Cei mai în vârstă își amintesc poate că în anii ”90 încă exista meseria de dactilograf, o persoană care transcrie pe calculator un text scris de mână. Însă, odată cu răspândirea calculatoarelor, și această meserie, la fel ca altele, a dispărut. Vedem azi răspândirea roboților și a programelor de inteligență artificială și ne dăm seama că unele meserii vor cădea cât de curând în desuetudine, poate vor fi chiar uitate, la fel ca meseriile de lampagiu, telefonist, pianist la cinematograf, lustragiu (care curăța pantofii) ori liftierul care opera liftul înainte ca noi să avem toată tehnologia din spatele panoului de control.
Astfel, prof. Loredana Roman, directorul Centrului Județean de Excelență Arad (CJEX AR), a răspuns prompt la solicitarea părinților elevilor care fac performanță în cadrul acestei instituții, pentru a organiza o întâlnire în care să se discute despre meseriile spre care ar trebui să fie îndrumați copiii în ziua de azi. Pentru a răspunde în mod profesionist la temerile părinților, au fost cooptați psihopedagogii Editha Coșarbă și Emese Bojin, reprezentând asociațiile „Share Education” și „Equillibrium”. Echipa astfel formată a depus un efort deosebit pentru a se documenta din surse științifice și a furniza informații relevante.
„Cea de a doua întâlnire din cadrul proiectului «Părinții Generației Z» a reprezentat o ocazie pentru ca părinții elevilor înscriși la Centrul Județean de Excelență Arad să cunoască aspecte inedite despre «meseriile viitorului», despre competențele pe care copiii lor trebuie să și le formeze din această perspectivă, despre rolul pe care familia îl are în susținerea acestui demers. Le mulțumesc celor două doamne formatoare, Editha Coșarbă și Emese Bojin, pentru că ne-au ghidat în cadrul tematicii dezbătute. Le mulțumesc părinților prezenți și îi aștept, alături de alți părinți, la întâlnirile care vor continua și în anul școlar viitor”, declară prof. Loredana Roman, directorul CJEX AR.
Părinții au aflat despre revoluțiile industriale din secolul al XVIII-lea și până azi, cum s-a ajuns la modul tehnologizat în care se lucrează acum și care sunt tendințele globale. Ei au dat exemple din viața de zi cu zi și au pus întrebări tot mai dificile în timp ce organizatorii au ghidat cu măiestrie discuția.
„Să îndrumi un adolescent intră atât în atribuțiile părinților cât și în atribuțiile cadrelor didactice. La întâlnirea cu părinții elevilor înscriși la Centru de Excelență am discutat despre îndrumarea pe plan profesional: când, cum, până unde și în ce direcție îndrumăm adolescenții noștri. Am corelat competențele profesionale cu competențele personale ale viitorilor angajați: cooperare, creativitate, disciplină, atitudine pozitivă, putere de convingere, spirit practic, sociabilitate și echilibru, iar spre final am identificat care sunt meseriile pe cale de dispariție și cele care sunt asociate viitorului” precizează Editha Coșarbă, reprezentanta asociației „Share Education”.
„Cum să îi ajutăm pe copiii noștri să își aleagă cariera potrivită în contextul unui viitor imprevizibil, în permanentă schimbare? Pentru a aduce puțină lumină în privința rolului pe care noi ca părinți îl avem în orientarea profesională a copiilor și de ce posibile schimbări ar fi bine să ținem cont, am dezbătut câteva secțiuni ale «Ghidului meseriilor viitorului, ediția V» realizat de INACO în septembrie 2022, o resursă foarte utilă atât adolescenților cât și adulților, părinți sau cadre didactice. Pe marginea informațiilor despre meseriile în curs de dispariție, a domeniilor care vor fi din ce în ce mai căutate, a competențelor necesare a fi dezvoltate la copiii noștri pentru a se adapta cu succes pe piața muncii de mâine, am împărtășit opinii, idei și sfaturi care ne-au ajutat să fim noi adulții mai pregătiți să ne susținem copiii în drumul lor spre vârsta adultă. Mulțumim tuturor părinților participanți pentru deschidere și implicare”, spune Emese Bojin, reprezentanta asociației „Equillibrium”.
Părinții au primit astfel o viziune globală asupra realităților actuale din sfera educațională, socială și profesională.
Margareta Vidorka Szegő
Cei mai în vârstă își amintesc poate că în anii ”90 încă exista meseria de dactilograf, o persoană care transcrie pe calculator un text scris de mână. Însă, odată cu răspândirea calculatoarelor, și această meserie, la fel ca altele, a dispărut. Vedem azi răspândirea roboților și a programelor de inteligență artificială și ne dăm seama că unele meserii vor cădea cât de curând în desuetudine, poate vor fi chiar uitate, la fel ca meseriile de lampagiu, telefonist, pianist la cinematograf, lustragiu (care curăța pantofii) ori liftierul care opera liftul înainte ca noi să avem toată tehnologia din spatele panoului de control.
Astfel, prof. Loredana Roman, directorul Centrului Județean de Excelență Arad (CJEX AR), a răspuns prompt la solicitarea părinților elevilor care fac performanță în cadrul acestei instituții, pentru a organiza o întâlnire în care să se discute despre meseriile spre care ar trebui să fie îndrumați copiii în ziua de azi. Pentru a răspunde în mod profesionist la temerile părinților, au fost cooptați psihopedagogii Editha Coșarbă și Emese Bojin, reprezentând asociațiile „Share Education” și „Equillibrium”. Echipa astfel formată a depus un efort deosebit pentru a se documenta din surse științifice și a furniza informații relevante.
„Cea de a doua întâlnire din cadrul proiectului «Părinții Generației Z» a reprezentat o ocazie pentru ca părinții elevilor înscriși la Centrul Județean de Excelență Arad să cunoască aspecte inedite despre «meseriile viitorului», despre competențele pe care copiii lor trebuie să și le formeze din această perspectivă, despre rolul pe care familia îl are în susținerea acestui demers. Le mulțumesc celor două doamne formatoare, Editha Coșarbă și Emese Bojin, pentru că ne-au ghidat în cadrul tematicii dezbătute. Le mulțumesc părinților prezenți și îi aștept, alături de alți părinți, la întâlnirile care vor continua și în anul școlar viitor”, declară prof. Loredana Roman, directorul CJEX AR.
Părinții au aflat despre revoluțiile industriale din secolul al XVIII-lea și până azi, cum s-a ajuns la modul tehnologizat în care se lucrează acum și care sunt tendințele globale. Ei au dat exemple din viața de zi cu zi și au pus întrebări tot mai dificile în timp ce organizatorii au ghidat cu măiestrie discuția.
„Să îndrumi un adolescent intră atât în atribuțiile părinților cât și în atribuțiile cadrelor didactice. La întâlnirea cu părinții elevilor înscriși la Centru de Excelență am discutat despre îndrumarea pe plan profesional: când, cum, până unde și în ce direcție îndrumăm adolescenții noștri. Am corelat competențele profesionale cu competențele personale ale viitorilor angajați: cooperare, creativitate, disciplină, atitudine pozitivă, putere de convingere, spirit practic, sociabilitate și echilibru, iar spre final am identificat care sunt meseriile pe cale de dispariție și cele care sunt asociate viitorului” precizează Editha Coșarbă, reprezentanta asociației „Share Education”.
„Cum să îi ajutăm pe copiii noștri să își aleagă cariera potrivită în contextul unui viitor imprevizibil, în permanentă schimbare? Pentru a aduce puțină lumină în privința rolului pe care noi ca părinți îl avem în orientarea profesională a copiilor și de ce posibile schimbări ar fi bine să ținem cont, am dezbătut câteva secțiuni ale «Ghidului meseriilor viitorului, ediția V» realizat de INACO în septembrie 2022, o resursă foarte utilă atât adolescenților cât și adulților, părinți sau cadre didactice. Pe marginea informațiilor despre meseriile în curs de dispariție, a domeniilor care vor fi din ce în ce mai căutate, a competențelor necesare a fi dezvoltate la copiii noștri pentru a se adapta cu succes pe piața muncii de mâine, am împărtășit opinii, idei și sfaturi care ne-au ajutat să fim noi adulții mai pregătiți să ne susținem copiii în drumul lor spre vârsta adultă. Mulțumim tuturor părinților participanți pentru deschidere și implicare”, spune Emese Bojin, reprezentanta asociației „Equillibrium”.
Părinții au primit astfel o viziune globală asupra realităților actuale din sfera educațională, socială și profesională.
Margareta Vidorka Szegő