“Aradul sortează”! Vom sorta gunoiul din casă

Data publicare: Joi, 21 Ianuarie, 2021 Total: 1615 accesari

“Aradul sortează”! Vom sorta gunoiul din casă

“Aradul sortează. TU colectează separat. Chiar contează!” Acesta este îndemnul RETIM, al Primăriei Arad și al ADI SIGD Arad, care și-au propus pentru anul 2021 o creștere a nivelului de pregătire pentru reutilizare și reciclare a deșeurilor de hârtie, metal, plastic și sticlă.


Pentru îndeplinirea acestui obiectiv, Primăria Arad şi Retim şi-am propus să deruleze în comun o campanie de informare-conștientizare a tuturor utilizatorilor serviciului de salubrizare din Arad asupra obligației legale de colectare separată a deșeurilor. Totodată, vom comunica pe larg care sunt regulile de colectare separată a deșeurilor.  

 

 

Din cele 9000 de tone de deșeuri care sunt colectate lunar de către RETIM în zona 1 a județului Arad, doar o mică parte pot fi reciclate. Din neglijență sau nepăsare, deșeurile sunt aruncate amestecate în containere sau la întamplare, iar această situație face imposibilă sortarea și reciclarea.

 

Pentru ca întreg Sistemul Integrat de Management al Deșeurilor (SIMD) să funcționeze este nevoie de un comportament corect al tuturor actorilor din sistem: pe de o parte cetățenii, asociațiile de locatari, agenții economici și instituțiile care produc deșeuri, iar pe de altă parte operatorul de colectare și transport, stațiile de transfer și sortare, deponeele ecologice și companiile care reciclează deșeurile.

 

În acest moment există o infrastructură de colectare compusă din pubele și containere separate pentru diferite categorii de deșeuri: recipiente galbene, containere albastre, containere verzi, pubele sau compostoare maro, precum și containere negre/de metal. Acestea sunt puse la dispoziția generatorilor de deșeuri fie la gospodăriile inviduale sau sedii de firmă, fie în spațiile comune la platformele de colectare.

 

Începând de luna aceasta, după un amplu proces de retehnologizare, stația de sortare a Municipiului Arad a reintrat în funcțiune.

 

Călin Bibarț: “Stația de sortare este funcțională, dar pentru a fi și eficientă va trebui ca fiecare dintre noi să fim mult mai atenți la modul în care colectăm deșeurile. Noi, administrația locală, RETIM ca operator de salubritate menajeră și RECONS, în calitate de operator al stației de sortare, ne bazăm pe sprijinul sprijinul cetățenilor în acest demers al nostru de creștere al gradului de pregătire pentru reutilizare și reciclare a deșeurilor. În primă fază facem acest gest de a anunța, conștientiza, apoi vom trece la sesizări scrise înaintate celor care nu se conformează. În etapa următoare nu se vor ridica pubele dacă se constată că deșeurile nu au fost selectate corespunzător. Doar în ultima fază se va ajunge la amenzi. Este un demers pe care îl facem, noi, arădenii pentru a demostra că suntem un oraș civilizat și că știm cum trebuie să ne comportăm și în acest domeniu“

 

Ce pot și trebuie să facă CETĂȚENII? Trebuie să știe cum se colectează corect deșeurile în gospodărie sau la locul de muncă, să informeze toți membrii familiei și chiar vecinii lor asupra acestor reguli pentru că ne dorim cu toții un oraș curat. Și, de fapt, aceasta este o stare de normalitate la care putem ajunge ușor, dacă sunt respectate câteva reguli simple privind colectarea SEPARATĂ a deșeurilor și depozitarea lor în recipientele corespunzătoare.

 

Așadar, deșeurile trebuie colectate separat:

- plasticul și metalul se depun în recipientele galbene

- hârtia și cartonul se depun în containerul albastru

- ambalajele de sticlă se depun în containerele verzi

- deșeurile biodegradabile se depun în recipientele de culoare maro

- tot ce nu e reciclabil sau biodegradabil se depune în containerele negre

 

După sortare, deșeurile din plastic, metal, hârtie, carton, sticlă care îndeplinesc cerințele necesare sunt transportate la companii specializate unde în urma unor procese industriale sunt transformate în materie primă pentru alte produse, acestea reîntorcându-se în ciclul economic. Deșeurile reziduale și cele compromise prin amestec sau prin colectare neconformă sunt de-a dreptul îngropate în deponeele ecologice, situație care este cea mai dăunătoare pentru mediu și cea care generează cele mai mari cheltuieli.

 

Atenție! Este strict interzisă depozitarea în sau lângă recipientele de colectare a deșeurilor voluminoase, a celor periculoase, a deșeurilor electrice, electrocasnice și electronice, a deșeurilor rezultate din construcții, dar și a deșeurilor vegetale provenite din toaletarea pomilor sau curăţarea şi întreţinerea spaţiilor verzi. Municipalitatea arădeană a identificat soluții de colectare a acestor tipuri de deșeuri.

 

Rețineți! Colectarea separată și corectă a deșeurilor nu este numai o datorie morală, ci și o obligație legală, conform Legii 101/ 2006 și a Hotărârii de Consiliu Local al Municipiului Arad nr. 297/2015. Dacă va constata încălcări ale acesti obligații, Poliția Locală Arad poate aplica amenzi în cuantum de până la 1000 de lei pentru persoane fizice și de până la 2500 de lei pentru persoane juridice. Pe de altă parte, RETIM nu va mai colecta recipientele care conțin mai multe categorii de deșeuri amestecate. Pubelele și containerele cu conținut necorespunzător vor fi etichetate cu explicații și vor rămîne pe loc până la următoarea colectare, când vor fi ridicate numai dacă deșeurile au fost sortate corespunzător între timp.

 

Dacă identificați nereguli la punctele de colectare a deșeurilor vă rugăm să le sesizați, apelând Dispeceratul Direcției Generale Poliția Locală Arad, la numărul de telefon 0257-939! Dacă sunt probleme la ridicarea deșeurilor de către operatorul RETIM, se realizează fotografii sau video și se trimit pe site la următoarea aplicație https://retim.ro/sesizari/ .

 

Colectează corect deşeurile! Totul începe cu tine! Ghidul complet de colectare pentru utilizatorii serviciului de salubrizare este disponibil aici https://retim.ro/ghid-arad/

 

RETIM rămâne în contact direct cu clienţii săi pe canalele de comunicare online – website www.retim.ro, email contact@retim.ro și pagina oficială de Facebook. De asemenea, operatorii serviciului de Call Center sunt disponibili la numărul +40 374 885 692, de luni până vineri, între orele 07.00 – 19.00.