Alianța Vestului: bilanț la doi ani de la înființare

Data publicare: Joi, 10 Decembrie, 2020 Total: 1128 accesari

Alianța Vestului: bilanț la doi ani de la înființare

„Alianța Vestului” sau „AVE” a fost constituită pe 8 decembrie 2018, exact în urmă cu doi ani, la Timișoara. Prima alianță a orașelor din România a fost înființată de primarii de la acea vreme din Timișoara (Nicolae Robu), Arad (Gheorghe Falcă); Oradea (Ilie Bolojan) și Cluj-Napoca (Emil Boc) cu scopul de a accelera procesul de dezvoltare, de a atrage mai ușor fonduri europene și investitori în colaborare cu Guvernul.

 

„AVE” își propune să promoveze un set comun de proiecte: Autostrada Transilvania, Autostrada ViaCarpathia (drumul expres Arad-Oradea), Autostrada Timișoara-Belgrad, dezvoltarea unei conexiuni de tren de mare viteză între toate cele patru orașe, dezvoltarea unei rețele de transport public intraregional și interregional și creșterea mobilității ecologice în zona metropolitană prin proiecte de tip tren/tramvai/troleibuz/autobuz electric/metrou. Alianța are în vedere și  un pachet de facilități oferite agenților economici, dar și să susțină parteneriatele între universități și mediul de afaceri și administrația publică locală. Nu sunt uitate nici spitalele, fiind susținută ideea construirii unor spitale regionale de urgență la Cluj și Timișoara, ca poli de interconectare cu spitale județene. 

 

„Alianța Vestului doreşte să transmită un mesaj de responsabilitate. Acest proiect reprezintă o fundație pentru cele 3 direcții din platforma noastră. Întemeindu-ne această platformă, noi, primarii oraşelor, Timişoara, Oradea, Arad, Cluj - Napoca ne asumăm o responsabilitate”, scria la vremea respectivă pe Facebook Gheorghe Falcă, primarul de atunci al Aradului, astăzi europarlamentar.

 

De altfel, dintre primarii care au semnat actul constitutiv al „AVE”, doar Emil Boc a mai rămas pe funcție. Nicolae Robu a pierdut alegerile în septembrie și s-a întors la catedră, Ilie Bolojan a preferat să candideze pentru funcția de președinte al Consiliului Județean Bihor, pe care a și câștigat-o, iar Gheorghe Falcă, după cum știți, a fost ales europarlamentar. Proiectul inițiat însă de cei patru primari, în urmă cu doi ani merge mai departe, iar parteneriatul semnat pentru construirea drumului expres Arad-Oradea între Primăria Arad, Consiliul Județean Arad, Primăria Oradea și Consiliul Județean Bihor, pare cel mai îndrăzneț plan al Alianței, care a și început de altfel să fie pus în practică.

 

Un alt proiect important al „AVE” este electrificarea căii ferate Cluj-Napoca - Episcopia Bihor. Se dorește ca pe noile linii să nu mai circule trenuri pe motorină, ci doar electrice, care să ajungă la  viteze de până la 120 de km la oră. De menționat că datorită „AVE”, lucrurile au început să se miște și pe Autostrada Transilvania, având în vedere că s-a semnat contractul pentru realizarea a 30 de kilometri de autostradă între Nădășel și Zimbor.