Festivalul internațional de film documentar fARAD revine între 8 și 12 octombrie la Cinema Arta din Arad cu o selecție provocatoare de 11 documentare internaționale și românești care aduc în prim-plan tema acestei ediții – PROPAGANDĂ.
„În vremuri complicate, tema propagandei devine centrală. fARAD #12 se relansează în oglindirea timpului prezent. Într-o lume în care granița dintre ideile de bună credință și intoxicarea ideologică se estompează periculos, provocarea e să folosim arta documentarului ca pe un spațiu al întrebărilor deschise. Teme actuale complexe prind contur din perspective diferite și oferă publicului de toate vârstele instrumentele necesare pentru a face diferența între labirintul vorbelor și intențiile reale ale acțiunilor”, declară Corina Șuteu, președintele festivalului.
Într-un moment istoric marcat de știri false, războaie informaționale și manipularea emoțiilor colective prin imagini și narative media, selecția tematică de la fARAD #12 propune publicului o reflecție asupra felului în care cinematografia poate expune mecanismele prin care propaganda modelează percepții, ideologii și realități sociale. „Este o temă arzătoare – propaganda e forța care răstoarnă adevărul, inventează noi realități și manipulează masele de pretutindeni, din trecut și până azi. Programul reunește filme care investighează căile persuasiunii propagandistice utilizate de cei care urmăresc să aibă puterea, indiferent că servesc nazismului, socialismului, capitalismului, sionismului sau religiei”, declară Dimitris Kerkinos, directorul artistic al festivalului.
Selecția principală reunește atât documentare de antologie, cât și titluri proaspete, printre care The Venerable W (r. Barbet Schroeder), Revue (r. Serghei Loznitsa), The Propagandist (r. Luuk Bouwman), F@ck This Job (r. Vera Krichevskaya), The Kingmaker (r. Lauren Greenfield), Propaganda: The Art of Selling Lies (r. Larry Weinstein), Riefenstahl (r. Andres Veiel) și Mr Nobody Against Putin (r. Pavel Talankin & David Borenstein). Programul este completat de două filme autohtone, Viitor luminos de Andra MacMasters – ales pentru deschiderea oficială a festivalului, el fiind totodată unul dintre proiectele dezvoltate anterior în cadrul Laboratorului fARAD – și Opt ilustrate din lumea ideală de Radu Jude și Christian Ferencz-Flatz.
Tema Propagandei se regăsește și în campania de imagine a festivalului, care a avut drept protagonist un politician fictiv pe nume Drăgan Popa (care nu e altceva decât anagrama temei), creat de artistul Matei Branea pentru teaser-ul și posterul celei de-a 12-a ediții de fARAD.
Totodată, ediția #12 inaugurează o competiție națională de scurtmetraje documentare, hibride și experimentale. În urma apelului public, au fost înscrise 89 de proiecte realizate de cineaști emergenți din România și Republica Moldova, dintre care au fost selecționate 13 titluri. „Selecția acestor scurtmetraje s-a bazat pe originalitatea tematică și pe inovația cinematografică”, subliniază Dimitris Kerkinos.
Filmele vor fi proiectate în cadrul festivalului grupate în trei programe și vor fi urmate de întâlniri cu realizatorii filmelor. Scurtmetrajul câștigător va fi recompensat cu un premiu de 1.000 de euro, acordat regizorului de către un juriu format din trei profesioniști ai industriei, iar filmul distins cu o mențiune specială va beneficia de o sesiune de mentorat cu Dana Bunescu – unul dintre cei mai apreciați editori și designeri de sunet din cinematografia românească.
Cele 13 titluri în competiție sunt:
Mold (r. Alexandru David Madaș, 4’)
Triptic / Triptych (r. Cezara Crețu, Robert Makkos, 11’)
Țara nimănui (r. Oleg Creangă, 25’)
Apele în care ne scăldăm / The Waters We Dwell In (r. Răzvan Dima, 18’)
Doamne fă din leu dolar / There Are No Fir Trees Here (r. Valentin-Rareș Fogoroș, 21’)
Eu cu mine nu mă plictisesc niciodată (r. Octavia Bortișcă, 8’)
We Lived Slowly in Times of Peace (r. Kristina Jacot, 8’)
Zoo (r. Traian Păsculescu, 16’)
Ultima cascadă / The Last Stunt (r. Matei Elesei, 19’)
Portrete ale depresiei / Portraits of Depression (r. Isabela Adoch, 14’)
What Freedom Looks Like (r. Dorel Gnatiuc, 31’)
Vandartism (r. Endre Szasz, 7’)
Marinică, băiatul meu / Marinică, My Boy (r. Mihnea Toma, 21’)
În afara competiției și precedând lungmetrajul care deschide oficial fARAD #12 va fi prezentat scurtmetrajul Arad (25’), un exercițiu colectiv coordonat de Carmen Lidia Vidu și realizat în Arad în urma unui atelier de film documentar desfășurat în cadrul Underground Festival 2025.
Inițiat și dezvoltat ca un eveniment dedicat educării prin imagine a publicului, dar și revitalizării interesului pentru filmul de artă, Festivalul fARAD a fost lansat în 2014 la inițiativa Corinei Șuteu, președintele festivalului, și a Insula 42, în colaborare cu Centrul Municipal de Cultură Arad.
Festivalul se află sub patronajul Primăriei Municipiului Arad și este produs și curatoriat de Insula 42, director artistic Dimitris Kerkinos și consultant artistic Mihai Chirilov, coordonator general: Elvira Lupșa. Co-fondator: Oana Radu.
Ediția a 12-a este co-organizată de Insula 42 și de Primăria Arad prin Centrul Municipal de Cultură Arad și susținută de Banca Transilvania, Groupama, Centrul Național al Cinematografiei, UCIN și Institutul Francez din România.