E bătut în cuie. Clujul va avea metrou. S-a semnat contractul

Data publicare: Vineri, 26 Mai, 2023 Total: 626 accesari

E bătut în cuie. Clujul va avea metrou. S-a semnat contractul

Contractul pentru realizarea metroului din Cluj-Napoca a fost semnat joi, 25 mai, de primarul Emil Boc. Gülermak, Alstom şi Arcada sunt cele trei companii care alcătuiesc asocierea de firme desemnată câştigătoare pentru construirea primei magistrale de metrou din Cluj-Napoca.

 

”Este cel mai mare proiect de infrastructură din istoria Clujului, un proiect de 2,2 miliarde de euro pentru proiectare şi execuţie, care acoperă 19 staţii şi 21 de kilometri”, a spus Emil Boc în deschiderea ceremoniei de semnare a contractului.

 

Termenul pentru realizarea magistralei de metrou este de opt ani, din care unul este pentru etapa de proiectare, iar restul pentru execuţie. Traseul liniei de metrou începe din zona nouă rezidenţială din Floreşti. Primele trei staţii deservesc zone de locuinţe de densitate medie din Floreşti, iar staţiile 4 şi 5 deservesc zone multifuncţionale într-o dezvoltare dinamică, desfăşurate în jurul ancorelor viitorului spital regional de urgenţă şi ale centrului comercial Vivo.

 

Staţiile 6, 7 şi 8 deservesc cartierul Mănăştur (cea mai densă zonă de locuinţe din oraş), iar apoi linia urmează magistrala rutieră vest-est, traversând centrul oraşului, până la Piaţa Mărăşti. De aici, o ramură a liniei continuă înspre zona industrială Bulevardul Muncii, asigurând şi legătura cu calea ferată şi viitorul serviciu de tren metropolitan, iar o altă ramură deserveşte cartierele Gheorgheni şi Sopor, unde este amplasat şi Depoul suprateran. Întreaga linie este în subteran, cu excepţia racordului de tranziţie de lângă depou.

 

Cluj-Napoca va deveni astfel primul centru regional al României cu metrou după Bucureşti şi intră în linie dreaptă pentru a forma o zonă metropolitană cu peste un milion de locuitori, în condiţiile în care oraşul a atras în ultimii ani investiţii atât în producţie, cât şi în imobiliare şi mai ales în IT.

 

Din consorţiul responsabil de construirea metroului din Cluj-Napoca, o singură companie este locală, Arcada. Aceeaşi firmă a lucrat, printre altele, la con­struc­ţia căii ferate care face legătura între Gara de Nord din Bucureşti şi ae­roportul Otopeni. De altfel, Arcada Com­pany s-a specializat în lucrări de reabilitare a căii ferate şi construcţii de poduri.

 

În ceea ce priveşte Alstom Transport, această companie este responsabilă de mentenanţa trenurilor la metroul din Bucureşti, iar în această perioadă, potrivit reprezentanţilor Metrorex, nu asigură servicii conform contractului, ceea ce a dus la creşterea intervalelor de succedare a trenurilor. La finalul lui 2021 a fost semnat cu Alstom Transport un contract pe 15 ani pentru mentenanţa trenurilor de metrou, valoarea contractului fiind de 2,45 miliarde de lei (500 de mil. euro) iar contractul a intrat în vigoare la început de 2022.

 

La rândul său, Gülermak Agir Sanayi Inşaat Ve Taahhüt A.S este un grup de firme originar din Turcia, fondat în 1958, cu proiecte industriale şi de infrastructură realizate la nivel global, potrivit informaţiilor de pe site-ul de prezentare. Dintre proiectele finalizate, fac parte staţii de metrou din Istanbul şi Varşovia, fabrici de zahăr, de ciment, hidrocentrale. Gülermak este parte şi din asocierea care a câştigat contractul pentru realizarea magistralei 6 de metrou din Bucureşti, care va face legătura cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă din Otopeni. Compania a câştigat un proiect de construire a metroului şi în Dubai.

 

Sursa: produsinardeal.ro