Ghidul Arădean: Domnule preşedinte Iustin Cionca, suntem într-o perioadă de bilanţ. Cum a fost anul 2021 pentru Consiliul Judeţean Arad?
- În condițiile pandemiei, Consiliul Județean Arad încheie un an eficient. Deci mesajul meu este unul pozitiv şi optimist. Nu spun că anul 2021 a fost un an bun, pentru că mulți arădeni au plecat dintre noi din cauza Covid, însă administrativ a fost un an cu rezultate remarcabile. Datorită programelor guvernamentale de modernizare a infrastructurii de cale ferată și rutieră, dar și datorită proiectelor europene accesate de autoritățile locale arădene, avem în derulare investiții publice de peste 4 miliarde de euro în județ, iar asta înseamnă că Aradul este unul dintre județele cu cel mai mare potențial în România!
Iustin Cionca: Care au fost cele mai mari probleme cu care v-aţi confruntat în anul 2021?
-În primul rând, întârzierile în implementarea proiectelor mari ale Consiliului Judeţean Arad. Mă refer aici, în primul rând, la durata incredibil de mare a procedurii de achiziţii publice, determinată de contestaţiile în cascadă. Vă dau cel mai recent exemplu: zilele trecute a fost contestată a treia oară cumpărarea unui aparat de radiodiagnostic pentru Spitalul Judeţean, pe care Consiliul Judeţean Arad încearcă să îl achiziţioneze din august 2020. În vreme ce firmele se contestă între ele, noi stăm cu banii în cont şi spitalul este lipsit de un aparat medical important. Eu am mai tot semnalat disfuncţionalităţile achiziţiilor, am ridicat această problemă şi la doi prim-miniştri, din păcate fără niciun succes. Legislaţia actuală blochează, efectiv, administraţiile locale. Eu înţeleg că s-a dorit prevenirea fraudelor, dar de aici până la împiedicarea funcţionării instituţiilor este cale lungă. Avem instituţii care cercetează neregulile, iar faptul că s-a pornit de la premiza greşită că în administraţie se fură, a paralizat achiziţiile publice. Nu s-a găsit nicio soluţie de deblocare, astfel că suntem captivi în parabola drobului de sare. Vă spun foarte clar şi s-a şi demonstrat: cine vrea să eludeze legea, o eludează oricum, dar statul român, pentru câteva excepţii, a stabilit reguli absurde, nefuncţionale, dăunătoare întregului mediu economic şi administrativ.
G.A.: La capitolul realizări şi succese, ce trecem în contul Aradului, în anul 2021?
-Din fericire, sunt multe, pentru că noi chiar am muncit mult, la Arad. Voi enumera numai câteva. Am avut investiţii în infrastructură mare şi în cea de nivel judeţean, am continuat modernizarea spitalului, am investit în sectorul cultural, am adus fonduri europene pentru dezvoltare. Şi chiar cu asta şi vreau să încep, pentru că este cel mai mare succes al Aradului. În anul 2021, Consiliul Judeţean a adus în Arad, din fonduri europene, 83,5 milioane de lei, cu o contribuţie de numai 1,4 milioane de lei! Este vorba despre sume absorbite, deci decontate.
Asta înseamnă trei lucruri.
Primul – că avem o echipă foarte eficientă la Consiliul Judeţean, suntem pe primul loc la nivel regional la atragerea fondurilor europene.
Al doilea – că am reuşit, cu un efort financiar minor, eu zic chiar nesemnificativ, să aducem la Arad aproape 17 milioane de euro, bani care au venit exclusiv datorită capacităţii Consiliului Judeţean de a-i accesa. Deci noi nu am stat cu mâna întinsă, nu ne-am plâns că nu avem sau că nu ne descurcăm, ci am muncit efectiv, am făcut o treabă foarte bună, pentru care îi felicit pe toţi colegii mei, de la consilierii judeţeni la aparatul de specialitate.
A treia concluzie este că Consiliul Judeţean Arad a dus în economia Aradului, din fonduri europene, 17 milioane de euro. Banii aceştia au mers în mare parte către firme arădene care au furnizori arădeni, către salariile arădenilor, către furnizori arădeni de servicii. Vorbim aici despre fonduri europene care puteau să existe sau să nu existe, în funcţie de cât de comozi sau de eficienţi eram noi, şi pentru care a existat o competiţie în care noi am fost câştigători. Pentru că nu am fost comozi şi pentru că i-am mobilizat pe toţi cei responsabili, Aradul a fost în anul 2021 mai bogat cu 17 milioane de euro, aduşi de Consiliul Judeţean. Impozitul pe venituri ale firmelor care au punct de lucru la Arad, vine înapoi spre administraţiile locale şi generează noi investiţii. Impozitul pe venit a rămas integral, deci în proporţie de 100% la administraţiile locale. Taxa pe valoare adăugată a mers la Bucureşti, de unde, prin rectificări bugetare, ajunge înapoi la Arad şi generează, la rândul ei, noi investiţii.
I.C.: Aţi amintit de marea infrastructură. La ce anume vă refereaţi, concret?
-Da, este foarte important, pentru că şi aici avem în lucru investiţii de 4 miliarde de euro în judeţ, iniţiate de Guvernul României, din fonduri europene. Pe calea ferată au fost construite în 2021 două poduri noi peste Mureș. Este în fază foarte avansată modernizarea căii ferate Curtici-Simeria și vor începe lucrările și pe alte două tronsoane majore: Arad-Oradea și Arad-Timișoara. Asta înseamnă, practic, că Aradul va avea toate legăturile de cale ferată modernizate și nu cred să mai fie un alt județ în țară în această situație!
G.A.: În ce privește activitatea Consiliului Județean Arad, în anul 2021 pe ce v-aţi concentrat efortul?
I.C.: Aşa cum spuneam, pe două direcții majore: drumurile județene și construirea de spitale noi.
Am început să muncim efectiv pe proiectul drumului expres Arad-Oradea. Anul acesta sper că vom avea deja și deschiderea de șantier.
În ianuarie se deschid ofertele la licitația pentru proiectul tehnic și execuția ultimei porțiune din șoseaua de centură a Aradului, cu un pasaj peste calea ferată la Vladimirescu și un pod nou peste Mureș la Fântânele.
Am dat în folosință toată rețeaua de drumuri transfrontaliere modernizate, ceea ce înseamnă drumuri moderne, și în anumite situații construite de la zero, între Nădlac și Vărșand, paralel cu DN 7 Arad-Nădlac și DN 79 Arad-Oradea. A fost inaugurată și șoseaua de centură de la Curtici, pentru care vreau să felicit administrația locală și pe primarul Bogdan Ban.
În anul 2021 au fost modernizate și aproape finalizate drumurile strategice Arad-Horia-Șiria-Pâncota și Pâncota-Târnova-Buteni. Nu în ultimul rând, a fost finalizată modernizarea drumurilor Bârsa-Sebiș-Moneasa, Nădab-Seleuș, Buteni-Gurahonț. Sunt în lucru drumurile județene Sânmartin-Olari-Șimand-Caporal Alexa, Socodor-Nădab (cu centură parțială pentru orașul Chișineu Criș), Dieci-Dezna, Lipova-limită de județ Timiș (unde la 1 septembrie 2021 am semnat contractul de execuție).
Între Vladimirescu și Zimand vom construi a doua centură a municipiului Arad, care va degreva de trafic centura deja existentă. Am realizat tema de proiectare și am inițiat procedura de achiziții pentru studiul de fezabilitate care va sta la baza proiectului tehnic.
În domeniul sănătății publice, am adus al doilea angiograf pentru Spitalul Județean, și sunt sigur că și acesta va salva vieți. Spitalul de Psihiatrie de la Căpâlnaș și Spitalul de Oncologie din municipiu sunt aproape finalizate, și vor fi spitale noi și moderne. Noul Spital de Pediatrie, care va avea 8 nivele, a ajuns în faza studiului tehnic, iar la noul sediu al Medicinii Legale deschidem șantierul în primăvară.
G.A.: Domnule președinte, cum s-au schimbat/adaptat la pandemie planurile, bugetele Consiliului Județean Arad?
I.C.: Consiliul Județean Arad a alocat în anul 2021 suma de 52 de milioane de lei Spitalului Județean. Din acești bani, 33 de milioane de lei reprezintă o parte din cheltuielile cu cele cinci spitale noi pe care le construiește Consiliul Județean (și aici aș vrea să amintesc că în anul 2016 dădeam în folosință încă un spital nou, cel TBC). Majoritatea sumelor noi le-am adus din fonduri europene și proiecte naționale, deci nu au reprezentat un efort bugetar deosebit, fiindcă la proiectele europene noi am contribuit cu o cofinanțare de 2%. Aici vreau să vă spun că Consiliul Județean Arad a absorbit anul trecut 123 de milioane de lei pentru proiectele sale europene sau naționale, la care a pus o contribuție proprie de 3,4 milioane de lei. Ăsta cred eu că trebuie să fie scopul oricărei administrații locale din România, să aducă bani din proiecte pe care le cofinanțează cu sume mici și să nu greveze cu aceste proiecte bugetele proprii.
G.A.: Care sunt liniile de dezvoltare ale județului pentru următorii ani?
I.C.: Principala noastră preocupare în anul 2022 o reprezintă scrierea de proiecte de finanțare din fonduri europene sau naționale. Se deschide un nou ciclu de finanțare europeană și ne-am propus să atragem bani pentru modernizarea Spitalului Județean și a infrastructurii rutiere.
Avem două direcții prioritare, în această ordine: construirea de spitale și modernizarea drumurilor județene. Anul acesta finalizăm construirea Spitalului de Oncologie din municipiu si a celui de Psihiatrie din Căpâlnaș. Le utilăm și le dăm în folosință.
În domeniul infrastructurii rutiere, depunem un proiect pentru modernizarea a 74 km de drumuri în nordul județului, incluzând aici si modernizarea unei legături cu județul Bihor. Tot anul acesta vom recepționa două drumuri importante: Arad-Horia-Șiria-Pâncota și Pâncota-Târnova-Buteni. Îmi doresc să începem lucrările pe drumul Lipova-limită de județ Timiș și să reglementăm situația drumului Bârsa-Moneasa-limită cu județul Bihor, unde avem o porțiune de câțiva kilometri prin pădure, pentru care asistăm la un ping-pong absurd cu autoritățile de la București. Adică Guvernul ne-a dat bani pentru modernizarea acelui drum iar ministerele pun piedici birocratice la cheltuirea acelor bani.
Ca direcții de acțiune vor fi în 2022 continuarea extinderii rețelei de gaz in județul Arad și lucrări importante la extinderea și modernizarea rețelei de apă și canalizare, în cadrul unui proiect de peste 500 de milioane de euro al Companiei de Apă.
G.A.: Cât și cum reușește administrația județeană să țină pasul cu liniile de dezvoltare la nivel european?
I.C.: Județul Arad este foarte racordat la spațiul european și își calează prioritățile pe prioritățile europene.
Lucrăm la digitalizarea activității Consiliului Județean, am prevazut 100.000 de euro pentru asta în bugetul pe anul 2022.
Prin investițiile locale în extinderea rețelei de gaz contribuim la o Europă Verde, iar extinderea rețelei de apă și canalizare, respectiv investițiile în spital, concură la obiectivele Europei Sănătoase. Vreau aici să adaug că avem o colaborare foarte bună cu europarlamentarul Gheorghe Falcă, alături de care lucrăm la marile noastre proiecte de dezvoltare. Tot la capitolul Europa Verde aș aminti lucrările ample de modernizare a căii ferate care pleacă dinspre Arad spre Deva, spre Oradea și spre Timișoara, și care vor face ca Aradul să fie județul cu cea mai bună rețea feroviară din țară. Asta înseamnă reducerea noxelor, a poluării și o alternativă ecologică la deplasarea cu autoturismele între județe.
G.A.: Cum este colaborarea Consiliului Județean Arad cu celelalte județe din regiune?
I.C.: Așa cum Europa este o Europă a regiunilor, și în România politicile regionale sunt foarte importante. Ca președinte a Consiliului de Dezvoltare a Regiunii Vest în 2021, și vicepreședinte în anul 2022, eu am pledat și pledez în continuare pentru corelarea marilor proiecte de dezvoltare la nivel regional, fiindcă nu este firesc decalajul dintre noi și nu este firesc să realizăm individual proiecte care nu se racordează la necesarul și potențialul județelor vecine. Aici aș dori să subliniez rolul ADR Vest de catalizator regional și de potențiator de proiecte comune, printr-o politică de corelare a viziunilor de dezvoltare. Eu chiar pledez pentru modernizarea unor drumuri județene de interes regional, care să fie un fel de centuri ale drumurilor naționale aglomerate; pledez pentru un transport în comun regional, care să pună în valoare obiectivele turistice și potențialul economic regional; pledez pentru o regiune culturală, în care instituțiile să creeze plus-valoare pentru toți locuitorii județelor din vest.
Ghidul Arădean: Domnule preşedinte Iustin Cionca, suntem într-o perioadă de bilanţ. Cum a fost anul 2021 pentru Consiliul Judeţean Arad?
- În condițiile pandemiei, Consiliul Județean Arad încheie un an eficient. Deci mesajul meu este unul pozitiv şi optimist. Nu spun că anul 2021 a fost un an bun, pentru că mulți arădeni au plecat dintre noi din cauza Covid, însă administrativ a fost un an cu rezultate remarcabile. Datorită programelor guvernamentale de modernizare a infrastructurii de cale ferată și rutieră, dar și datorită proiectelor europene accesate de autoritățile locale arădene, avem în derulare investiții publice de peste 4 miliarde de euro în județ, iar asta înseamnă că Aradul este unul dintre județele cu cel mai mare potențial în România!
Iustin Cionca: Care au fost cele mai mari probleme cu care v-aţi confruntat în anul 2021?
-În primul rând, întârzierile în implementarea proiectelor mari ale Consiliului Judeţean Arad. Mă refer aici, în primul rând, la durata incredibil de mare a procedurii de achiziţii publice, determinată de contestaţiile în cascadă. Vă dau cel mai recent exemplu: zilele trecute a fost contestată a treia oară cumpărarea unui aparat de radiodiagnostic pentru Spitalul Judeţean, pe care Consiliul Judeţean Arad încearcă să îl achiziţioneze din august 2020. În vreme ce firmele se contestă între ele, noi stăm cu banii în cont şi spitalul este lipsit de un aparat medical important. Eu am mai tot semnalat disfuncţionalităţile achiziţiilor, am ridicat această problemă şi la doi prim-miniştri, din păcate fără niciun succes. Legislaţia actuală blochează, efectiv, administraţiile locale. Eu înţeleg că s-a dorit prevenirea fraudelor, dar de aici până la împiedicarea funcţionării instituţiilor este cale lungă. Avem instituţii care cercetează neregulile, iar faptul că s-a pornit de la premiza greşită că în administraţie se fură, a paralizat achiziţiile publice. Nu s-a găsit nicio soluţie de deblocare, astfel că suntem captivi în parabola drobului de sare. Vă spun foarte clar şi s-a şi demonstrat: cine vrea să eludeze legea, o eludează oricum, dar statul român, pentru câteva excepţii, a stabilit reguli absurde, nefuncţionale, dăunătoare întregului mediu economic şi administrativ.
G.A.: La capitolul realizări şi succese, ce trecem în contul Aradului, în anul 2021?
-Din fericire, sunt multe, pentru că noi chiar am muncit mult, la Arad. Voi enumera numai câteva. Am avut investiţii în infrastructură mare şi în cea de nivel judeţean, am continuat modernizarea spitalului, am investit în sectorul cultural, am adus fonduri europene pentru dezvoltare. Şi chiar cu asta şi vreau să încep, pentru că este cel mai mare succes al Aradului. În anul 2021, Consiliul Judeţean a adus în Arad, din fonduri europene, 83,5 milioane de lei, cu o contribuţie de numai 1,4 milioane de lei! Este vorba despre sume absorbite, deci decontate.
Asta înseamnă trei lucruri.
Primul – că avem o echipă foarte eficientă la Consiliul Judeţean, suntem pe primul loc la nivel regional la atragerea fondurilor europene.
Al doilea – că am reuşit, cu un efort financiar minor, eu zic chiar nesemnificativ, să aducem la Arad aproape 17 milioane de euro, bani care au venit exclusiv datorită capacităţii Consiliului Judeţean de a-i accesa. Deci noi nu am stat cu mâna întinsă, nu ne-am plâns că nu avem sau că nu ne descurcăm, ci am muncit efectiv, am făcut o treabă foarte bună, pentru care îi felicit pe toţi colegii mei, de la consilierii judeţeni la aparatul de specialitate.
A treia concluzie este că Consiliul Judeţean Arad a dus în economia Aradului, din fonduri europene, 17 milioane de euro. Banii aceştia au mers în mare parte către firme arădene care au furnizori arădeni, către salariile arădenilor, către furnizori arădeni de servicii. Vorbim aici despre fonduri europene care puteau să existe sau să nu existe, în funcţie de cât de comozi sau de eficienţi eram noi, şi pentru care a existat o competiţie în care noi am fost câştigători. Pentru că nu am fost comozi şi pentru că i-am mobilizat pe toţi cei responsabili, Aradul a fost în anul 2021 mai bogat cu 17 milioane de euro, aduşi de Consiliul Judeţean. Impozitul pe venituri ale firmelor care au punct de lucru la Arad, vine înapoi spre administraţiile locale şi generează noi investiţii. Impozitul pe venit a rămas integral, deci în proporţie de 100% la administraţiile locale. Taxa pe valoare adăugată a mers la Bucureşti, de unde, prin rectificări bugetare, ajunge înapoi la Arad şi generează, la rândul ei, noi investiţii.
I.C.: Aţi amintit de marea infrastructură. La ce anume vă refereaţi, concret?
-Da, este foarte important, pentru că şi aici avem în lucru investiţii de 4 miliarde de euro în judeţ, iniţiate de Guvernul României, din fonduri europene. Pe calea ferată au fost construite în 2021 două poduri noi peste Mureș. Este în fază foarte avansată modernizarea căii ferate Curtici-Simeria și vor începe lucrările și pe alte două tronsoane majore: Arad-Oradea și Arad-Timișoara. Asta înseamnă, practic, că Aradul va avea toate legăturile de cale ferată modernizate și nu cred să mai fie un alt județ în țară în această situație!
G.A.: În ce privește activitatea Consiliului Județean Arad, în anul 2021 pe ce v-aţi concentrat efortul?
I.C.: Aşa cum spuneam, pe două direcții majore: drumurile județene și construirea de spitale noi.
Am început să muncim efectiv pe proiectul drumului expres Arad-Oradea. Anul acesta sper că vom avea deja și deschiderea de șantier.
În ianuarie se deschid ofertele la licitația pentru proiectul tehnic și execuția ultimei porțiune din șoseaua de centură a Aradului, cu un pasaj peste calea ferată la Vladimirescu și un pod nou peste Mureș la Fântânele.
Am dat în folosință toată rețeaua de drumuri transfrontaliere modernizate, ceea ce înseamnă drumuri moderne, și în anumite situații construite de la zero, între Nădlac și Vărșand, paralel cu DN 7 Arad-Nădlac și DN 79 Arad-Oradea. A fost inaugurată și șoseaua de centură de la Curtici, pentru care vreau să felicit administrația locală și pe primarul Bogdan Ban.
În anul 2021 au fost modernizate și aproape finalizate drumurile strategice Arad-Horia-Șiria-Pâncota și Pâncota-Târnova-Buteni. Nu în ultimul rând, a fost finalizată modernizarea drumurilor Bârsa-Sebiș-Moneasa, Nădab-Seleuș, Buteni-Gurahonț. Sunt în lucru drumurile județene Sânmartin-Olari-Șimand-Caporal Alexa, Socodor-Nădab (cu centură parțială pentru orașul Chișineu Criș), Dieci-Dezna, Lipova-limită de județ Timiș (unde la 1 septembrie 2021 am semnat contractul de execuție).
Între Vladimirescu și Zimand vom construi a doua centură a municipiului Arad, care va degreva de trafic centura deja existentă. Am realizat tema de proiectare și am inițiat procedura de achiziții pentru studiul de fezabilitate care va sta la baza proiectului tehnic.
În domeniul sănătății publice, am adus al doilea angiograf pentru Spitalul Județean, și sunt sigur că și acesta va salva vieți. Spitalul de Psihiatrie de la Căpâlnaș și Spitalul de Oncologie din municipiu sunt aproape finalizate, și vor fi spitale noi și moderne. Noul Spital de Pediatrie, care va avea 8 nivele, a ajuns în faza studiului tehnic, iar la noul sediu al Medicinii Legale deschidem șantierul în primăvară.
G.A.: Domnule președinte, cum s-au schimbat/adaptat la pandemie planurile, bugetele Consiliului Județean Arad?
I.C.: Consiliul Județean Arad a alocat în anul 2021 suma de 52 de milioane de lei Spitalului Județean. Din acești bani, 33 de milioane de lei reprezintă o parte din cheltuielile cu cele cinci spitale noi pe care le construiește Consiliul Județean (și aici aș vrea să amintesc că în anul 2016 dădeam în folosință încă un spital nou, cel TBC). Majoritatea sumelor noi le-am adus din fonduri europene și proiecte naționale, deci nu au reprezentat un efort bugetar deosebit, fiindcă la proiectele europene noi am contribuit cu o cofinanțare de 2%. Aici vreau să vă spun că Consiliul Județean Arad a absorbit anul trecut 123 de milioane de lei pentru proiectele sale europene sau naționale, la care a pus o contribuție proprie de 3,4 milioane de lei. Ăsta cred eu că trebuie să fie scopul oricărei administrații locale din România, să aducă bani din proiecte pe care le cofinanțează cu sume mici și să nu greveze cu aceste proiecte bugetele proprii.
G.A.: Care sunt liniile de dezvoltare ale județului pentru următorii ani?
I.C.: Principala noastră preocupare în anul 2022 o reprezintă scrierea de proiecte de finanțare din fonduri europene sau naționale. Se deschide un nou ciclu de finanțare europeană și ne-am propus să atragem bani pentru modernizarea Spitalului Județean și a infrastructurii rutiere.
Avem două direcții prioritare, în această ordine: construirea de spitale și modernizarea drumurilor județene. Anul acesta finalizăm construirea Spitalului de Oncologie din municipiu si a celui de Psihiatrie din Căpâlnaș. Le utilăm și le dăm în folosință.
În domeniul infrastructurii rutiere, depunem un proiect pentru modernizarea a 74 km de drumuri în nordul județului, incluzând aici si modernizarea unei legături cu județul Bihor. Tot anul acesta vom recepționa două drumuri importante: Arad-Horia-Șiria-Pâncota și Pâncota-Târnova-Buteni. Îmi doresc să începem lucrările pe drumul Lipova-limită de județ Timiș și să reglementăm situația drumului Bârsa-Moneasa-limită cu județul Bihor, unde avem o porțiune de câțiva kilometri prin pădure, pentru care asistăm la un ping-pong absurd cu autoritățile de la București. Adică Guvernul ne-a dat bani pentru modernizarea acelui drum iar ministerele pun piedici birocratice la cheltuirea acelor bani.
Ca direcții de acțiune vor fi în 2022 continuarea extinderii rețelei de gaz in județul Arad și lucrări importante la extinderea și modernizarea rețelei de apă și canalizare, în cadrul unui proiect de peste 500 de milioane de euro al Companiei de Apă.
G.A.: Cât și cum reușește administrația județeană să țină pasul cu liniile de dezvoltare la nivel european?
I.C.: Județul Arad este foarte racordat la spațiul european și își calează prioritățile pe prioritățile europene.
Lucrăm la digitalizarea activității Consiliului Județean, am prevazut 100.000 de euro pentru asta în bugetul pe anul 2022.
Prin investițiile locale în extinderea rețelei de gaz contribuim la o Europă Verde, iar extinderea rețelei de apă și canalizare, respectiv investițiile în spital, concură la obiectivele Europei Sănătoase. Vreau aici să adaug că avem o colaborare foarte bună cu europarlamentarul Gheorghe Falcă, alături de care lucrăm la marile noastre proiecte de dezvoltare. Tot la capitolul Europa Verde aș aminti lucrările ample de modernizare a căii ferate care pleacă dinspre Arad spre Deva, spre Oradea și spre Timișoara, și care vor face ca Aradul să fie județul cu cea mai bună rețea feroviară din țară. Asta înseamnă reducerea noxelor, a poluării și o alternativă ecologică la deplasarea cu autoturismele între județe.
G.A.: Cum este colaborarea Consiliului Județean Arad cu celelalte județe din regiune?
I.C.: Așa cum Europa este o Europă a regiunilor, și în România politicile regionale sunt foarte importante. Ca președinte a Consiliului de Dezvoltare a Regiunii Vest în 2021, și vicepreședinte în anul 2022, eu am pledat și pledez în continuare pentru corelarea marilor proiecte de dezvoltare la nivel regional, fiindcă nu este firesc decalajul dintre noi și nu este firesc să realizăm individual proiecte care nu se racordează la necesarul și potențialul județelor vecine. Aici aș dori să subliniez rolul ADR Vest de catalizator regional și de potențiator de proiecte comune, printr-o politică de corelare a viziunilor de dezvoltare. Eu chiar pledez pentru modernizarea unor drumuri județene de interes regional, care să fie un fel de centuri ale drumurilor naționale aglomerate; pledez pentru un transport în comun regional, care să pună în valoare obiectivele turistice și potențialul economic regional; pledez pentru o regiune culturală, în care instituțiile să creeze plus-valoare pentru toți locuitorii județelor din vest.