„Vrem să facem atât de scumpă benzina încât lumea să cumpere mai puţin” este declaraţia şocanţă a preşedintelui Consiliului Concurenţei

Data publicare: Miercuri, 24 Mai, 2017 Total: 2475 accesari

„Vrem să facem atât de scumpă benzina încât lumea să cumpere mai puţin” este declaraţia şocanţă a preşedintelui Consiliului Concurenţei

„Vrem să facem atât de scumpă benzina încât lumea să cumpere mai puţin. Nu este neintenţionat preţul ăsta mai mare, ci este obiectivul politic al statului, în extensie al Uniunii Europene, să îţi pună acciza asta care să te descurajeze să consumi mult şi să reducem poluarea", este declaraţia preşedintelui Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, citat de economica.net

 

Din ce se compune de fapt preţul la pompă al carburantului?


În România cât şi în întreaga Europă, preţul carburanţilor, conţine două mari componente:

-         preţul companiei petroliere care fabrică/distribuie/vinde carburanţii, preţ dictat de cotaţiile internaţionale ale ţiţeiului

-         valoarea taxelor, impusă de fiecare stat în parte, în mare parte TVA şi accize

 

Dacă Valoarea TVA diferă de la stat la stat, valoarea accizelor diferă şi ea, însă există un minin sub care nu se coboară în statele din UE.

 

România are cel mai mic preţ al benzinei din UE, şi al doilea cel mai mic preţ al motorinei, după Luxemburg, conform ultimelor statistici, iar ponderea taxelor în preţul final al carburanţilor este, la noi, este de 51% pentru benzină şi 49% pentru motorină, mult sub media ponderată la nivelul UE: 63% la benzină şi 58% la motorină, dar având în vedere salariul mediu din ţara noastră, taxele nu sunt chiar foarte mici comparativ cu cele din UE raportate la salariul mediu din UE.

 

Cât ar costa carburantul la pompă în România dacă nu ar exista taxele?

 

Într-un exerciţiu de imaginaţie, dacă am, elimina şi acciza şi TVA din preţurile carburanţilor la pompă, preţul mediu în România ar trebui să fie: 2,27 lei / litru pentru benzină, şi 2,33 lei /  litru pentru motorină.



Sursa: economica.net