Regulament pentru refacerea fațadelor degradate din centru. Vezi cum poți beneficia de ajutor financiar!

Data publicare: Miercuri, 20 Noiembrie, 2019 Total: 1589 accesari

Regulament pentru refacerea fațadelor degradate din centru. Vezi cum poți beneficia de ajutor financiar!

În cadrul unei conferințe de presă de miercuri, primarul Călin Bibarț a prezentat cele mai importante puncte ale regulamentului pentru privind ajutorul acordat de municipalitate pentru reabilitarea clădirilor degradate.



 

Regulamentului prin care municipalitatea acordă finanțare acelor proprietari care doresc să reabiliteze clădirile monument istoric este aproape gata și urmează să urmeze calea legală și va fi pus la transparență timp de 45 de zile.

 

Prin acest regulament, Primăria Arad dorește să stabilească reguli prin care va acorda susținere financiară pentru lucrările propuse și va contribui, nerambursabil, cu până la 20% din costuri, diferența de 80% urmând să poată fi rambursată eșalonat de proprietari pe o perioadă de până la 10 ani.

  

Regulamentul privește doar proprietarii persoane fizice, acesta se va adresa pentru început clădirilor istorice din centrul orașului. Procedura de evaluare și clasificare va dura câteva luni, iar apoi proprietarii vor fi, din nou, notificați, urmând ca, dacă doresc să facă parte din acest program de finanțare, să facă o notă tehnică de constatare și să obțină o autorizație de construire.






Comunicat de Presă:


Primăria Municipiului Arad lucrează în acest moment la un nou regulament de acordare de asistență și sprijin financiar proprietarilor de imobile din zona protejată a municipiului. Programul va oferi proprietarilor de clădiri, persoane fizice, un instrument financiar flexibil și ușor de accesat, în vederea creșterii calității arhitectural-ambientale a clădirilor.

 

Mai întâi, Primăria Municipiului Arad va realiza o ierarhie a imobilelor care necesită intervenție imediată.

 

Pasul următor va fi o notificare a  proprietarilor din clădirile selecționate. Pentru a putea beneficia de sprijinul financiar din partea Primăriei, proprietarii acestor clădiri au obligația de a realiza lucrările de intervenție și protejare a clădirilor, dacă acestea prezintă degradări care pun în pericol viața, integritatea fizică, sănătatea și siguranța populației, care afectează calitatea mediului, a cadrului construit urban și a spațiilor publice.

 

Ulterior, deținătorii notificați au obligația de a transmite primăriei hotărârea ori, după caz, acordul scris, însoțită/însoțit de nota tehnică de constatare elaborate în condițiile legii, în termen de maximum 60 de zile de la data primirii notificării.

 

Nota tehnică de constatare se elaborează de către experți tehnici atestați de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, iar în cazul clădirilor clasate/în curs de clasare ca monumente istorice, de către experți tehnici atestați de către Ministerul Culturii, în scopul stabilirii stării tehnice a clădirii din punct de vedere al asigurării cerințelor esențiale de calitate a construcțiilor.

 

În cazul în care prin nota tehnică de constatare se stabilește necesitatea efectuării unei expertize tehnice pentru structura de rezistență și/sau pentru terenul de fundare ori a unor lucrări de consolidare/reparații la structura de rezistență a clădirii, care condiționează executarea lucrărilor de intervenție, deținătorul notificat informează în scris primarul și inspectoratul teritorial în construcții și, în cazul clădirilor clasate/în curs de clasare ca monumente istorice și/sau amplasate în zonele de protecție a monumentelor istorice ori în zone construite protejate, serviciile deconcentrate ale Ministerului Culturii. Lucrările vor fi asigurate din finanțarea exclusivă a proprietarilor. După finalizarea consolidării structurii, proprietarii pot solicita finanțarea pentru a anvelopa clădirea în condițiile Legii nr. 153/2011 privind creșterea calității arhitectural-ambientale a clădirilor, cu modificările și completările ulterioare.

 

După întocmirea notei tehnice de constatare, proprietarii contractează elaborarea documentației tehnice pentru autorizarea executării lucrărilor de intervenție, precum și a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție elaborat/elaborate și avizat/avizate în condițiile legii cu respectarea proiectului de arhitectură existent la cartea tehnică a construcției. Tot proprietarii imobilelor vor fi cei care vor avea obligația de a obține autorizația de construire.

 

Finanțarea lucrărilor de intervenție, se efectuează astfel:

 

 

 

 

Perioada de recuperare a sumelor avansate de către autoritatea locală pentru asigurarea cotei de contribuție aferente proprietarilor prin intermediul taxei este de 5 ani.

 

Prin excepție de la prevederile de mai sus, sumele avansate de autoritatea administrației publice locale pentru asigurarea contribuției proprietarilor/asociațiilor de proprietari pentru executarea lucrărilor de intervenție sunt considerate cheltuieli de natură socială și se pot recupera într-un termen de 10 ani pentru clădirile în care locuiesc persoane din categoriile de proprietari, persoane fizice, respectiv familii care conform anchetei sociale efectuate înainte de stabilirea naturii sociale a cheltuielilor și pe durata recuperării acestora de autoritatea administrației publice locale și pe toată durata realizării lucrărilor de intervenție realizează venituri medii nete lunare pe persoană singură/membru de familie mai mici sau egale cu salariul minim net garantat în plată pe țară.

 

 

 

În cazul în care se optează pentru sprijinul financiar al administrației locale, Municipiul Arad va organiza, în condițiile Legii 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare și Hotărârii Guvernului Nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, procedura de achiziție publică de executare a lucrărilor, cu participarea reprezentantului delegat al asociației de proprietari sau a proprietarului de clădire, după caz, în Comisia de adjudecare a ofertelor. Contractele de execuție urmează să fie încheiate între executantul lucrărilor de reabilitare desemnat în urma procedurii de achiziție publică, Municipiul Arad ca autoritatea publică cofinanțatoare și proprietar/asociație de proprietari – prin reprezentant.

 

 

 

Vom pune la transparență un regulament referitor la fațadele clădirilor, respectiv acolo unde legea ne permite vom putea interveni. Vor fi situații bine definite, clare și să spunem corect calculate și ca prioritizare și ca alocare bugetară.  Vom putea acorda sprijin financiar celor care nu-și permit reabilitarea clădirilor. Ne  dorim ca prin aceste facilități să schimbăm fața orașului. În acest moment se definitivează acest regulament, va fi pus la transparență, iar apoi va ajunge în Consiliul Local.  Sper ca de anul viitor să putem deja lucra în baza acestui regulament.”, a explicat primarul municipiului Arad, Călin Bibarț.

 

Până în prezent, din Lista imobilelor selectate pentru etapa I – Zona de acțiune prioritară I, conform Legii nr. 153/2011, privind măsuri de creștere a calității arhitectural-ambientale a clădirilor, cu modificările și completările ulterioare, din cele 57 de clădiri selecționate, au fost finalizate lucrările de reabilitare la 14 imobile, 5 imobile sunt în prezent în execuție, au fost emise, pentru alte clădiri, 12 Autorizații de Construire, respectiv 4 Certificate de Urbanism.

 

Clădirile unde au fost executate lucrări în condițiile Legii nr. 153/2011 cu modificările și completările ulterioare, sunt scutite la plata impozitului, pe o perioadă de 5 ani, în condițiile hotărârii anuale de stabilire a impozitelor și taxelor locale datorate bugetului municipiului Arad.