Medalion Robert Schumann

Data publicare: Marti, 16 Februarie, 2016 Total: 1816 accesari

 

            Doi tineri invitaţi, aflaţi la început de carieră, propun pentru seara simfonică din 18 februarie de la ora 19.00, din sala Cercului Militar de pe B-dul Decebal nr.19, un program de inspiraţie romantică, un medalion dedicat compozitorului Robert Schumann, una dintre cele mai reprezentative figuri ale secolului al XIX-lea, cel care a îmbinat la modul ideal intelectualul şi emoţionalul în registrele sentimentelor, ale gândirii şi ale sensibilităţii.

            “Medalionul propus pentru următoarea noastră întâlnire muzicală este dedicat unuia dintre primii fruntași ai romantismului german. În ciuda faptului că muzica lui Robert Schumann nu a fost pe deplin înțeleasă în timpul vieții sale, ea desprinzându-se de prea restrictivele forme și structuri clasice, acum ea este considerată îndrăzneață, în primul rând datorită originalității armoniei, formei și ritmului.” – dr. Alin Văcean, manager al Filarmonicii de Stat Arad.

            Uvertura Manfred op.115, extras al muzicii de scenă, creeată pentru suportul  poemului dramatic al lui Byron şi Simfonia a II-a, op.61, scrisă într-o periodă de timp marcată de primele semne ale maladiei care îi va fi fatală compozitorului, au fost opţiunile dirijorului Marcell Dénes-Worowski, a cărui conlucrare cu violoncelistul Petrus Bölöni Àron, completează tabloul schumannian  cu o creaţie a anului 1850, Concertul pentru violoncel şi orchestră în la minor.

            Desemnat pe bună dreptate  “cea mai îndrăzneaţă şi aventuroasă” partitură  din literatura destinată instrumentului, adevărată culme a repertoriului violoncelistic universal, ópusul demonstrează afecţiunea lui Schumann pentru caracterul şi capacităţile de expresie ale instrumentului, puternic motivată şi de postura sa de  interpret “technician”. Lucrarea este o superbă desfăşurare de virtuozitate, însă chiar şi în pasajele cele mai dense şi complicate grafic, expresia şi emoţia rămân suverane. Un studiu asupra liniei de solo a partiturii dezvăluie o cunoaştere în profunzime a idiomului şi a instrumentului şi dovedeşte un  balans perfect între segmentele  dedicate vocii principale şi cele ale orchestrei.

 

            Portret - Marcell Dénes-Worowski

            Marcell Dénes-Worowski a absolvit cursurile Şcolii elementare de muzică Farkas Ferenc şi ale Conservatorului de  muzică St. Stefan din Budapesta, unde a avut parte şi de primele îndrumări în domeniul dirijatului (Gábor Horváth), al compoziţiei şi teoriei muzicii (László Draskóczy), al ingineriei de sunet (László Ujházy), al contrabasului (László Heigl), al pianului şi instrucţiei vocale (Emília Baghy) şi al chitarei clasice (Balázs Szűcsi). Perioada anilor 2010 – 2015 este legată de  abordarea la un nivel superior al domeniilor de specialitate, tânărul muzician perfecţionându-se la Universität für Musik und dastellende Kunst din Viena, unde a studiat contrabasul la clasele profesorilor Josef Niederhammer şi Werner Fleischmann, dirijatul de orchestră cu profesorii Mark Stringer şi Yuji Yuasa şi dirijatul coral cu Erwin Ortner şi Ingrun  Fussenegger.

            Începând din anul 2007 urmează anual cursuri de măiestrie artistică la clase de dirijat îndrumate de Gábor Hollerung (Budapesta), Daniel Hardingatthe (Viena), Clark Rundell Simone Young, Zubin Mehta, Fabio Luisi, Nicolás Pasquet, Clark Rundell, Johannes Schäfli, Bertrand de Billyat, Jeffery Meyerat (Universität für Musik und dastellende Kunst - Viena), Ilona Meskó (MÁV – Budapesta).

            Experienţa sa dirijorală este până în prezent acumulată în proiecte importante de muzică contemporană, derulate sub patronajul Conservatorului Béla Bartók  din Budapesta (2009 -2011) şi al Universităţii de muzică din Viena (2011), dar şi ca invitat al Filarmonicii Zúgló (Budapesta), orchestra simfonică MÁV (Budapesta), Filharmonia Bałtyckaim F. Chopina (Gdansk), Wiener Barockorchester (Viena). În anul 2015, Marcell Dénes-Worowski şi-a susţinut concertul de  absolvire la pupitrul orchestrei ORF Radio - Symphonieorchester, în Goldener Saal (Sala de aur) de la Musikverein din Viena.

 

             Portret - Petrus Bölöni Àron

 

            Născut la Oradea, într-o familie de muzicieni, Petrus Bölöni Àron a început să studieze violoncelul la vârsta de 7 ani. La 11 ani şi-a început studiile la Conservatorul Bela Bartók din Budapesta, la secţia dedicată tinerelor talente, sub îndrumarea prof. Puskás Zsolt.

            A fost membru al orchestrei Filarmonicii din Zuglo, unde a asimilat un repertoriu bogat şi a cunoscut  muzicieni şi dirijori renumiţi: Kobayashi Kenichiro, Kocsis Zoltán, Yuri Simonov, Kovács János, Bogányi Tibor, Kelemen Barnabás, Ránki Dezső, Mező László.

            În anul2010 aînceput să studiezela  Academiade Muzică Franz Liszt din Budapesta,  pe care a absolvit-o la clasa  prof. Déry György. A urmat numeroase clase de măiestrie girate de Miklós Perényi, László Mező, Tamás Koó,  Tamás Mérei,  Pál Banda,  György Kertész, Ottó Kertész,  György Déri,  Jonathan Cohen, Fridrich Gauwerky, Varga Tamás, Dmitry Ferschtman, Lluis Claret,  iar recent şi-a încheiat prima etapă a studiilor de masterat, sub îndrumarea renumitului violoncelist Miklós Perényi. Începând din anul viitor va continua să studieze  la Academia de muzică Franz Liszt, la clasa aceluiaşi maestru.

            Printre  cele mai remarcabile apariţii de scenă se numără turneul cameral pe care l-a realizat în Italia  în anul 2012, în compania celebrei pianiste Marta Argerich şi a violonistului Hosszu Geza Legocky, turneul din Sardinia din anul 2013, cu ansamblul Anima Musicae, alături de  Sir James Galway (flaut)  şi Barati Kristof (vioară) şi tot în 2013, invitaţiala Bergen, la The International Holland Music Sessions, unde a participat la cursurile violonceliştilor Dmitry Ferschtman  şi Lluis Claret.

            În vara anului 2015 a fost invitat la Encuentro Festival de Musica din Spania, unde a avut oportunitatea să cânte în programe camerale cu violonistul Zacher Bron şi flautistul András Adorján, să susţină recitaluri solo cu un repertoriu  Bach, Ligeti, Ceaikovski şi să urmeze cursuri  de muzica de cameră sub îndrumarea violonistei Mihaela Martin şi a flautistului András Adorján.

           Din luna august 2015 este membru al Operei Naţionale Ungare, în cadrul proiectului „Academia Operei”.