau făcute caiete de sarcini mănuşă, pentru anumite firme. (...) Mă uit un pic la cum e făcut caietul de sarcini şi pot să spun cu o probabilitate de 70-80% cine câştigă un contract. Şi vă spun dumnevoastră acum că am precizat în anumite cazuri cu mult înainte cine o să câştige şi s-a confirmat”, a declarat, pentru gândul, Alin Goga, director adjunct de investiţii la Regionala Craiova a CNADNR.
Acelaşi director care în urmă cu câţiva ani declara la fel de tranşant că „dacă lumea ar şti în România cum se cheltuiesc banii publici şi cât de prost sunt administraţi ne-ar împuşca ca pe câini, la gard”.
Şi atunci, şi acum a fost sancţionat. A câştigat împotriva Companiei atunci, acum şefii i-au anunţat suspendarea pe motiv că a acordat interviuri fără a avea aprobarea conducerii.
Ca urmare a dezvăluirilor, Corpul de Control al Ministrului Transporturilor a fost trimis luni la CNADNR pentru a verifica informaţiile apărute în spaţiul public.
De-a lungul timpului însă neregulile şi ilegalităţile din CNADNR au fost consemnate de instituţiile statului.
„CNADNR a creat impresia, cel puţin în perioada auditată, unei entităţi care nu a înţeles şi nu s-a acomodat pe deplin cu scopul şi cu obiectul propriu de activitate, o entitate a cărei activitate pare că a parcurs un traseu mai aproape de un labirint decât de unul bine stabilit şi bine orientat şi căreia i-au fost străine noţiunile de economicitate, eficienţă şi eficacitate în organizarea activităţii şi în utilizarea fondurilor publice alocate”, remarca, în 2013, Curtea de Conturi în raportul de audit asupra Companiei, document în care erau menţionate „abaterile de legalitate şi regularitate, constatate la nivelul centralei” instituţiei.
Cum au dispărut banii pentru drumuri şi autostrăzi reiese şi din documentele procurorilor care vorbesc despre plăţi pentru lucrări inexistente.
Cum s-au cheltuit banii. Metode, ARTICOL INTEGRAL şi exemple concrete AICI
Cu o companie pentru drumuri şi autostrăzi cu un buget anual de 1,7 miliarde de euro, de ce nu avem totuşi şosele în România? Banii ar ajunge pentru construirea a 300 de kilometri de autostradă pe an sau reabilitarea a 2.500 de kilometri de drum naţional.
Se scurg însă printr-o reţea de interese politice şi economice. Contracte cu dedicaţie, supraevaluări de costuri, plăţi pentru lucrări inexistente sunt doar câteva dintre motivele pentru care astăzi, după 25 de ani de la Revoluţie, nu avem nici măcar 700 de kilometri de autostradă, susţine Gandul.
În premieră în ultimii ani, nu procurorii, ci un angajat al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a vorbit despre corupţia din Compania care are în administrare cei 15.665 de kilometri de drum naţional şi 695 de autostradă.
„Dacă se ia şpagă în CNADNR? Eu am informaţii de următorul tip. Sunt directori care au case mai mari decât Versailles-ul şi care au lucrat toată viaţa lor la stat. Mai e o problemă. Au gestionat contracte care şi-au mărit valoarea de la un milion de euro la 10 milioane de euro, au contracte pe nişte caiete de sarcini doar la anumite firme, adică erau făcute caiete de sarcini mănuşă, pentru anumite firme. (...) Mă uit un pic la cum e făcut caietul de sarcini şi pot să spun cu o probabilitate de 70-80% cine câştigă un contract. Şi vă spun dumnevoastră acum că am precizat în anumite cazuri cu mult înainte cine o să câştige şi s-a confirmat”, a declarat, pentru gândul, Alin Goga, director adjunct de investiţii la Regionala Craiova a CNADNR.
Acelaşi director care în urmă cu câţiva ani declara la fel de tranşant că „dacă lumea ar şti în România cum se cheltuiesc banii publici şi cât de prost sunt administraţi ne-ar împuşca ca pe câini, la gard”.
Şi atunci, şi acum a fost sancţionat. A câştigat împotriva Companiei atunci, acum şefii i-au anunţat suspendarea pe motiv că a acordat interviuri fără a avea aprobarea conducerii.
Ca urmare a dezvăluirilor, Corpul de Control al Ministrului Transporturilor a fost trimis luni la CNADNR pentru a verifica informaţiile apărute în spaţiul public.
De-a lungul timpului însă neregulile şi ilegalităţile din CNADNR au fost consemnate de instituţiile statului.
„CNADNR a creat impresia, cel puţin în perioada auditată, unei entităţi care nu a înţeles şi nu s-a acomodat pe deplin cu scopul şi cu obiectul propriu de activitate, o entitate a cărei activitate pare că a parcurs un traseu mai aproape de un labirint decât de unul bine stabilit şi bine orientat şi căreia i-au fost străine noţiunile de economicitate, eficienţă şi eficacitate în organizarea activităţii şi în utilizarea fondurilor publice alocate”, remarca, în 2013, Curtea de Conturi în raportul de audit asupra Companiei, document în care erau menţionate „abaterile de legalitate şi regularitate, constatate la nivelul centralei” instituţiei.
Cum au dispărut banii pentru drumuri şi autostrăzi reiese şi din documentele procurorilor care vorbesc despre plăţi pentru lucrări inexistente.
Cum s-au cheltuit banii. Metode, ARTICOL INTEGRAL şi exemple concrete AICI