Proprietarii de mașini mai vechi de 15 ani vor plăti un impozit mai mare care ar putea ajunge și la 900 de lei pe an

Data publicare: Luni, 26 Iulie, 2021 Total: 2101 accesari

Proprietarii de mașini mai vechi de 15 ani vor plăti un impozit mai mare care ar putea ajunge și la 900 de lei pe an

Cei care au maşini mai vechi de 15 ani au toate şansele să plătească un impozit mai mare. Valoarea acestuia va fi stabilită de primarii şi ar putea ajunge şi la 900 de lei pe an.

 

În parcul auto din România sunt circa 8 milioane de maşini, iar aproape 40% din acesta are mai mult de 17 ani, spune ministerul mediului. Spre compaţie, media vârstei unei maşini din România este cu cinci ani mai mare decât a unei maşini din Uniunea Europeană.


Tot în comparație cu majoritatea statelor member UE, România nu are un sistem de taxare a poluării care descurajează deţinerea maşinilor poluante cum se întâmplă în marea majoritate a statelor membre.

 

Parcul auto a îmbătrânit accelerat după ce România a scos orice formă de descurajare a importurilor de autoturisme vechi, spune ministrul mediului Barna Tanczos, care mai  susţine că Uniunea Europeană este în pragul unei revoluţii auto, pe care românii nu o conştientizează.

 

„România nu are un sistem de taxare a poluării şi este nevoie de un pachet de măsuri care să facă diferenţa între cetăţeanul care, într-adevăr, nu-şi permite o maşină nouă şi cel care umblă pe stradă cu o maşină mai veche de 15 ani, dar pe piaţa liberă costă 15 - 20.000 de euro.”, a afirmat, joi, într-o conferinţă de presă, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos, citat de Agerpres.

 

La nivelul coaliţiei de guvernare se discută un pachet de măsuri prin care românii cu venituri mici, proprietari de rable, să fie ajutaţi să-şi cumpere maşini mai puţin poluante. Pe de altă parte, cei care au bani - ar urma să fie descurajaţi să-şi folosească maşinile vechi.

Surse apropiate negocierilor din Coaliţie spun că una dintre variantele discutate prevede ca programul Rabla să fie suplimentat, iar fiecare primărie să ajute cu bani cetăţenii vulnerabili să-şi schimbe maşinile vechi şi poluante cu unele noi, mai puţin poluante.

Cei cu venituri mici ar putea primi până la 3000 de euro comparativ cu ce oferă în prezent programul Rabla, unde pentru achiziția unei mașini noi pe motorină sau benzină și scoaterea din circulație a uneia vechi, se primesc 1500 de euro.

Banii ar putea veni din fondul pe care Uniunea Europeană ar vrea să-l instituie la nivel european ca să-i ajute pe oamenii fără resurse financiare să nu mai polueze cu maşinile pe care le conduc.

Conform noului plan pentru compaterea schimbărilor climatice al Comisiei Europeane, până în 2035, toate modelele vândute de dealerii auto în Uniune, inclusiv în România, trebuie să fie electrice, fără emisii de carbon.



Se pregăteşte însă şi o măsură de descurajare. Ar urma să fie modificat codul Fiscal, astfel încât primăriile să aibă dreptul să impună impozite mari pentru maşinile vechi.

 

De pildă, proprietarul unei maşini de peste 15 ani ar putea să plătească un impozit de cel puţin 900 de lei.  

 

De asemenea, Comisia Europeană propune introducerea unei taxe în carburant pe care şoferii să o plătească în statele membre care nu au reuşit să reducă poluarea pe şosele. Ca să intre în vigoare, ideea trebuie aprobată şi de Parlamentul Uniunii Europene.