Toamna Muzicală Arădeană: Messa di Gloria, de Pietro Mascagni, în Catedrala Catolică Sfântul Anton de Padova

Data publicare: Marti, 03 Noiembrie, 2015 Total: 1620 accesari

Se împlinesc în acest an 70 de ani de la dispariţia lui Pietro Mascagni, compozitorul care câştigă în 1889 un concurs de opere într-un singur act şi se bucură cu a sa Cavalleria Rusticana de unul dintre cele mai mari succese ale istoriei muzicii. Nici una dintre lucrările sale următoare (L’amico Fritz 1891, I Rantzau 1892, Iris 1898, Il piccolo Marat 1921, Nerone 1935 ş.a.) nu a putut să depăşească succesul enorm al acestei prime opere, însă demersurile realizate în anii recenţi i-au adus lui Mascagni statutul binemeritat.

 

Toamna Muzicală Arădeană nu putea uita de cei 70 de ani scurși de la dispariția celui care a compus una dintre cele mai sensibile și răvășitoare Messa di Gloria – Pietro Mascagni. Iar concertul oferit joi seara, în impresionantul spațiu al Catedralei catolice Sfântul Anton de Padova, se înscrie în seria concertelor comemorative susținute pe marile scene ale lumii și dedicate acestui compozitor cu totul aparte al spiritului creativ italian – dr. Alin Văcean, manager al Filarmonicii de Stat Arad.

 

În anul comemorativ 2015, operele sale sunt promovate oriunde este posibil, iar de numele compozitorului se leagă festivaluri sau concursuri de compoziţie: punctul culminant la Festivalul de la Wexford, din toamna acestui an a fost Guglielmo Ratcliff, partitura care l-a impresionat chiar şi pe Giuseppe Verdi, dar pe care Mascagni a dat-o la o parte în anii de început, pentru ca să se dedice Cavalleriei, iar în vara recent încheiată, cea de a treia ediţie a Concursului de Compoziţie de muzică sacră Papa Benedict al XVI-lea, a fost dedicată anului comemorativ Mascagni.

 

În creaţia compozitorului, muzica sacră apare doar în perioada de studii, pe care le-a urmat la Conservatorul din Milano şi în aceea a primilor ani ai carierei sale de dirijor itinerant. Compusă în 1888, Messa di Gloria este considerată în mod cert drept cea mai reuşită în domeniul repertoriului sacru şi rămâne una dintre cele mai calitative lucrări de gen scrisă în Italia la sfârşitul secolului al XIX-lea.

 

Festivalul Toamna Muzicală Arădeană se încheie în seara de 5 noiembrie, la ora 19.00, la Catedrala Catolică Sf. Anton de Padova, cu această ultimă partitură sacră semnată de Mascagni, în interpretarea orchestrei simfonice, a corului academic pregătit de Robert Daniel Rădoiaş, a soliştilor invitaţi – tenorul Adrian Dumitru şi baritonul Paride Pandolfo (Italia), un întreg a cărui finalitate poartă şi de această dată marca rafinamentului şi a perfecţiunii, îmbinate în mod consecvent de la pupitrul dirijoral de maestrul Roberto Salvalaio.